Iveco bezorgt derde Daily-generatie opmerkelijke facelift

20/05/2016 OM 11:05 - Luc Willemijns
2e9e767790cae9cb6523fa9c7f35df63
Iveco brand president Pierre Lahutte: overtuigd dat de nieuwe Daily hoge toppen zal scheren
Iveco, onderdeel van CNH Industrial, heeft de in 2014 gelanceerde derde generatie van de Daily een opmerkelijke facelift bezorgd. Centraal in de hele operatie staan de Euro 6-motor, de in april vorig jaar gelanceerde Hi-Matic en de nagelnieuwe Daily Business Up®. De nieuwe Daily dringt het brandstofverbruik met gemiddeld 8% terug. Dat Iveco hoge verwachtingen in de nieuwe Daily koestert, blijkt uit de plaats van voorstelling. Op de top van 3.462 meter hoge Helbronner in het Mont Blanc-massief. “Op het dak van Europa, op de top waar het voertuig thuis hoort,” aldus Iveco brand president Pierre Lahutte. De nieuwe Daily beleeft in juni zijn marktintroductie.

Iveco investeerde 500 miljoen euro in de derde generatie van de Daily. De jongste update slorpte nog eens 100 miljoen euro op. De constructeur bouwde sinds zijn lancering in 1978 wereldwijd 2,8 miljoen Daily’s in Europa, Brazilië en China. Die vonden een afnemer in 110 landen.

Vorig jaar zag Iveco de verkoop van de Daily met 20% toenemen. In 2016 rekent de constructeur op een gelijkaardige prestatie.

“In Europa heeft Iveco in het segment van 3,5 tot 6 ton momenteel een marktaandeel van 11,3%,” zo nog Lahutte.

Met de nieuwe facelift mikt de constructeur op bijkomend marktaandeel. Wat de vooropgestelde ambities zijn, houdt Lahutte liever voor zichzelf.

Voortbordurend op succes Hi-Matic

In april 2015 lanceerde Iveco de Daily Hi-Matic, de uitvoering met automatische versnellingsbak (8 versnellingen). In het eerste jaar werden al ruim 10.000 exemplaren van de variant verkocht. Begrijpelijk dus dat Lahutte voor de commercialisatie van de nieuwe Daily zwaar op de Hi-Matic inzet.

“Europa is in volle omschakeling naar automatische transmissie,” stelt de Iveco brand president vast.

Iveco verwacht in het tweede jaar de verkoop van de Hi-Matic te verdubbelen.

Euro 6-motor

De Euro 6-krachtbron dringt het brandstofverbruik met gemiddeld 8% terug ten opzichte van zijn Euro 5-voorganger. De motor zelf weegt overigens 6% minder dan voorheen. Het nieuwe, intelligente EcoSwitch PRO-systeem, is mee verantwoordelijk voor bijkomende brandstofbesparing.

De nieuwe krachtbron is beschikbaar in een 2,3 en 3,0 liter uitvoering, die vermogens en een koppel tot respectievelijk 205 pk en 470 Nm leveren.

“Begin 2017 krijgt de nieuwe F1A-motor, naast EGR (exhaust gas recirculation), ook SCR (selective catalytic reduction)-technologie toegemeten. Zo zal de Daily zich drie jaar eerder dan vereist naar de nieuwe emissieregels conformeren,” zo nog Lahutte.

Daily Business Up®

Iveco entte op de nieuwe Daily de met succes beproefde on-board assistant Iveconnect van de Stralis over. De nieuwe Daily Business Up®, die met bijkomende functionaliteiten werd toegerust, brengt, bij correct gebruik, een verlaging van de TCO tot 12% binnen bereik. Bovenop de 10%-besparing waarvoor de Hi-Matic tekent. Op vier jaar tijd is zodoende een besparing van 2.000 euro op de onderhoudsfactuur mogelijk.

De Daily Business Up® draait als open platform op een DAB (digital audio broadcast)-radio, dat automatisch met het personal device (smartphone en tablet) van de chauffeur connecteert en aldus een verlengstuk van het dashboard wordt. De applicatie biedt een vijfledige functionaliteit, met name Driving Style Evaluation, Vehicle Manager, Multimedia Manager, Phone Manager en Navigation Tool. Laatstgenoemde heeft specifieke intelligentie aan boord, zoals bijvoorbeeld het plannen van de route in functie van de lading (denk aan gevarengoed, nvdr.), en biedt een resem workforce management-mogelijkheden.

Wellicht belangrijkst vanuit TCO-oogpunt is Driving Style Evaluation dat feedback in real-time levert omtrent drie parameters, te weten acceleratiestijl, het gebruik van inertie (lees: het maximaliseren van de kinetische energie die het voertuig onder het rijden accumuleert, nvdr.) en het motor- en versnellingsbakgebruik.

De app formuleert op basis van de bevindingen van het rijgedrag van de chauffeur suggesties in real-time om het brandstofverbruik te optimaliseren. Alle ingezamelde data kunnen per e-mail naar de vlootbeheerder worden gestuurd. Eveneens vervat in de Daily Business Up® zijn het onderhoudsschema, de mogelijkheid tot het toevoegen van persoonlijke data (zoals de vervaldatum van het rijbewijs of de verzekeringspolis), een interactief gebruikershandboek en een dealer-locator.

Iveco herschikt Europees productie-apparaat

Iveco concentreert de assemblage van de Daily in het Italiaanse Suzarra. Zeshonderd medewerkers van de fabriek van Brescia maken de overstap naar Suzarra. De productie-eenheid van Brescia plooit zich integraal terug op de assemblage van de Eurocargo. In Suzarra lopen dagelijks momenteel meer dan tweehonderd Daily’s van de band.

De cabineproductie wordt van Madrid naar Valladolid doorgeschoven. De fabriek in de Spaanse hoofdstad plooit zich in de toekomst integraal terug op de aanmaak van de Stralis en de Trakker.

2e9e767790cae9cb6523fa9c7f35df63
Iveco brand president Pierre Lahutte: overtuigd dat de nieuwe Daily hoge toppen zal scheren
9492b63c7c0ecae3fdd5f2ccf568c466
Dankzij de Daily Business Up® heeft de nieuwe Daily behoorlijk wat intelligentie aan boord

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.