Bpost neemt Belgische activiteiten Lagardère Travel Retail over
De overname kadert voor bpost in het kader van zijn diversificatiestrategie. Daarbij stipte het management de “proximity”- en “convenience” retail-activiteiten aan als een sector met een interessant groeipotentieel.
Lagardère Travel Retail is in België actief in de “proximity-retail”, onder meer in stations en op luchthavens, met een netwerk van 220 verkoopspunten, met vertrouwde merken zoals Press Shops en Relay, die het rechtstreeks beheert en waarbinnen het een breed gamma producten en diensten verdeelt. Het bedrijf organiseert voorts de distributie van kranten en magazines naar ongeveer 5.345 verkoopspunten en de losse verkoop ervan. Tot slot bouwde Lagardère Travel Retail onlangs ook een netwerk van ongeveer 735 Kariboo!-punten uit voor de ophaling en levering van pakjes.
Met de verkoop gooit Lagardère Travel Retail in België de handdoek in de ring. De traditionele persdistributie-activiteiten waren immers fors onder druk komen te staan als gevolg van onder meer de consolidatie in de uitgeverijwereld en de toenemende digitalisering. Tussen 2008 en nu zag het bedrijf zijn aantal POS-punten afkalven van 6.000 naar 5.345, waarbij vooral het netwerk van de zelfstandige dagbladwinkels bijzonder zwaar onder druk kwam te staan.
“Persdistributie blijft weliswaar “core” voor het bedrijf. De daling van de inkomsten uit de traditionele activiteiten zullen we proberen opvangen door een diversificatie van de activiteiten,” heette het twee jaar terug nog. Niet dus, getuige de recente evolutie.
Op zoek naar synergieën
Duidelijk is dat, eens de overname afgerond, bpost op zoek zal gaan naar een maximaal synergie-effect met de activiteiten van Lagardère Travel Retail. Dat daar ook de stadstransportactiviteiten van CityDepot N.V. maximaal zullen op inhaken, hoeft geen betoog. Ook die kaderen immers binnen de “proximity”- en “convenience”-doelstellingen. De integratie van het Kariboo!-netwerk vormt dan weer een welkome aanvulling op het pakjesnetwerk van bpost, dat zodoende nog fijnmaziger wordt gemaakt en het bestaande netwerk naar de pendelaar doortrekt.
In eerste instantie behouden het huidige retail-netwerk van bpost met zijn postkantoren en PostPunten en het netwerk van Lagardère Travel Retail, met onder meer de Press Shops en de Relays, elk hun eigen kenmerken en productaanbod. Eens de mededingsautoriteiten het licht voor de overname op groen zetten, zullen beide partijen een franchise-akkoord sluiten voor het gebruik en de explotatie van de merken van de Franse Lagardère-groep (Relay, Hubiz, Hello!) in België.
Bpost neemt de integraliteit van de aandelen van LS Distribution Benelux en AMP over. Geconsolideerd boekten beide bedrijven in 2014 nog een omzet van 440 miljoen euro. AMP dong overigens onlangs, samen met onder meer bpost, nog mee naar het nieuwe krantendistributiecontract in België, maar trok zijn kandidatuur voortijdig terug.
LAGARDERE SERVICES N.V.
BPOST N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.