VIL start project “Value Added Trucking” op

01/12/2015 OM 09:52 - Luc Willemijns
27805d82de8aa846bfe4ea255f242f13
Binnen de tien jaar rijden er zelfrijdende vrachtwagens over onze wegen, daar zijn de meeste studies het over eens. In bijna alle scenario’s zit er nog een chauffeur in de cabine. Die heeft op bepaalde trajecten de handen vrij. Welke administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd door een chauffeur van een vrachtwagen die zich in zelfrijdende modus bevindt? Dat is wat het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) samen met zeven bedrijven in zijn nieuw project “Value Added Trucking” gaat onderzoeken en uittesten.

Het VIL gaat alle administratieve processen en taken van een transportbedrijf inventariseren en nagaan of ze in een mobiele omgeving én door een chauffeur kunnen worden uitgevoerd. Bekeken zal worden of het voor de chauffeurs bijvoorbeeld mogelijk zal zijn om on-line opleidingen, zoals taalcursussen, te volgen. Daarnaast zullen de randvoorwaarden in kaart worden gebracht, zoals aanpassingen aan de cabine, ICT-uitrusting of bijscholling om de taken te kunnen uitvoeren. In een volgende stap komen praktijktesten in een rijdend voertuig aan bod waarbij de passagiersstoel van een vrachtwagen als simulator dient. Ten slotte wordt ook het financiële luik met een kosten/baten-analyse belicht.

Indien, binnen het kader van de huidige rij- en rusttijdenreglementering, administratieve of andere taken in de cabine kunnen worden uitgevoerd, dan betekent dit een ontlasting van de centrale administratie. Bovendien krijgt het beroep vrachtwagenchauffeur met de extra invulling een opwaardering.

Het VIL-project “Value Added Trucking” wil anticiperen op een te verwachten technologische (r)evolutie in het vrachtvervoer. De nieuwe technologie creëert opportuniteiten (productiviteits- en efficiëntiewinst) voor Vlaamse bedrijven die actief zijn in het goederenvervoer over de weg, net als voor toeleveranciers van IT-systemen, communicatiediensten en -platformen.

Zeven bedrijven stappen mee in het project: Eutraco, GTS, H.Essers, Scania, SD Worx, VDAB en Volvo. Voor de praktijklessen werkt het VIL samen met Universiteit Hasselt/Steunpunt IMOB dat in vermoeidheidsonderzoek is gespecialiseerd.

27805d82de8aa846bfe4ea255f242f13
9b282e8154d0f933f8ccb7223803a073

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.