Grote bedrijven hebben moeite om digitale innovatie bij te houden

Digitale innovatie staat bovenaan de agenda van de cio. Veel bedrijven hebben er echter de grootste moeite mee. Zo blijkt uit de “Global CIO Survey” van KPMG en Harvey Nash. De snelheid waarmee digitale transformaties en innovaties op ons afkomen, heeft er toe geleid dat veel bedrijven nog geen overkoepelende digitale strategie hebben en wanhopig op zoek zijn naar mensen met de juiste kennis en vaardigheden.

Twee ondervraagde cio’s op drie geven aan dat digitale disruptie - dit is het geheel van digitale technologieën die de gevestigde bedrijfsmodellen grondig veranderen - een zeer grote impact heeft op hun organisatie. Het maakte dat ze sneller dan ooit tevoren nieuwe infrastructuren, platformen en applicaties moeten ontwikkelen om te kunnen beantwoorden aan de snel veranderende behoeften van hun klanten.

Amper 17% van de grote organisaties denkt het “veel beter” te doen dan hun concurrenten als het gaat om het inspelen op digitale disruptie. Dat staat in sterk contrast met kleine organisaties: daar denkt 35% dat ze het veel beter doen dan hun concurrenten.

Dat is geen goed nieuws voor de grote bedrijven want amper één op de tien cio’s gelooft dat zijn/haar organisatie in de komende jaren niet in de greep van de digitale disruptie zal komen.

De nood aan mensen met de juiste vaardigheden is met een derde gestegen ten opzichte van 2013. Op kop staat het tekort aan mensen met Big Data-kennis (45%). Zij worden zes maal meer gezocht dan mensen met ervaring in change management, de nummer twee in de lijst van mensen waar een tekort bestaat. De vraag naar medewerkers met een specifieke vaardigheid is overigens nog nooit zo snel gegroeid als die voor Big Data & analytics.

Bovenaan de lijst met operationele prioriteiten bij de cio staat efficiëntie (61%). Business intelligence en analytics maken echter de grootste sprong voorwaarts op de prioriteitenlijst: bijna de helft (48%) beschouwt deze als een topprioriteit. Daarna volgen IT risico-management en een betere samenwerking met klanten. Opvallend: in vergelijking met 2013 is het belang van kostenbesparing met 16% gedaald.

Stippen we tot slot aan dat een kwart van de cio’s wereldwijd meldt dat hun bedrijf in de voorbije twaalf maanden met belangrijke IT security-incidenten is geconfronteerd. Slechts 23% van de respondenten zegt daarop “zeer goed” voorbereid te zijn. Dat is een daling met 6% ten opzichte van vorig jaar.

Meer sectornieuws

Agenda