India klaar voor de reuzensprong

17/12/2015 OM 09:00 - Luc Willemijns
252ca757d852bec09cb1bc08b59246cc
Met zijn 1,2 miljard inwoners en zijn ontluikende middenklasse is India een markt met een gigantisch potentieel. Bovendien heeft de nieuwe beleidsploeg ambitieuze plannen klaar om het land toegankelijker te maken, letterlijk en figuurlijk. Geen wonder dus dat India op de verlanglijst van heel wat ondernemers prijkt. Hoog tijd om nader kennis te maken met deze economische reus in wording.

Mumbai in West-India is een van de grote toegangspoorten tot het land. Maar ook de kust van de staat Gujarat telt belangrijke havens. De westelijke staten Maharashtra en Gujarat zijn samen goed voor 20% van het BBP van India en voor 35% van de buitenlandse investeringen over de laatste vijftien jaar. Daaruit blijkt de internationale gerichtheid van deze regio.

Bangalore in het zuiden is eveneens een economisch zwaartepunt. Vooral ICT, high-tech en elektronica zijn sterk vertegenwoordigd in deze kapitaalkrachtige regio, ook wel eens het Silicon Valley van India genoemd. Verdere bloeien er ook lucht- en ruimtevaart, automobiel en machinebouw. De stad Bangalore is een magneet voor startende ondernemers.

Naast een belangrijke zakelijke pool is New Delhi het administratieve hart van land. De meeste nationale overheidsdiensten zijn er gevestigd.

Mooie groeicurve

India is een robuuste en stabiele markt die het voorbije decennium een spectaculaire groeicurve optekende. De laatste jaren begon de groeimotor echter wat te sputteren, want ook India is niet immuun voor wereldeconomische factoren. De “double digit growth” hoort voorlopig tot het verleden.

Toch voorspelt het IMF voor de komende jaren nog altijd een mooie groei. Voor het fiscale jaar 2015 (dat tot eind maart 2016 loopt) gaat het om een groeiverwachting van 6,3 tot 6,5%, voor 2016 en 2017 wordt iets maar dan 7% in het vooruitzicht gesteld.

Kortom, India blijft een “hot destination” in zakelijke kringen, met een oplopend aantal buitenlandse investeringen als gevolg. Daardoor stijgen ook de kansen voor Vlaamse bedrijven met hun gespecialiseerde, hoogwaardige producten en diensten.

Vlotter zakendoen

De regering Modi, die in 2014 met een overweldigende verkiezingsoverwinning aan de macht kwam, wil een gunstig business-klimaat creëren. Ze mikt daarvoor op het terugdringen van de bureaucratie, die in India hallucinante proporties aanneemt, en het indijken van de alomtegenwoordige corruptie. Topbureaucraten die niet voldoen, worden aan de kant geschoven. Er wordt werk gemaakt van administratieve vereenvoudiging en een eenvoudigere fiscaliteit. Zo zal een nationale “goods and service tax” ervoor zorgen dat interstatelijke belastingen en heffingen verdwijnen opdat India naar een eengemaakte markt evolueert.

De ambitie is torenhoog: India in de Top 50 krijgen van landen waarin het zakendoen makkelijkst is. Precies omdat al die plannen op tafel liggen, heeft iedereen vandaag het gevoel dat het menens is en dat India op de vooravond van een nieuw tijdperk staat.

Logistieke boost

Om de gebrekkige infrastructuur aan te pakken staan een aantal mega-projecten op stapel. Een performante logistieke sector is immers een absolute must om economisch een versnelling hoger te kunnen schakelen en het land aantrekkelijker te maken voor buitenlandse bedrijven en investeringen. Daarom liggen er plannen op tafel om de belangrijkste metropolen in het land via zogeheten “industriële corridors” te verbinden.

Voor de realisatie hiervan moeten onder meer autosnelwegen, spoorlijnen, waterwegen, luchthavens en industriesteden worden aangelegd. Voor buitenlandse investeerders bieden die grote infrastructuurprojecten tal van opportuniteiten. Ze worden immers alsmaar vaker uitgevoerd binnen zogenaamde PPP-consortia (public private partnerships).

Slimme steden

Inspelend op de plattelandsvlucht is de regering Modi voorts van plan om langs de grote industriële assen (Delhi, Calcutta, Mumbai) in grootschalige stadsprojecten te investeren. Soms gaat het om volledig nieuwe steden, soms om opwaardering en stadsvernieuwing. Vooral nutsvoorzieningen staan hoog op de prioriteitenlijst. Op termijn moeten alle stedelingen de klok rond toegang hebben tot elektriciteit, stromend water en rioleringen.

Bedoeling is bovendien dat elk van die steden instaat voor zijn afvalverwerking en waterzuivering, zodat de ecologische voetafdruk drastisch verlaagt. Innovatieve technologische oplossingen moeten ondersteuning bieden om de stedelijke omgeving zo efficiënt en duurzaam mogelijk te organiseren en aan te sturen. Westerse know-how zal dan ook onontbeerlijk zijn om deze “smart cities” vorm te geven.

Heilig én proper

Voor India is het vijf voor twaalf om de vervuiling een halt toe te roepen. Zo zal het land de komende jaren de switch proberen te maken van oude vervuilende steenkoolcentrales naar hernieuwbare energiebronnen voor de opwekking van elektriciteit. Verder blies de nieuwe regering ook het “Clean Ganga”-project nieuw leven in. Zes jaar terug al werd de “National Mission Clean Ganga” (NMCG) aangekondigd en de National Ganga River Basin Authority (NGRBA) opgericht, maar pas met het aantreden van de nieuwe bewindsploeg kwam het tot een echt actieplan.

De Ganges is 2.525 kilometer lang en stroomt door 11 Indiase staten. Het is een van de meest vervuilde rivieren ter wereld, maar ruim 40% van de Indiase bevolking is er afhankelijk van. Dagelijks stroomt er meer dan 2.700 miljoen liter huishoudelijk afvalwater van 50 steden in de Ganges, goed voor 85% van de vervuiling. Maar ook het industriële afvalwater van onder meer leerlooierijen, papierfabrieken, suikerraffinaderijen en distileerderijen worden volop in de heilige rivier geloosd.

Om het Clean Ganga-project tot een goed einde te brengen, is er nood aan expertise op het vlak van waterzuivering, baggeren en behandeling van vervuild slib, drinkwaterbevoorrading en dies meer. Maar de nood aan buitenlandse expertise reikt veel verder dan cleantech alleen. Met de “Make in India”-strategie stimuleert de overheid joint-ventures tussen buitenlandse en lokale bedrijven. Het land wil komaf maken met zijn “low cost, low quality”-imago en de miljoenen hoogopgeleide starters een job op niveau bieden.

Ontluikende middenklasse

India telt 1,2 miljard inwoners. Een enorm potentieel, zeker omdat de helft jonger is dan 25 jaar. In een stad als Mumbai leeft 40% nog steeds in sloppenwijken, maar tegelijk is er een ontluikende middenklasse die wel wat geld kan besteden. De komende jaren zal de consumentenmarkt ontploffen want op zowat elk domein ligt er nog onontgonnen potentieel.

Keerzijde van de medaille is dat exporteurs die hun producten in de Indiase winkelrekken willen krijgen, voorlopig nog flink wat hordes moeten nemen. De uiteenlopende vergunningen, heffingen, sanitaire en fytosanitaire belemmeringen zorgen er namelijk voor dat consumentenproducten moeilijk het land binnen raken.

Open geest

Duidelijk is dat India een markt met een enorm potentieel is. Wil je er voet aan de grond krijgen, wees dan op je qui-vive en leg vooral engelengeduld aan de dag. Veel westerse zakenlui hebben het moeilijk om houvast te krijgen in het schijnbaar chaotische eco-systeem van de Indiase business-wereld. Je moet bereid zijn om al je bestaande business-modellen aan de kant te schuiven. Wie probeert om zijn westerse logica aan zijn Indiase zakenpartner op te leggen, zal van een kale reis terugkeren.

De Indiase zakencultuur is een echte netwerkcultuur. Vanop afstand zaken regelen, is dus uit den boze. Ga naar India en reserveer voldoende tijd in je agenda om je lokale netwerk uit te bouwen en te onderhouden. Praat met potentiële zakenpartners en klanten, leveranciers, tussenspersonen, sectorgenoten, … En gebruik al deze informatie om je verkoopketting minutieus in kaart te brengen. Alleen zo krijg je inzicht in hoe de markt functioneert.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade).

Meer info: http://www.flanderstrade.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.