Verhuizingen Vrancken opent tweede vestiging in Tongeren

Instap in self-storage markt en opstart De Verhuisshop

Het Hasseltse transport- en verhuisbedrijf Vrancken Lucien N.V. heeft een tweede vestiging geopend in de ambachtelijke zone Prinsenpark te Tongeren. Dat is een ontwikkeling van projectontwikkelaar Futurn (Kortrijk), die de zone momenteel met 2.420 m² (tien bijkomende bedrijfsruimtes, nvdr.) tot 22.510 m² uitbreidt. Vrancken investeerde er in een eerste fase zowat 1 miljoen euro. De drie resterende fasen zullen nog eens een investering van om en bij de 200.000 euro vergen. De nieuwe vestiging zal worden aangewend voor een uitbreiding van de meubelopslagactiviteiten. Voorts werd er twee nieuwe activiteiten opgestart, met name De Verhuisshop en een self-storage afdeling.

Aan het hoofd van de familiale KMO staat Steven Vrancken, lid van de derde generatie. Verhuizingen Vrancken werd in 1948 in Runkst opgestart door het broederpaar Armand en Jean Vrancken. Zes jaar later ging Jean zich op de verhuur van feestmateriaal toespitsen. Broer Armand bouwde de verhuisactiviteiten uit. Toen diens zoon Lucien in 1969 in de zaak stapte, diversifieerde hij het bedrijf richting wegtransport. Onder zijn impuls ging de KMO onder meer van start met postzakdistributie voor het huidige bpost. Vandaag is Vrancken op transportvlak onder meer actief in het palletvervoer voor BD in de regio’s Kempen en Limburg.

Met 9 personeelsleden zette Vrancken vorig jaar een omzet van zowat 2 miljoen euro neer. Transport en verhuizingen houden elkaar qua omzetgeneratie omzeggens in evenwicht. Op verhuisvlak ligt de nadruk op het particuliere segment (85%).

“Vrancken Verhuizingen staat vandaag voor een grotere familiale speler die zich van de grote jongens weet te onderscheiden door een flexibele en kwaliteitsvolle dienstverlening,” stelt Steven Vrancken.

Self-storage

Omdat in de regio rond Tongeren nauwelijks verhuisondernemingen actief zijn, opteerde Vrancken ervoor om zijn tweede vestiging in de ambachtelijke zone Prinsenpark van de Ambiorixstad onder te brengen. Aldaar kocht de KMO een bedrijfsterrein van 2.500 m² aan dat voor 1.500 m² werd bebouwd. De bestaande vestiging van Vrancken langsheen de Prins Bisschopssingel blijft behouden. De nieuwe antenne in Tongeren zal ter ondersteuning van de bestaande verhuisactiviteiten worden ingeschakeld. Maar het pand in het Prinsenpark krijgt bovenop een nieuwe roeping.

“In Tongeren starten we een self-storage activiteit op, een concept dat in de regio niet voorhanden is. In Hasselt beschikken we over een 20-tal modules die voor self-storage activiteiten ter beschikking van de markt worden gesteld. In de nieuwe vestiging werden intussen 80 modules, variërend van 1 m² tot 25 m², over 730 m² ingericht. De nieuwe self-storage accommodatie bevindt zich in een ruimte met toegangscontrole, die met behulp van een kaartlezer 24/7 toegankelijk is, en die via camerabewaking wordt beveiligd. De temperatuur wordt er constant op 17°C gehouden,” aldus Steven Vrancken.

Succesvolle self-storage initiatieven in Hasselt, Genk en Zonhoven, sterken de bedrijfsleider in zijn overtuiging dat ook in de Tongerse regio voldoende draagvlak is om de activiteit met succes uit te bouwen. Doelgroepen zijn particulieren, ambachtslieden, vertegenwoordigers of kleine(re) bedrijven met behoefte aan (tijdelijke) opslagaccommodatie.

Vrancken rekent erop de eerste fase binnen een tijdsspanne van twee jaar vol te krijgen. Daarna wordt werk gemaakt van de drie resterende ontwikkelingsfasen. Fase drie voorziet in de installatie van een goederenlift zodat ook de beschikbare ruimte op de eerste verdieping optimaal kan worden benut.

“Op termijn mikken we op een driehonderdtal modules. Dit alles uiteraard in functie van de oppervlaktes die door de markt worden gevraagd,” zo nog onze gesprekspartner.

Op de bovenverdieping nam Capra N.V. (Halen), dat geitenmelk tot gepasteuriseerde geitenwrongel verwerkt, alvast 200 palletplaatsen in huur voor de stockage van zijn inpakpapier.

De Verhuisshop

Vrancken wil zijn nieuwe vestiging daarnaast ook aanwenden voor een eveneens nagelnieuwe activiteit. Onder de merknaam De Verhuisshop begeeft de KMO zich voor het eerst op de markt van de distributie van verhuismateriaal.

“Mensen met verhuisplannen gaan vaak hun verhuisartikelen aankopen in de grootdistributie. Dat blijkt vaak van minderwaardige kwaliteit en bovendien duurder dan de professionele oplossingen die we voor het verhuisbedrijf inzetten,” zo nog Steven Vrancken.

De Verhuisshop stelt derhalve een professioneel assortiment verhuisartikelen voor, gaande van bubbelplastic tot golfkarton en kartonnen dozen in verschillende maten en uitvoeringen, kleerkast-hangdozen in karton en plastics, verhuiskarretjes allerhande en dies meer.

“Binnenkort introduceren we ter ondersteuning van de Verhuisshop overigens een heuse web shop,” luidt het tot slot.