Color Passport lanceert wetenschappelijk onderbouwd kleursysteem

29/05/2015 OM 08:37 - Luc Willemijns
08cec92a8c006a83ccdd6bf6014982ec
Thierry Lescrauwaet en Luc Van Renterghem bundelen kleurenexpertise in Color Passport
Start-up Color Passport N.V. (Antwerpen) introduceert met het Color Cluster System een universeel en wetenschappelijk onderbouwd kleursysteem ten behoeve van de professionele markt. Het is het eerste kleursysteem dat het mogelijk maakt om een kleur te identificeren volgens zijn wetenschappelijke waarden, maar tevens een opdeling (cluster) maakt volgens stijl, type en cultuur. Binnen het Color Cluster System brengt kleurengoeroe en textielingenieur Luc Van Renterghem zijn decennialange expertise op kleurenvlak in.

Color Passport commercialiseert de door Van Renterghem ontwikkelde methodologie die kleurenkennis en -inzicht in begrijpbare taal omzet voor de professionele markt (mode-industrie, grafische industrie, textielnijverheid, decoratie, architectuur, …).

“In de creatieve opleidingen wordt kleur vaak “mismeesterd””, aldus color executive officer (ceo) Thierry Lescrauwaet van Color Passport. “Weinig mensen kennen de basis van kleur,” wordt daaraan toegevoegd. Ambitie van het Color Cluster System is hierin verandering te brengen.

Color Passport clusterde 7.900 verschillende kleuren op verschillende manieren. Dat gebeurde zowel in boekvorm als digitaal. Resultaat is een uniek paspoort waarbij voor het eerst rekening wordt gehouden met de wijze waarop kleur zich verhoudt tot stijl, consumententype, cultuur en dies meer. Dat paspoort moet volgens de initiatiefnemers in de toekomst uitgroeien tot de standaard om met kleur te werken.

“Kleur bestaat niet”

“Kleur bestaat niet,” stelt color engineer en expert Luc Van Renterghem, die zich sinds 1965 in de materie verdiept.

“Kleur wordt geboren in onze hersenen als gevolg van de breking en weerkaatsing van lichtstralen in functie van de positie waar de waarnemer zich bevindt,” zo klinkt het.

In tegenstelling tot de menselijke gevoelens en emoties is in kleur wel sprake van wetmatigheden. Kleur wordt overigens nooit aan emotie gekoppeld. De kleurentaal is niettemin universeel.

“Mensen voelen zich beter in een kleurrijke klederdracht. Dat wordt duidelijk bevestigd in Afrika waar kleurrijke kleding een teken van rijkdom is,” aldus Van Renterghem.

Voor de kleurenexpert is kleur gelijk aan taal. Beide evolueren van het tijdelijk naar het blijvend geheugen.

“Het menselijk lichaam neemt kleur op. Een en ander blijft niet beperkt tot de reflectie zoals die door het oog wordt ervaren. Zo heeft elke kleur een positieve en een negatieve kant. Mensen bouwen hun kleurgeheugen van kindsaf op door minstens twee zintuigen te gebruiken. Gevolg is het onderscheid tussen arme en rijke kleuren, tussen eeuwigdurende en tijdelijke kleuren,” zo nog Van Renterghem.

De verwevenheid van kleur in de maatschappij is enorm. Kleur staat voor symboliek, economie, politiek, … Maar die invulling is geografisch verschillend. Frankrijk, Duitsland of Groot-Brittannië hebben op modevlak een uiteenlopende smaak.

“De kleur van elke collectie moet derhalve rekening houden met die verschillende emoties en culturen,” beklemtoont Van Renterghem.

Kleurensymfonie

Vanuit die problematiek ontwikkelde Color Passport een Color Cluster Systeem dat de verschillende kleurnuanceringen volgens emoties en culturen clustert. Aan de hand van die cluster kunnen professionals kleur identificeren en harmoniëren met als bedoeling een kleurensymfonie neer te zetten. Het systeem hanteert daarvoor een 36 kleurenfamilies van telkens tweehonderd kleuren.

Internationale ambities

Overtuigd van de kracht van het kleursysteem koestert Color Passport internationale ambities. Deze maand opent het bedrijf, in samenwerking met een trendbureau, een vestiging in New York. Die zal, naast het verkoop van de producten, focussen op het verstrekken van kleurenopleidingen.

“Tegen 2016 wil Color Passport in alle Europese landen in partnership (op franchising-basis of in joint-venture) opleidingscentra uitrollen. Ook op de Chinese markt streven we een vertegenwoordiging na,” geeft sales & marketing director Bart Van Tighelt aan. Per sector zullen specifieke opleidingsmodules worden ontwikkeld.

In het eerste werkjaar mikt Color Passport op een omzet van 1 miljoen euro. Dat cijfer zou in 2016 naar 2,5 miljoen euro doorstoten. Tot het aanbod horen verschillende producten en software, waaronder een uitgebreid navigatiesysteem in boekvorm (The Big One) en digitaal (The Digital One), dat de 7.200 geclusterde kleuren omzet naar RGB- en CMYK-waarden, de CP Smart Match, een algemene kleurencursus, een hoofdstuk over kleurpsychologie en een innoverende toolkit.

In thuisstad Antwerpen werkt Color Passport samen met innovatiekenniscentrum voor de retail-industrie The Loop, dat uitzicht op behoorlijk wat synergiemogelijkheden biedt. Met My Color Passport stelt de start-up ook een kleuren-tool in app-vorm ter beschikking voor de consument.

08cec92a8c006a83ccdd6bf6014982ec
Thierry Lescrauwaet en Luc Van Renterghem bundelen kleurenexpertise in Color Passport
C176edb1783db4b3bb470bcaa2d45824
Thierry Lescrauwaet en Luc Van Renterghem bundelen kleurenexpertise in Color Passport

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.