Getest door dVO : Kia Sportage 1.7 CRDi World Edition 2 WD ISG

18/11/2015 OM 09:51 - Luc Willemijns
6fcc6235e133419fdba19a41676bf001
De Kia Sportage van de huidige generatie is eigenlijk al sinds 2010 op de markt. De bescheiden facelift uit 2014 kan aan deze vaststelling niets veranderen. Vanaf 2016 komt er een nieuwe generatie aan, maar wij vonden het gepast om de huidige generatie alsnog voor te rijden in de Fleet Flits-test. Al was het maar omdat de Kia Sportage met zijn 1.7 CRDi-motor de deuren naar de professionele vloten heeft open gebeukt.

De Kia Sportage gaat al jaren mee. In het begin van de jaren negentig, toen Kia zijn eerste stapjes op Europese wegen zette, bood het al een Sportage aan. Deze wat amechtige SUV heeft echter in de verste verten niets meer te maken met de huidige versie van de Sportage. Sterker nog, de smaakvol vormgegeven SUV staat model voor het nieuwe Kia, zoals dat na de overname door concurrent Hyundai, uit de startblokken is geschoten.

Achtergrond

De Kia Sportage is het best verkopende model uit de Kia-catalogus. Vandaar dat de Zuid-Koreaanse constructeur zijn goudhaantje met de nodige zorg bejegent. Dat vertaalde zich naar een eerder bescheiden facelift in 2014 (never change a winning team, weetuwel ...), die voor net genoeg verfrissing zorgde om het op te kunnen nemen tegen concurrenten zoals de Nissan Qashqai, die zich op dat moment wel volledig in het nieuw had gestoken.

De strijd in het SUV-segment is er trouwens eentje met inzet, want dit segment is goed voor 19,9% van de markt en bij de grootste brok uit dat segment (het C-segment van de SUV-markt) wordt het merendeel van de koek verdeeld onder drie constructeurs: Kia met de Sportage, neef Hyundai met de Tucson en Nissan met de Qashqai.

Kia biedt de Sportage aan met vijf verschillende motoren, waarbij diesel nog altijd de overhand heeft, want drie van de vijf krachtbronnen zijn zelfontbranders. De 1.7 CRDi van 115 pk, die wij aan de tand voelden, vormt niet alleen het instapmodel, het is ook de auto die naar professionele vloten toe het meeste te bieden heeft, dankzij zijn (nu nog) aantrekkelijkere verkeersbelasting.

Al gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat zijn CO2-uitstoot van 139 g/km (135 g/km inclusief ISG stop & start-systeem) gemeten naar zijn concurrenten niet echt een verkoopsargument is. De twee andere dieselaars puren respectievelijk 136 en 184 pk uit een 2.0 blok. De 1.6 GDI en 2.0 GDI benzinekrachtbronnen zijn op hun beurt goed voor een vermogen van 135 en 166 pk.

Zoals gezegd was de facelift vorig jaar aan de bescheiden kant. Een geoefend oog zal merken dat hij over een nieuw radiatorrooster beschikt, net als over nieuwe LED-achterlichten, nieuwe lichtmetalen velgen van 16 tot 18" en een nieuwe vinvormige antenne. Nu had de Sportage niet echt een ingrijpende verjongingskuur nodig, want de Sportage mag zeker een referentie binnen het segment genoemd worden. De Sportage die van de ontwerptafels van een Duits ontwerpbureau komt, mag immers als zeer geslaagd beschouwd worden.

Ook binnenin haalde Kia de fijne kam door het interieur, wat resulteerde in betere en vooral zachtere materialen voor de boordplank en de bovenzijde van de deurbekleding. Verder zorgt een nieuw LCD-scherm van 4,2 duim voor het nodige comfort en gemak bij de bediening van airco, navigatie en radio en kreeg de topversie ook een nieuwe lederen bekleding aangemeten.

Rijgedrag

Kia werkte onderhuids echter ook aan de demping van de Sportage. Kia zette vooral in op de zogenaamde NVH (noise, vibration & harshness) en zorgde er daarmee meteen voor dat zowel het rijgedrag als het comfort er een stevige duw door in de rug kregen. De onderhuisde ingreep is trouwens beduidend groter dan wat men op uiterlijk vlak bijschaafde: het voorste subframe werd gedempt opgehangen, men paste de stabilisatorstangen en aandrijfassen aan en ook de dempers en veren werden anders afgesteld. Daardoor won de Sportage aan rijcomfort op slecht wegdek.

Bovendien voelt de auto minder onderstuurd aan als tevoren en wanneer het fenomeen toch opduikt, is het gemakkelijk te controleren. Alleen is het jammer dat je bij wat sportiever stuurwerk het gevoel hebt dat je ieder moment van je stoel kan tuimelen. De zetels hadden dus best wat meer zijdelingse steun mogen bieden om beter aan te sluiten bij de rijkwaliteiten van deze auto.

De 1.7 CRDi kwijt zich in combinatie met zijn handgeschakelde zesbak aardig van zijn taak, zonder dat hij daarbij al teveel kabaal maakt. Kia mag best trots zijn op de vinnigheid en vaardigheid die het uit een slechts 115 pk sterke motor heeft weten te puren. Vooral laag in de toeren toont de motor zich bij de les.

Veiligheid

De Kia Sportage gaat de weg op met krachtige en makkelijk te doseren remmen. Die zijn ook nodig, want de Sportage is geen lichte auto. Toch merk je bij de veiligheidsuitrusting dat de basis van de Kia Sportage teruggaat naar 2010. De auto kan dus niet zelf remmen om ongevallen te voorkomen en er zijn ook geen camera's die meespeuren naar naderend onheil. Een trailer assist heeft hij dan weer wel en dat zal wie geregeld een aanhangwagen achter de Sportage wil hangen als muziek in de oren klinken.

Comfort

Kia leverde extra inspanningen om zijn Sportage nog comfortabeler te maken. Het deed dat in de eerste plaats door een betere materiaalkeuze, maar verder werd komaf gemaakt met het teveel aan lawaai en trillingen. Voor dat eerste zorgde onder meer een extra geïsoleerde voorruit. Iets wat echt werkt, want hij werd een pak stiller.

Ook hier wegen de jaren op de Sportage. Het audio- en navigatiesysteem is niet geïntegreerd in de rest van de auto, wat inhoudt dat de instructies van het navigatiesysteem wel op het aanraakscherm verschijnen, maar niet op het dashboard boven het stuur zelf. Kia is echter wel van goede wil, want het merk pakt uit met enkele extra's die in de smaak kunnen vallen. we denken hierbij onder meer aan het groot kleurenaanraakscherm, de Harman Kardon-geluidsinstallatie, de besturing met drie standen (comfort, normaal en sport) en zelfs een verwarmbaar stuurwiel, wat in dit segment toch eerder een zeldzaamheid is.

De Kia Sportage is overigens ruim en praktisch. Hij biedt dan ook voldoende hoofd- en beenruimte en dat zowel voor- als achteraan.

Functionaliteit

De Sportage staat zoals het een SUV betaamt hoog op zijn wielen. Dat betekent dat in- en uitstappen bijzonder vlot verloopt. Iets minder functioneel is het zicht naar achteren. De duikende daklijn van de Sportage resulteert immers in een smalle achterruit, die er in combinatie met de brede C-stijlen voor zorgt dat het zicht naar achteren niet optimaal is. De kofferruimte had iets hoger mogen zijn, maar vooral het feit dat de achterzetels niet volledig platgelegd kunnen worden, zorgt ervoor dat de laadvloer van de koffer in dat geval niet helemaal vlak is.

TCO

De tijd dat Kia budgetauto's op de markt gooide, ligt intussen al enige tijd achter ons. Kia levert met zijn Sportage een auto die heel wat uitrusting standaard meekrijgt, maar daar staat wel een prijs tegenover die navenant is. 21.645 euro, exclusief BTW, is immers een prijs die aardig aantikt. Niet alleen in aanschaf, maar meer nog bij de berekening van het voordeel van alle aard. Met zijn al bij al hoge CO2-waarde wordt hij in die berekening eveneens stevig afgestraft. Iets wat alleen maar erger zal worden eens de Vlaamse en federale regering helemaal klaar zullen zijn met de berekening van hun nieuwe autofiscaliteit.

Op het vlak van verbruik toont de 1.7 CRDi motor zich met een gemiddeld verbruik van 7,13 l/100 km niet meteen de zuinigste. Zijn gewicht speelt hem hier volop parten. Wie de rechtervoet echter heel gedisciplineerd hanteert, kan het verbruik uiteraard wel wat verder terugdringen. Zeker op de autosnelweg, waar wij bij een snelheid van 110 km/u op cruise control het gemiddeld verbruik tot 5,77 l/100 km konden reduceren.

“Fleet Flits”-conclusie

De Kia Sportage is een auto met uitstraling en dat merkt men ook in de verkoopstatistieken. Het Zuid-Koreaanse merk is erin geslaagd om die uitstraling te koppelen aan een hoog comfortniveau, veel binnenruimte en behoorlijke rijprestaties. Sinds de facelift in 2014 is ook de wegligging aardig bijgespijkerd, net als de demping van geluid en trillingen.

Aan de negatieve kant onthouden we de nogal hoge CO2-uitstoot, die men de dag van vandaag cash betaalt en dat niet alleen in vennootschappen. Een ander minpuntje is dat hij met zijn zes jaren op de teller stilaan zijn leeftijd begint te voelen als het aankomt op technologische bagage.

Positieve kant van de zaak is echter wel dat de opvolging eraan zit te komen, want de nieuwe Sportage is intussen al voorgesteld op de IAA in Frankfurt en mag in 2016 in de Kia-showrooms worden verwacht. Tot die tijd zijn er echter nog altijd zaakjes te doen met eindereeksmodellen die momenteel met een knappe standaarduitrusting de showroom uitrijden.

6fcc6235e133419fdba19a41676bf001
88116ee7e2b8b166628bfaab86ab0327
A1f3d6233715879e778746fef4ae3f5f

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.