Antwerp Euroterminal breidt terminal met 30 ha uit

18/05/2015 OM 08:39 - Luc Willemijns
628a69d93a8c0855b6f35741512b31c5
Antwerp Euroterminal breidt zijn concessie met 30 hectaren uit
Antwerp Euroterminal, dochter van de Italiaanse Grimaldi Group actief op de linker-Schelde-oever, breidde zijn terminal onlangs in zuidelijke richting met 8 hectaren uit. Bijkomend neemt het stouwersbedrijf langsheen het Verrebroekdok nog eens 450 meter bijkomende kaailengte in gebruik met een achterliggende concessie van 37 hectaren, waarvan 22 hectaren tegen maart 2016 operationeel zullen zijn. Een en ander heeft te maken met de komst van de schepen van Atlantic Container Line (ACL), een rederij die tot de Grimaldi Group hoort. De ACL-schepen worden vooralsnog bij PSA vóór de sluizen op rechteroever behandeld. De verhuisoperatie noopt niet enkel tot een uitbreiding van de terminal, ook de activiteiten worden er grondig herschikt. Het heeft er alle schijn van dat Antwerp Euroterminal in de toekomst meer gecontaineriseerde vracht zal behandelen en zijn diensten ook meer aan derde operatoren zal aanbieden.

De Grimaldi Group is wereldwijd marktleider in transportcapaciteit over water van heavy ro/ro-cargo. De groep is bovendien de op vier na belangrijkste autorederij ter wereld. In 2013 boekte de Grimaldi Group een omzet van 2,8 miljard euro. Op de loonlijst staan zowat 10.000 medewerkers, inclusief bemanningsleden.

De groep is enerzijds actief als rederij, anderzijds als stouwersbedrijf. Naast Grimaldi Lines behoren ook FinnLines, Atlantic Container Lines (ACL), Minoan Lines en Malta Motorways of the Sea tot het Grimaldi-concern. De Grimaldi-vloot bestaat uit 103 eenheden (car carrriers, conro’s, shortsea-schepen, …). Voorts baat de Grimaldi Group, doorgaans in joint-venture, een twintigtal terminals in zowel Europa als Afrika uit.

“In totaal beslaat de terminaloppervlakte onder beheer over de groep een kleine 6 miljoen m². Ruim 1 miljoen m² daarvan is op de Antwerpse Linkeroever gevestigd,” stelt Yves De Larivière, gedelegeerd bestuurder van Antwerp Euroterminal N.V. (Beveren).

Snelle groeier

In 2001 nam Antwerp Euroterminal, in eerste instantie een 50/50 joint-venture met Mexiconatie, aan het Verrebroekdok op de Antwerpse linkeroever een terminalconcessie van 20 hectaren in gebruik. Voorheen werden de Grimaldi-schepen bij Mexiconatie op rechteroever behandeld. Datzelfde Mexico Natie zag zijn belang in de joint-venture intussen tot 33% verwateren.

In minder dan 15 jaar tijd breidde Antwerp Euroterminal zijn terminal-oppervlakte stelselmatig uit tot nagenoeg 110 hectaren. Langsheen het Verrebroekdok beschikt het stouwersbedrijf momenteel over 1.700 meter kaailengte. Dat is zonder de nakende verruiming met 450 meter in noordelijke richting.

“We verkregen van het Antwerps Havenbedrijf zopas een bijkomende concessie van 37 hectaren, die gefaseerd zullen worden aangesneden. Eens de ACL-schepen eind maart 2016 onze installaties aanlopen, zullen 22 hectaren bijkomende terreinen operationeel zijn,” aldus De Larivière.

Eind maart breidde Antwerp Euroterminal zijn concessie in zuidelijke richting al met acht hectaren uit.

De terminal is trimodaal ontsloten. Dagelijks worden er 2 à 3 treinen behandeld (zowel geladen als gelost). Antwerp Euroterminal heeft 4,7 kilometer spoor in eigen beheer. Aan waterzijde worden zowel zeeschepen als lichters worden bediend.

Rollend materieel en project cargo

De focus van Antwerp Euroterminal ligt op de behandeling van rollende vracht (nieuwe en tweedehandswagens, bestelwagens, vrachtwagens, grondverzetmachines, …), breakbulk, projectlading en containervracht.

Vorig jaar liepen 450 schepen uit de Grimaldi Group de installaties aan. Amper dertien daarvan hoorden aan derden toe (lees: Glovis (Hyundai Group, nvdr.). Onlangs wist Antwerp Euroterminal een nieuwe trafiek uit Noord-Amerika naar Antwerpen aan te trekken. Jaarlijks zullen 65.000 nieuwe voertuigen met schepen van zowel Grimaldi als van Hoegh Lines worden aangevoerd.

“Dankzij de uitgebreide vloot van de Grimaldi Group, kunnen we als Antwerp Euroterminal ten volle de kaart van de interconnectiviteit en de transhipment trekken. Dat zullen we in de toekomst meer dan ooit doen. Op breakbulk-vlak (papier, hout, …) zijn we één van de weinige marktspelers die reguliere en klokvaste diensten op bepaalde havens kunnen aanbieden,” verduidelijkt onze gesprekspartner.

Voorts biedt Antwerp Euroterminal een aantal ondersteunende diensten in de vorm van een container freight station (CFS, stuffen en strippen van containers), terminal-activiteiten (samenstellen van deelloten, stockpile management, tallying, measuring, freight surveys, …), een PDI (predelivery inspection)- en MIPO (mise au point opérationnelle)- centrum voor auto’s alsook een container repair shop. Met Antwerp Lashing & Securing heeft Antwerp Euroterminal ook een eigen lashing-bedrijf op de site.

Met 77 vaste medewerkers, waaronder 56 foremen, boekte het stouwersbedrijf vorig jaar een omzet van ruim 37 miljoen euro.

Voorbereiden op komst ACL

In het vooruitzicht van de komst van de ACL-schepen investeert Antwerp Euroterminal dit en volgend jaar nagenoeg 40 miljoen euro. Zo werden pas twee nieuwe, mobiele Liebherr-kranen met een individuele hijscapaciteit van 104 en 144 ton aangekocht ter vervanging van de twee amper vier jaar oude Gottwald-kranen van 100 ton.

De nieuwe kranen, die een grotere reikwijdte hebben, brengen een grote flexibiliteit en bedrijfsefficiëntie binnen bereik. Bovendien zijn ze geschikt om bij te springen in de behandeling van schepen met een cellular guide-structuur (lees: de conro’s van ACL, nvdr.). Om diezelfde reden plaatst Antwerp Euroterminal voor het eerst twee ship-to-shore- of gantry-kranen op rails langsheen het dok. De nieuwe eenheden worden toegerust met een cabine die volledig om zijn as draait zodat containers ook midscheeps kunnen worden geladen.

Het saldo van de investeringsenveloppe gaat naar de uitbreiding van de terminaloppervlakte met 30 hectaren (8 + 22). De komst van de ACL-conro’s zadelt het bedrijf immers op met een grotere terreinbehoefte. Zo wordt het containerplein in het hart van de terminal verruimd terwijl de rolling cargo richting nieuwe concessie opschuift. Ook voor de transhipment van rolling stock wordt in bijkomende ruimte voorzien.

“Met de nieuwe ship-to-shore kranen kunnen we Antwerp Euroterminal in de toekomst positioneren als partner voor kleinere container-operatoren,” zo luidt het.

Precies omwille van zijn hoge diversiteit en zijn mogelijkheden inzake value-added logistics zal Antwerp Euroterminal zich in de toekomst nog sterker als nichespeler kunnen positioneren. Niet alleen binnen de Grimaldi Group kondigen zich met de komst van ACL nieuwe synergiemogelijkheden aan, De Larivière neemt zich voor de mogelijkheden van de interconnectiviteit binnen het eigen netwerk ten volle te benutten.

Antwerp Euroterminal zelf lijkt straks ook beter geplaatst om externe klanten aan te trekken wegens de ruime mogelijkheden voor overslag en transhipment. Binnen de nieuwe constellatie mikt Antwerp Euroterminal in een tijdsspanne van zowat 2,5 jaar op een omzettoename met 15 miljoen euro.

628a69d93a8c0855b6f35741512b31c5
Antwerp Euroterminal breidt zijn concessie met 30 hectaren uit
Afe1509c0ac5939eecd0510e17d5fde9
Antwerp Euroterminal is in volle voorbereiding op de komst van de ACL-schepen

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.