Mobiliteitsproblematiek voornaamste kopzorg regio Kortrijk

26/02/2016 OM 09:29 - Luc Willemijns
15e0c1a745110f2761e614e7b5138c7e
Mobiliteit en de creatie van jong ondernemerschap blijven de focuspunten van Voka - KvK West-Vlaanderen, regio Kortrijk
Voor het bedrijfsleven in de regio Kortrijk blijft de mobiliteitsproblematiek de voornaamste kopzorg. Ontsluiting over de weg, via de binnenwateren en de lucht, is voor Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen een topprioriteit. Doorn in het oog blijft intussen de brain drain van lokale high potentials. Die tendens dient gekeerd wil de regio zijn ambitie inzake het bevorderen van jong ondernemerschap hard maken. Aan ruimte tot ondernemen, heerst in de regio geen gebrek. Er is momenteel voldoende voorraad aan terreinen en bedrijfspanden die voor (her)bestemming in aanmerking komen, zo luidt het bij de lokale werkgeversorganisatie.

In samenwerking met intercommunale Leiedal zette Voka het project “Samen slimmer naar het werk” op. Dat focust op een intelligenter woon/werk-verkeer (lees: Trambus, carpooling, verplaatsing met de fiets, … nvdr.) van en naar de economische groeipolen in de streek.

Maar bovenop zet Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen in op een meer performante ontsluiting van de regio. Pijnpunten blijven de aansluiting van de E17 met het industrieterrein van Waregem en het kruispunt “Belgiek” in Deerlijk. “De aansluiting van de R8 met de A19 is eindelijk opgenomen in de budgetten van AWV (Agentschap Wegen en Verkeer). Dit jaar zullen de eerste onteigeningen van start gaan.

“Normaliter worden de werken in 2017 aangevat,” aldus regiovoorzitter Philippe De Veyt.

Complexe projecten Vlaamse regering

Voorts verheugt de regionale werkgeversorganisatie zich in de opname van zowel het mobiliteitsdossier Hoog-Kortrijk als het kanaal Bossuit-Kortrijk als mogelijk complex project van de Vlaamse regering. Op 1 maart 2015 trad in Vlaanderen het decreet betreffende de complexe projecten in werking. Het decreet maakt het mogelijk om via één geïntegreerd proces voor een complex project zowel de noodzakelijke bestemmingswijziging door te voeren als de benodigde vergunningen te verlenen.

“Het is nu voor beide dossiers uitkijken naar een startbeslissing van de Vlaamse regering,” zo nog De Veyt.

Door via het kanaal Bossuit-Kortrijk een by-pass tussen Schelde en Leie te creëren, zou de waterweg binnen de nieuwe Schelde/Seine-verbinding kunnen worden ingekapseld. Dat kan voor bepaalde bedrijven de vaarweg gevoelig inkorten en hen de omweg via Gent besparen. Voorwaarde is wel dat tussen het huidig insteekdok een 1,3 kilometer lange verbinding met de Leie wordt gerealiseerd. Eén van de voorliggende mogelijkheden is de vervanging van drie kleine, verouderde sluizen door één grotere sluis.

De regionale werkgeversorganisatie blijft zich voorstander tonen van een optimalisatie van de bereikbaarheid van de regio via de lucht. Bekend is dat de luchthaven Kortrijk-Wevelgem momenteel wordt omgebouwd van een intercommunale structuur naar een N.V. met publiekrechtelijk karakter met Vlaanderen, de provincie West-Vlaanderen en Leiedal als aandeelhouder en Kortrijk en Wevelgem als waarnemer. Hamvraag is of de aandeelhouders de nodige middelen zullen vinden om de broodnodige infrastructuurwerken te financieren.

Brain drain stelpen

Net als de rest van West-Vlaanderen kampt Zuid-West-Vlaanderen met een aanzienlijke brain drain. Die dient gestelpt wil de regio zijn ambities inzake de creatie van jong ondernemerschap hard maken. Met de oprichting van een Faculty Club in Kortrijk, wil de regionale werkgeversorganisatie ondernemers, overheden en het onderwijs alvast dichter bij elkaar brengen. Hopelijk draagt dat initiatief bij tot het verankeren van lokaal talent. Voka is alvast betrokken partij bij de mogelijke opstart van een start-up hub in de Groeningestad.

Momenteel geen gebrek aan ruimte tot ondernemen

In tegenstelling tot vele andere regio’s in Vlaanderen, kampt Kortrijk niet echt met een gebrek aan ruimte tot ondernemen. Begin vorig jaar had de regio Zuid-West-Vlaanderen zowat 310 bestemde hectaren voor bedrijfsactiviteiten in portefeuille. Het gros daarvan (253 ha) is gereserveerd voor regionale bedrijven, de resterende 57 hectaren (waarvan slechts 7 ha bouwrijp) voor lokale bedrijven.

Naast het bestaande aanbod liggen er volgens de POM West-Vlaanderen en de provincie West-Vlaanderen nog eens zowat 20 hectaren voor nieuwe bedrijventerreinen in RUP’s vastgelegd. Bovenop staan in gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen nog eens om en bij de 29 hectaren in openstaande optie.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.