Belgische belegger is goede huisvader met beide benen stevig op de grond
Wereldwijd stijgt het beleggersvertrouwen. De Belgische belegger lijkt daarentegen iets voorzichtiger te worden
Wereldwijd is meer dan de helft (54%) van de particuliere beleggers optimistischer over de beleggingskansen in de komende 12 maanden dan een jaar geleden, zo blijkt uit de Global Investment Trends Survey 2015 van Schroders. Bij de Nederlanders is dat zelfs 64% - de absolute top ter wereld. De Belgische beleggers blijven gematigd optimistisch, maar blijken wel het minste vertrouwen in de toekomst te hebben van alle onderzochte landen. Tegenover 2014 zakte het vertrouwen in de beleggingskansen zelfs lichtjes van 49% naar 41%.
De Belgische belegger heeft een voorkeur voor Europese en Aziatische activa
Bij de Belgische beleggers blijft het vertrouwen in de eigen regio net als in 2014 vrij hoog. 48% geeft de voorkeur aan Europa, vooral dan aan West-Europa. Ongeveer hetzelfde aantal gelooft dat Azië de grootste belofte op sterke rendementen inhoudt. Bijna een derde wedt op Noord-Amerika.
Voornaamste conclusies uit de studie
• Wereldwijd stijgt het beleggersvertrouwen verder, de Belgische belegger wordt voorzichtiger
• De Belgische belegger heeft realistische rendementsverwachtingen. Voor 2015 denkt hij ongeveer dezelfde winst te behalen als in 2014 : 8%
• De lage rente is voor 41% van de Belgen dé reden om naar andere activa over te stappen
• Het aanvullen van het pensioen is de belangrijkste reden om te beleggen in producten die inkomen genereren. Europese en Aziatische activa worden als meest beloftevol gezien voor 2015
• De overgrote meerderheid van de Belgen denkt te gaan beleggen via instellingen die de keuze bieden uit verschillende aanbieders
SCHRODERS CAPITAL
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.