Samenwerking en kennisdeling moeten export hefboomeffect bezorgen

17/02/2016 OM 08:33 - Luc Willemijns
0bc7cc5515cf4d26044dd3ccb4ee5324
KMO’s vinden te moeilijk de weg naar de export. Flanders Investment & Trade (FIT) tekent daarom de fundamenten uit van een nieuwe internationaliseringsstrategie op basis van een brede bezinning en brainstorming met alle stakeholders. Samenwerking en kennisdeling worden de ordewoorden in de nieuwe strategie. Of, zoals FIT-voorzitter Bruno Segers het treffend verwoordde: “Laat ons redenen zoeken om op exportvlak samen te werken, niet naar redenen, zoals in het verleden, om dat niet te doen. Laat ons breken met de Vlaamse gewoonte van te weinig samen te werken en gezamenlijk streven naar een gemeenschappelijk doel”.

Dat gemeenschappelijk doel is de export in Vlaanderen op te krikken en meer KMO’s aan te zetten om zich op de exportmarkten te begeven. Geen overbodige luxe voor een regio in een land dat tot de Top 3 van de meest geglobaliseerde economieën wereldwijd hoort.

De economische parameters in Vlaanderen staan vandaag gunstig. Dat is minder het geval voor de exportparameters hoewel we per capita driemaal meer uitvoeren dan buurland Duitsland.

“De Vlaamse export is te afhankelijk van producten in prijsgevoelige sectoren. We voeren te weinig goederen met hoge toegevoegde waarde uit. Op innovatievlak scoren we goed, maar qua vermarkting is nog een flinke weg te gaan. De snel veranderende omgeving is dan weer een belemmering voor de exportplannen van KMO’s en het aantrekken van buitenlandse investeringen. Ten slotte liggen de exportkosten in Vlaanderen gevoelig hoger dan het EU-gemiddelde en heerst er niet echt een attitude ten gunste van ondernemingen en export,” schetst Claire Tillekaerts, ceo van Flanders Investment & Trade.

Tegen die achtergrond bogen de export-stakeholders zich, onder auspiciën van FIT, over de uitdagingen en opportuniteiten voor de Vlaamse bedrijven op exportvlak. Die bevindingen moeten dienen als onderbouw voor het uitstippelen van de nieuwe internationaliseringsstrategie van het Vlaams Gewest.

Vier strategische lijnen

Om de internationale vermarkting te versnellen moet Vlaanderen inzetten op vier strategische lijnen, zo heet het, met name een verticale aanpak, een horizontale aanpak, de best mogelijke ondersteuning van de Vlaamse bedrijven en het wegwerken van de internationale belemmeringen voor het internationaal ondernemen.

Vlaanderen staat sterk in het oplossen van complexe technologieën. Het beschikt over een eco-systeem (bedrijven en onderzoekscentra van hoge kwaliteit), dat bij machte is creatieve oplossingen voor een complexe wereld te bieden.

Die verticale aanpak moet zich toespitsen op vijf prioritaire thema’s of waardenketens, met name Life Sciences & Health, Food, Engineering & Technology, Smart Logistics en Duurzame Economie. Daarbij dient een maximale kruisbestuiving en kennisuitwisseling over diverse sectoren heen tot stand gebracht. Denk aan de combinatie tussen bio- en nanotechnologie op farmavlak of het huwelijk tussen nanotechnologie, IT, elektronica en mechanica in bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Op technologisch vlak zijn in Vlaanderen een aantal kleine bedrijven van wereldklasse actief in de micro-elektronica die vooralsnog onbekend blijven. Vlaanderen dient derhalve werkt te maken van de “branding” van dit soort aanbieders van high-end solutions van topkwaliteit.

Ook traditionele sectoren als de baggersector, de bouw, de logistiek, … weten zich steeds met nieuwe, creatieve oplossingen te onderscheiden. Voorbeelden zijn het baggeren op grote diepte of het spuiten van beton op grote hoogte.

Mindset beïnvloeden

De horizontale aanpak focust op het beïnvloeden van de mindset van ondernemingen ten gunste van export. Bedoeling is het buitenlands netwerk van Vlaamse bedrijven voor de gemeenschappelijke zaak in te zetten. Dat kan door de creatie van een netwerk van exportambassadeurs en de oprichting van een platform voor kennisdeling die door alle sectoren wordt gevoed en gepromoot.

Om de best mogelijke ondersteuning aan Vlaamse bedrijven met exportambities te bieden, dient een einde gesteld aan het versnipperde landschap van actoren allerhande. Uitdaging is samen met FIT een nieuwe proactieve benadering uit te werken ten gunste van bedrijven die in een eenvoudige en transparante dienstverlening voorziet.

En, last but not least, dienen de obstakels voor het Vlaams internationaal ondernemen weggewerkt. Een vereenvoudiging van de regels waar het kan, hoort tot de aanbevelingen. Flanders Investment & Trade zal in de komende maanden de voornaamste belemmeringen oplijsten. Het agentschap heeft thans de opdracht de geformuleerde aanbevelingspunten in concrete en haalbare acties om te zetten om internationaal de Vlaamse economie extra impulsen te bezorgen. FIT neemt zich voor zijn nieuwe actieplan tijdens de eerste Vlaamse exportbeurs (27 - 29 juni 2016) voor te stellen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.