Klassieke manier van werven voorbijgestreefd
Bedrijven zijn de laatste jaren anders gaan werven en hechten steeds meer belang aan verschillende competenties bij hun potentiële nieuwe medewerkers. In een studie van het Steunpunt Werk en Sociale Economie (WSE) geven de helft van de KMO’s en tot 80% van de grote bedrijven aan dat ze competentieprofielen gebruiken bij het uitstippelen van hun beleid.
Motivatie
Bij de instroom van nieuwe medewerkers geeft zowat 7 op de 10 werkgevers aan dat ze minder belang hechten aan het diploma van de sollicitant. Of aan andere erkende getuigschriften of certificaten. Werkgevers zijn vooral op zoek naar motivatie en juiste attitudes bij hun potentiële nieuwe medewerkers. En voor bijna de helft onder hen is de opgebouwde ervaring een zeer belangrijk criterium bij de selectie van werknemers voor hun onderneming. Die competenties bieden voor de werkgevers meer zekerheid om de uiteindelijke beslissing tot samenwerking te nemen.
Moeilijk
Het is voor bedrijven echter niet altijd gemakkelijk om bij de kandidaten al die competenties te herkennen en in te schatten. Dat geven ze ook ruiterlijk toe. In het WSE-onderzoek antwoordde bijna 6 op de 10 bedrijven dat ze moeite hebben om de competenties te ontdekken bij hun sollicitanten. Met verschillende technieken bij de werving en selectie proberen ze daar toch een inzicht in te krijgen. Ze maken daarbij vooral gebruik van interview-technieken en observatie tijdens een uitzend- of werkervaringsperiode die de kandidaten in het bedrijf doormaken.
Halfweg
VDAB merkt al een tijdje dat de werving op basis van diploma en getuigschrift vaak niet tot de gewenste resultaten leidt. Competentiegericht werven brengt wel soelaas en creëert kansen om een succesvolle en soms onverwachte match tussen vraag en aanbod te realiseren. Daarom spoort VDAB sollicitanten ook aan om al hun competenties duidelijk in de verf te zetten.
Ook de competenties die niet meteen met werk of de concrete job te maken hebben, kunnen werkgevers helpen om een duidelijker inzicht te krijgen in de mogelijkheden van hun sollicitanten. Zo komen werkzoekenden meteen ook tegemoet aan de verzuchtingen van werkgevers.
Voorbeeld
Als zowel werkgevers als werkzoekenden een inzicht bieden in de gevraagde en geboden competenties kan VDAB daar mee aan de slag om vraag en aanbod succesvol te matchen.
“Als er voldoende overeenkomsten zijn, kunnen wij beide partijen automatisch op de hoogte brengen van de match,” zegt VDAB-topman Fons Leroy.
Die aanpak van VDAB om via automatische matching partijen samen te brengen op de arbeidsmarkt, wekte de interesse in andere Europese landen. Zo lieten Zweden, Nederland en Malta zich inspireren door de werkwijze van VDAB.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)
Meer info: www.vdab.be.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.