Ethias ent veiligheidscomponent op “car policy”

Ethias anticipeert op de komst van de autonoom rijdende auto. Die zal ongetwijfeld leiden tot een daling van de verzekeringspremies voor de klant en het premie-incasso voor de verzekeraar. Dat fenomeen tekent zich nu al af als gevolg van de “downsizing” die zich binnen de bedrijfsvloten aftekent. Om dat verlies te compenseren mikt de verzekeraar op het winnen van nieuwe klanten.
In primeur voor de bedrijfsmatige markt pakt Ethias uit met Safe Fleet, een nieuwe verzekeringspolis die rekening houdt met de rijhulpsystemen die het voertuig aan boord heeft.
“In de autoverzekering bepalen twee belangrijke factoren de schadelast: enerzijds de wagen, anderzijds de chauffeur,” aldus Gijs Moens, departementsverantwoordelijke Schadeverzekeringen Collectiviteiten & Ondernemingen bij Ethias. “Door gebruik te maken van de nieuwe technologieën, kunnen we de impact van het voertuig op de schadelast gevoelig inperken,” luidt het.
Ethias selecteerde voor het nieuwe product alvast tien veiligheidsopties, met name parkeerhulpsystemen, achteruitrij-camera’s, rondom observatiesystemen, detectiesystemen ingeval van onvrijwillige overschrijding van de baanvaklijnen, vermoeidheidsdetectoren, eCall (automatische verwittiging hulpdiensten bij ernstig ongeval), automatische snelheids- en afstandsaanpassing in functie van de voorligger, dodehoeksignalisatie, dashboard-projectie en noodremsystemen. Bedoeling is de lijst jaarlijks aan te passen aan de technologische evoluties en nieuwe rijhulp- en veiligheidsopties die door de constructeurs worden aangeboden.
Partnership met fleet manager
Gijs Moens: “We mikken op nieuwe technologieën die nog niet standaard zijn. Samen met de fleet manager moedigen we het personeel aan, om in een budgetneutrale operatie, te kiezen voor veiligheidsopties in plaats van de traditionele comfortopties zoals lederen zetels of een open dak”.
Voor hun premiebepaling nemen verzekeraars traditioneel hun toevlucht tot historische gegevens. Met Ethias Safe Fleet liggen de zaken iets complexer omdat een inschatting dient gemaakt van de impact van de nieuwe technologieën in het toekomstige schadegevallenpatroon. Ethias neemt terzake niettemin het voortouw en toont zich bereid tot een zekere mate van pre-financiering.
“Klanten die zich engageren om bij hun jaarlijkse vloothernieuwing de nieuwe voertuigen met minimaal drie van de tien door ons geselecteerde veiligheidsopties toe te rusten, kunnen rekenen op een standaardkorting van hun verzekeringspremie op de gans vloot,” verduidelijkt de departementsverantwoordelijke.
Win/win/win
Bij Ethias Safe Fleet hebben zowel de klanten, de verzekeraar als de maatschappij baat.
Voor ondernemingen is het voordeel groter dan enkel de winst die op de verzekeringspremie wordt genomen. Minder autoschade en -ongevallen staan immers gelijk met minder personeelsverlet en productieverlies. Dat zal ook de premie arbeidsongevallen gunstig beïnvloeden als het incidenten betreft die zich tijdens de werkzaamheden of het woon/werk-verkeer voordoen.
De implementatie van de nieuwe rijhulpsystemen komt voorts niet enkel de veiligheid van het personeel ten goede maar tevens van de maatschappij in het algemeen.
Hoe minder schadegevallen, hoe beter voor de verzekeraar. Die weet zich bovendien verzekerd van een daling van de administratieve kosten.
“De hedendaagse car policies zijn doorgaans fiscaal geïnspireerd. Dat blijkt ook bij de huidige vergroening van het wagenpark. Met Ethias Safe Fleet bieden we als verzekeraar extra toegevoegde waarde door een veiligheidsparameter op het bestaande vlootbeleid te enten. Met het nieuwe product geven bedrijven tevens blijk van hun bezorgdheid om de veiligheid van hun medewerkers en, bij uitbreiding, van de hele maatschappij. Dat kan hun imago alleen maar te goede komen,” besluit Gijs Moens.
ETHIAS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.