Risicobeoordelings-tool OiRA voor de bouwsector gelanceerd
Deze on-line tool geeft kleine bouwondernemingen de mogelijkheid om risico’s inzake welzijn op het werk (o.a. veiligheid en gezondheid) te beoordelen waarmee zijzelf en hun personeelsleden worden geconfronteerd. OiRA Bouw kwam tot stand door een intensieve samenwerking tussen de werkgevers- en werknemersorganisaties van de bouwsector, navb-cnac Constructiv, Prevent en de FOD WASO.
OiRA staat voor “On-line Interactive Risk Assessment”. Het is een gratis software-programma dat werd ontwikkeld door het Europees Agentschap voor de veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) om bedrijven en in het bijzonder KMO’s, de mogelijkheid te geven om op een eenvoudige en efficiënte manier de risico’s inzake welzijn op het werk te beoordelen.
In de gids wordt stap voor stap het risicobeoordelingsproces beschreven waarmee de risico’s op de werkvloer kunnen worden geïdentificeerd. Daarnaast kan OiRA ook helpen bij het nemen van beslissingen rond preventieve acties en het opstellen van een “op maat gemaakt” actieplan.
De eerste OiRA-tool werd in België in 2013 ontwikkeld voor de kappersbranche. Vervolgens werd in 2014 OiRA Hout gelanceerd.
OiRA Bouw werd ontwikkeld voor en door de bouwsector. De tool is dan ook aangepast aan de specifieke kenmerken van de sector, zoals werken op een werf, onderaanneming, de diversiteit van de profielen van de werknemers en de activiteiten en de bijzondere verplichtingen op het vlak van veiligheidscoördinatie. De risico’s die aan bod komen, hebben onder meer te maken met werken op hoogte, de blootstelling aan geluid, trillingen en stof, het manueel hanteren en het gebruik van gevaarlijke producten.
FEDERALE OVERHEID
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.