E-commerce, hoe zit dat nu eigenlijk? (3)

On-line shoppen zit in de lift. Het afgelopen jaar kochten 6.722.400 Belgen on-line, en dat aantal blijft verder stijgen: per uur doen zo’n 37 consumenten voor het eerst een on-line aankoop, ook ‘s nachts. Het is dus een markt die nooit slaapt. Toch zijn nog lang niet alle ondernemers on-line te vinden. En dat terwijl een on-line web shop bouwen eigenlijk heel gemakkelijk is. We zetten de belangrijkste vragen én antwoorden op een rij. In dit deel nemen we de aspecten van het runnen van een web-winkel onder de loep.

Het voordeel van een web-winkel is dat je al je producten kunt laten zien, in alle kleuren, modellen en variaties, zelfs als je ze op dat moment niet in voorraad hebt. De toonzaal van je fysieke winkel is in dat opzicht beperkt. Denk wel goed na over de klantbeleving in je web shop. Zorg dus voor duidelijke categorieën of leid de klant door je aanbod met een aantal eenvoudige vragen.

Prijszetting

De consument verwacht een competitieve prijs. Die hoeft niet noodzakelijk lager te zijn dan in een fysieke winkel. Veel hangt natuurlijk af van welk product of service je aanbiedt en waarmee je het verschil wilt maken. Over het algemeen kopen consumenten on-line omdat ze gemakkelijk prijzen en producten kunnen vergelijken. Hou daar dus rekening mee, zeker voor producten die erg in trek zijn. Als je wilt opvallen, zorg je naast een goede prijs het best ook voor een uitstekende klanten-service.

Voorraadbeheer

On-line kun je gemakkelijk zien welke producten veel verkocht worden. Aan de hand daarvan kun je je voorraad beheren. Consumenten verwachten dat een product snel geleverd wordt. Zorg dus dat je producten op voorraad zijn. Je kunt trouwens ook een programma voor voorraadbeheer in je web shop integreren. Zo weet je zeker dat je nooit het overzicht verliest.

Snelheid van levering

Je klanten verwachten dat on-line aankopen snel worden geleverd. De huidige norm is 48 uur na de bestelling (weekends niet meegerekend). Er zijn ook al bedrijven die binnen de 24 uur of de dag zelf nog leveren, zelfs op zondag.

Artikelen verzenden

Verkoop je producten met een beperkte versheidsdatum, zoals bloemen of etenswaren? Als de afstand klein is, kun je die perfect zelf leveren. Veel handelaars doen dat zo. Voor andere producten kun je een koerierdienst of de post inschakelen. Voor grotere producten kies je het best een transportfirma. Trouwens, hoe meer producten je met dezelfde koerierdienst verstuurt, hoe lager het tarief. Er bestaan zelfs logistieke partners die een soort groepsaankoop bij bpost of PostNL aanbieden. Daardoor krijg je een betere prijs.

Steeds vaker wordt de verzendprijs meegerekend in de prijs van het product of moet de klant een minimumbedrag besteden voor gratis levering. Je beslist zelf hoe jij dat aanpakt, maar zorg wel dat je duidelijk bent over je verzendkosten.

Bezoekers lokken

Bezoekers naar je web-winkel lokken, kan op allerlei manieren. On-line doe je dat via zoekmachines en door de juiste zoektermen in je teksten en titels van je web-pagina’s te zetten. Je kunt ook advertenties, banners en promo-tekstjes kopen bij Google en andere zoekmachines. Vergeet ook zeker je eigen netwerken niet zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Zo kun je een promotie extra in de verf zetten. Vermeld je web-winkel ook op folders, affiches, nieuwsbrieven en naamkaartjes. Want ook op die manier lok je klanten naar je web shop.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met KBC)

Aan de slag? Surf naar kbc.be/onlineondernemen. Tweet mee met #altijdshoppen.