Single customer view : een “sexy” uitdaging

09/10/2015 OM 11:25 - Luc Willemijns
330f93aa2ae47096f9a31cdf28653261
“Single customer view” … een “sexy” marketing hype. En terecht! Want dit gerealiseerd krijgen maakt de job van elke marketeer een stuk makkelijker. Een single customer view creëeren betekent dat per klant alle data gecentraliseerd, compleet en correct zijn. En dat gaat van de profielinformatie, over contactinformatie, tot klanten- en/ of aankoopgeschiedenis …

Klinkt niet bepaald sexy, toch? En dit merken we tot op vandaag bij de klanten. Voor vele bedrijven blijft dit nog steeds een torenhoge uitdaging wat de “goesting” niet direct stimuleert.

Enkele mogelijke oorzaken: bedrijven zitten vast in “silo”-werken, voor elke marketing-innovatie wordt een nieuw database gemaakt, de resultaten van marketing-acties worden elk apart bewaard … Zo ontstaan meerdere datasets per klant die vaak in verschillende databases bewaard worden.

Datakwaliteit struikelblok

Bij 43% van de marketeers is het grootste struikelblok de datakwaliteit. Een persoon kan op verschillende adressen, met kleine of grote verschillen in naam genoteerd staan. Misschien verloopt het klantencontact zelfs afwisselend op naam van verschillende personen in het gezin. Het resultaat: verschillende klanten-records die zonder zware manuele inspanningen moeilijk aan elkaar te linken zijn.

Een single customer view realiseren is dus aartsmoeilijk … maar niet onmogelijk.

Bovendien is de beloning absoluut de uitdaging waard. Enkele deuren die reeds wagenwijd open gegaan zijn door het centraliseren, corrigeren en completeren van klantendata:

  • Sterk doorgedreven personalisatie van communicatie en het aanbod naar klanten die de ROI van alle marketing- en sales-inspanningen de hoogte injaagt.
  • Omni-channel marketing: Bij 32% van alle marketeers is het gebrek aan single customer view het grootste struikelblok hiernaartoe.
  • Financiële optimalisatie: Door al de klanten-records te centraliseren kan je ook de hele betalingshistoriek van een klant in kaart brengen. En dit zelfs als hij na een tijdje terugkeert als klant. Sterker nog: dit kan ook op gezinsniveau. Zo schets je een gedetailleerd kredietprofiel en kan je ook kredietbeslissingen hieraan aanpassen. Het positieve effect van deze aanpak op onbetaalde facturen en cashflow spreekt voor zich.

Ga je ook deze “sexy” uitdaging aan?

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Bisnode Beligum N.V. (Brussel)).

Meer info: 02/555.97.00 of www.bisnode.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.