Hyundai van start met commercialisatie waterstofwagen in Belux
Wagens met een klassieke verbrandingsmotor hebben een grote autonomie en snellere tanktijden. Elektrisch aangedreven auto’s kijken dan weer tegen een kleinere autonomie en langere tankbeurten aan.
“De waterstofwagen verenigt het beste van beide werelden,” meent William Meerschaut, corporate communication manager bij Alcadis, de poot binnen de Alcopa-holding die de invoer en distributie van Hyundai, Suzuki, Isuzu en SsangYong beheert. “Een waterstofwagen heeft een actieradius van 500 à 600 kilometer, tankt in enkele minuten en stoot enkel zuiver waterstof uit,” zo heet het.
Nood aan tankinfrastructuur
Op technisch vlak lijkt de waterstofauto op punt te staan. WaterstofNet, de organisatie die het project “Waterstofregio Vlaanderen/Zuid-Nederland” coördineert, legde met de Hyundai ix35 FCEV (Full Cell Electric Vehicle) in negen maanden tijd 21.000 kilometer af. “Dat verliep probleemloos,” aldus directeur Adwin Martens. “Enige probleem is: waar waterstof te tanken?”.
In Halle heeft Colruyt een waterstoftankstation in eigen beheer, waar zijn waterstofheftrucks tanken. Ook De Lijn heeft momenteel in Antwerpen vijf waterstofbussen in het verkeer. Niet meteen voldoende kritieke massa om een volwaardige tankinfrastructuur voor waterstof uit te bouwen.
In januari jongstleden legde WaterstofNet het traject Brussel-Viejle (Denemarken) met de ix35 FCEV af. Op die route waren precies … vier waterstoftankstations voorhanden. Febiac meent dat voor de uitbouw van een volwaardige tankinfrastructuur in België waterstofwagens minimaal 3% van de Belgische vloot zullen moeten vertegenwoordigen.
“Toch zullen Europa en, bij uitbreiding, België, een toekomstvisie rond H2-mobility moeten ontwikkelen. En de tankinfrastructuur maakt daar een vitaal onderdeel van uit,” waarschuwt Martens.
In opdracht van het Europese TEN-T programma en met co-financiering van de Vlaamse overheid, ontwikkelt WaterstofNet momenteel een visie rond de uitrol van waterstoftankstations in België voor de periode 2015-2030.
“Tegen 2020 moeten in België tien tot twintig waterstoftankstations voorhanden zijn,” meent Martens, “wil het in de pas lopen met Europa”.
Hyundai Belux volgt, met het oog op de commercialisatie van de ix35 FCEV-waterstofwagen, de plannen van Air Liquide van heel dichtbij. De provincie Vlaams-Brabant kende op 9 juli j.l. aan de producent van industriële gassen een milieuvergunning toe voor de bouw van een semi-publiek waterstoftankstation langsheen de Leuvensesteenweg in Zaventem op een perceel van Toyota Motor Europe.
Een dergelijk station, in het hart van een kantoorrijke zone, zou de verkoop van waterstofauto’s in het land een meer dan welkome boost kunnen bezorgen. De gemiddelde investering in de bouw van een waterstoftankstation bedraagt 1,5 miljoen euro.
Wachtend op doorbraak
In 2013 was Hyundai het eerste merk ter wereld om de serieproductie van een waterstofwagen op te starten. Vandaag is het voertuig aan zijn derde generatie toe. Waterstofwagens van Hyundai rijden intussen in elf Europese landen.
“Europa is een absolute voortrekker, maar in Vlaanderen blijft de grote doorbraak vooralsnog uit. Dat heeft vooral te maken met de onbekendheid van de technologie en de tankstationproblematiek”, weet Olivier Sermeus, managing director Korean Motor Company (Hyundai Belux). Sermeus verwacht niettemin dat binnen tien jaar “verschillende honderden waterstofwagens” op de Europese wegen zullen rond rijden, die zich aan ruim dertig waterstoftankstations zullen kunnen bevoorraden.
Hyundai blijft alvast in de technologie rotsvast geloven. In 2018 zou de constructeur een nieuw waterstofmodel op de markt brengen.
HYUNDAI BELGIUM
ALCADIS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.