IT-medewerkers hebben weinig tijd voor innovatie

23/12/2015 OM 10:16 - Luc Willemijns
F5c34e6f8fb17e0a4670ed6dc929c3aa
Ruim 80% van alle IT-medewerkers in de eerste lijn spenderen meer dan de helft van de tijd aan probleemoplossing en het onderhoud van bestaande systemen, in plaats van met innovatie. Zeventien procent onder hen is zelfs 90% van de tijd bezig met routinematige onderhoudstaken. Zo blijkt uit een studie van het BPI Network.

IT-organisaties kampen met een nijpend gebrek aan geschoolde vakmensen en wel precies in die domeinen waar bedrijven vooral ontwikkeling en innovatie willen versnellen. Zowel bedrijfsleiders als IT-medewerkers geven aan dat hun bedrijf prioriteit geeft aan de snellere uitrol van nieuwe toepassingen en klantenervaringen alsook aan meer strategische uitdagingen vanuit IT. Maar tegelijk noemen de IT’ers als de grootste zwaktes van hun bedrijf gebrekkige lange termijnplanning, gegevensanalyse en ontwikkeling van software en toepassingen.

Andere verzuchtingen van IT’ers zijn onder meer dat bedrijfsleiders te lang wachten om hen bij het proces te betrekken (52%), te weinig financiering en middelen ter beschikking stellen (48%) en dan de taakvereisten nog gaan veranderen voordat het werk kan worden afgerond (46%). De IT-medewerkers stellen voorts dat ze vaak niet worden gezien als vertrouwde partners in het innovatieproces. Meer dan de helft van de respondenten zegt zelfs dat het management een negatieve indruk van de IT-afdeling heeft.

Uit de studie blijkt tevens dat de helft van alle respondenten van mening is dat hun bedrijf uiteindelijk “alles” (13%) of “de meeste activiteiten” (37%) naar de cloud zal overhevelen. Zo’n 11% van de respondenten meent dat de cloud “niet zinvol” is voor hun bedrijf. Vandaag de dag gebruikt 34% de cloud voor gegevensopslag en 45% voor SaaS (Software-as-a-Service)-toepassingen. Ruim één op de drie respondenten zegt dat zijn bedrijf van de cloud nog geen gebruik maakt.

Wereldwijd geven IT-medewerkers in de eerste lijn het bedrijf waarvoor ze werken een slechte score, vaak zelfs een onvoldoende, voor hun vermogen om transformationele technologieën te implementeren en IT-innovatie aan te sturen om hun concurrentievoordeel te verhogen. Volgens het nieuwe onderzoeksrapport zijn vele beheerders van netwerken, datacenters en backend-systemen van mening dat de renovatie van IT-infrastructuren in bedrijven, ongeacht hun omvang, wordt gehinderd door een gebrek aan planning, essentiële vaardigheden, financiering, communicatie en samenwerking met de zakelijke klant.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.