Digitale kloof tussen Belgische bedrijven en klanten blijft

14/10/2015 OM 09:58 - Luc Willemijns
4e88551698cc262229ec045deb6dfa5b
De digitale kloof tussen Belgische bedrijven en hun klanten blijft, zo blijkt uit een nieuwe studie van goudengids.be. Volgens onderzoek van de FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie, maakt momenteel slechts 57,5% van de Belgische bevolking gebruik van mobiel Internet (versus een EU-gemiddelde van 66,7%). Dat cijfer staat in schril contrast met de nog lagere mobiele aanwezigheid van Belgische ondernemers: de Digital Divide-studie van goudengids.be stelt namelijk dat amper 11% van de ondernemers een mobiele site heeft.

De Belgische ondernemer is alleszins steeds meer met digitale marketing bezig. Tot daar het goede nieuws. Zijn digitale maturiteit laat immers te wensen over:

  • 89% van de Belgische ondernemers is digitaal actief, maar 1 op 3 ervan investeert minder dan 10% van zijn marketing-budget aan digitale media.
  • Amper één op tien Belgische bedrijven meet het rendement van zijn digitale investeringen. 33% van hen baseert zich op veronderstellingen en 19% op feedback van klanten. Een paradox want digitale media maken het net mogelijk om bezoeken en klikgedrag nauwkeurig te meten.

Bijna twee Belgische ondernemers op drie (63%) geeft aan on-line te gaan met als doel nieuwe klanten aan te trekken, maar er is een “mismatch” tussen doel en ingezette middelen.

  • Bijna 3 op 4 bedrijven hebben vandaag een website. Drie op vier bedrijfs-websites zijn echter niet geoptimaliseerd voor zoekmachines, eindigen dus laag in de zoekresultaten en bereiken weinig tot geen prospecten. Bovendien heeft slechts één op tien Belgische bedrijven een mobiele site terwijl vandaag 57,7% van de Belgische burgers van het mobiel Internet gebruik maakt.
  • Eén op twee Belgische bedrijven heeft een bedrijfspagina op Facebook. 53% wil hier nieuwe klanten mee bereiken terwijl een dergelijke pagina enkel gekend is door bestaande klanten. Nochtans doet slechts 16% aan Facebook Advertising terwijl dit net dé manier is om voor prospecten op Facebook zichtbaar te zijn.
4e88551698cc262229ec045deb6dfa5b
8739fd726a4f1abf69b97a74a58b5cd6
A285d05e813a7ee787b158c3b5e9fbff

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.