"Re-branding ondersteunt internationaliserings- en parcel-ambities"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Eric Kuhn, managing director Deutsche Post Global Mail (Belgium) N.V.: per 10 januari aanstaande worden de internationale mail-activiteiten ook onder de DHL-merknaam gebracht. (Foto W & F)

Eric Kuhn (Deutsche Post Global Mail (Belgium) N.V.)


"Re-branding ondersteunt internationaliserings- en parcel-ambities"


Per 10 januari aanstaande wijzigt Deutsche Post Global Mail zijn vennootschapsbenaming in DHL Global Mail. Een en ander staat symbool voor de groeistrategie die de onderneming huldigt. Waar tot voor relatief kort Deutsche Post Global Mail zijn activiteiten voornamelijk focuste op massazendingen met Duitsland als uiteindelijke bestemming, wordt die bestemmingsbeperking thans resoluut doorbroken. Als DHL Global Mail profileert de onderneming zich als bemiddelaar voor uitgaande postzendingen met een internationale bestemming. Opzet is eveneens in de nabije toekomst meer aandacht te besteden aan de verzending van postpakketten buiten het express-circuit. Op de praatstoel van "de Vlaamse Ondernemer" zit Eric Kuhn, general manager van Deutsche Post Global Mail (Belgium) N.V. (Brussel), dat eerstdaags tot DHL Global Mail (Belgium) N.V. wordt herdoopt.


Vooraleer in 2001 voor Deutsche Post Global Mail in België aan de slag te gaan, was Eric Kuhn ruim tien jaar voor een integrator werkzaam, waarvoor hij onder meer re-mailing-activiteiten in het Groothertogdom Luxemburg opstartte. Vervolgens stond hij gedurende zowat vier jaar op de loonlijst van een Britse operator die in België op de markt van de briefwisseling bedrijvig was. Op het ogenblik dat Kuhn voor Deutsche Post Global Mail in België zijn activiteiten aanvatte, waren de Belgische activiteiten nog een zuivere branch van de Duitse vestiging. Per 1 januari 2002 werden de activiteiten in een afzonderlijke rechtsentiteit naar Belgisch recht ondergebracht.

Deutsche Post Global Mail GmbH werd in 1997 opgericht als een dochteronderneming van Deutsche Post World Net. Sindsdien beschikt de onderneming over eigen vestigingen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Australië, Singapore en Hongkong. Door eerlang zijn vennootschapsbenaming in DHL Global Mail te wijzigen, geeft de onderneming uiting aan zijn wereldwijde ambities. Die worden gekoppeld aan de sterke brandname van DHL, waarbinnen Deutsche Post zijn pakjesactiviteiten onderbracht. Het zuivere briefswisselingsgebeuren wordt door zusteronderneming Deutsche Post AG behartigd.


België


Tot op heden is Deutsche Post Global Mail (Belgium) N.V. voornamelijk bedrijvig binnen het segment van de internationale zendingen (lees: briefwisseling, mailings, tijdschriften of kranten, nvdr.). "Ook de internationale verzending van postpakketten hoort tot ons activiteitenspectrum, maar is vooralsnog marginaal. In de toekomst willen we dat onder onze nieuwe branding fors gaan uitbouwen," licht Eric Kuhn de nieuwe bedrijfsstrategie toe. Naast het zuiver verzorgen van de zendingen biedt Deutsche Post Global Mail (Belgium) ook een aantal ondersteunende diensten zoals adres-management, mailing operations, mailing-analyses en dies meer. In Duitsland beschikt de onderneming over een volwaardig competentiecentrer dat zich onder meer toespitst op het meten van de effectiviteit van mailing-campagnes. Met pakjesvervoerder DHL wordt uiteraard getracht een maximaal synergie-effect neer te zetten. Zo wordt landelijk en internationaal niet alleen operationeel samengewerkt, maar spelen beide partijen elkaar onderling ook "sales leads toe". Het productportfolio van Deutsche Post Global Mail is vierledig en wordt opgesplitst in GlobalMail Business (internationale zakelijke post), GlobalMail Direct (internationale direct marketing), GlobalMail Publication (wereldwijde verspreiding van kranten en tijdschriften) en GlobalMail Parcel (verzending van pakketten tot 31 kilogram). Die diensten worden verstrekt volgens verschillende service-niveaus, met name Priority (aflevering binnen de 4 tot 8 dagen, nvdr.), Standard (9 tot 14 dagen) en Economy (meer dan vijftien dagen voor overzeese bestemmingen, met uitzondering van GlobalMail Business weliswaar). "Belangrijkste klantengroep van Deutsche Post Global Mail (Belgium) zijn de postorderbedrijven. Daarna bestaat ons klantenportfolio uit service providers (lees: lettershops, routeurs, marketing-bureaus, . nvdr.), die doorgaans werken voor opdrachtgevers uit de bank- en verzekeringswereld of de toeristische sector, alsook KMO's allerhande in licht van internationale marketing-campagnes," verduidelijkt de general manager. "Zeventig procent van onze klanten zijn kleine en middelgrote ondernemingen," luidt het.

In België alleen heeft Deutsche Post ruim 5.800 medewerkers. Zes daarvan zijn werkzaam voor Deutsche Post Global Mail. Eerder al gaven we aan dat ook voor Deutsche Post Global Mail de activiteiten binnen een wereldwijd netwerk vooral een kwestie van synergie zijn. Vandaar ook dat gebruik wordt gemaakt van de diensten van verwante bedrijven voor het groepstransport. Ofwel worden de zendingen naar het land van bestemming gevoerd waar ze in het nationale distributienetwerk worden geïnjecteerd ("direct injection") dan wel naar Frankfurt voor verder natransport worden aangevoerd. "Zodoende krijgen de klanten uitzicht op een besparing van de posttarieven (lees: bedeling tegen nationale in plaats van internationale tarieven, nvdr.). Bijkomend voordeel is eveneens dat de klant een mailing-campagne gefaseerd kan doorvoeren, vermits hij tot op het ogenblik van de "direct injection" de controle over het hele verzendingsproces kan behouden," verduidelijkt Eric Kuhn. In West-Europa staat Deutsche Post Global Mail borg voor een gemiddelde afleveringstermijn van twee tot drie dagen, conform de UNEX-transporttijden van de International Post Corporation (IPC).


Marktversnippering


Na Belgian Post International (BPI), waarin intussen eXbo dat ook internationale mail-activiteiten verzorgde werd geïntegreerd, is Deutsche Post Global Mail (Belgium) samen met Spring (het samenwerkingsverband tussen TNT International Mail (onderdeel van TPG), Consignia (het voormalige British Post Office) en Singapore Post, nvdr.) de belangrijkste buitenlandse aanbieder van internationale mail-activiteiten in België. Met SwissPost, die sinds kort met een eigen vestiging op de Belgische markt aanwezig is, deed een kleinere speler zijn intrede. Voorts zijn nog een aantal kleinere aanbieders op de Belgische markt actief, al dan niet van buitenlandse origine of in het kader van een samenwerkingsverband. Wat meteen aanduidt dat de markt heel erg versnipperd is en bovendien, aldus Kuhn, moeilijk te kwantificeren in termen van grootte. Temeer daar ook de buitenlandse post-operators uit Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië of Italië in het licht van een klantspecifieke benadering er niet voor terugschrikken grote mailings in België op te halen om ze vervolgens rechtstreeks in het eigen distributiesysteem te injecteren.

Eric Kuhn stelt dat de markt van de direct mail en derhalve van de internationale mail-activiteiten nog steeds groeit. "Jaarlijks worden groeicijfers van 3 tot 4% neergezet," weet onze gesprekspartner. "E-mail mag dan al meer impact hebben op de one-to-one briefwisseling, voor marketing-campagnes blijkt de papieren drager vooralsnog de meest geschikte. Bedrijven die de overstap naar e-mail marketing maakten, keerden op hun stappen terug nadat ze vaststelden dat one-to-one e-mail campagnes niet de vereiste effectiviteit bleken op te leveren. Met een boodschap op papieren drager blijkt de scoringskans nu eenmaal ettelijke malen hoger te liggen," aldus de general manager van Deutsche Post Global Mail (Belgium).


Ambitie: verdere internationalisering van de activiteiten .


Toen Deutsche Post Global (Mail) Belgium zijn activiteiten opstartte, waren die voor 90% op de Duitse markt gefocust. "Dat aandeel is intussen geslonken tot 70%," aldus Eric Kuhn. Andere landen van bestemming zijn voornamelijk Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Maar de re-branding wijst erop dat het nieuwe DHL Global (Mail) Belgium zich nog sterker op de bediening van de internationale markten wil gaan toespitsen, al dan niet in partnership. Toen Deutsche Post DHL overnam, werd vrij snel beslist die sterke merknaam wereldwijd te valoriseren. Met een eerste rebranding-golf tot gevolg. Thans wordt die re-branding ook doorgetrokken voor de internationale zendingen en voor het niet of minder tijdsgebonden pakjesvervoer. Dat daarbij andermaal een maximaal synergie-effect met bestaande zusterondernemingen zal worden nagestreefd, hoeft geen beoog.


. en sterkere penetratie in parcel-segment


"Vanaf 2005 wenst Deutsche Post Global Mail ook sterker de nadruk te leggen op de verzending van niet-dringende postpakketten. Thans levert die activiteit een heel beperkte bijdrage tot onze omzetprestaties. In een tweetal jaar hopen we dat aandeel tot 10% op te voeren," onthult Eric Kuhn. Bedoeling daarbij is een circuit op te zetten waar de pakjes door de bestemmeling, indien afwezig op het tijdstip van levering, niet noodzakelijk op het postkantoor hoeven afgehaald. Of mogelijk zelfs buiten de normale kantooruren in thuislevering te voorzien. Nu al heeft Deutsche Post Global Mail in Duitsland een aantal "afhaalcentra" in werking, waar bestemmelingen, nadat ze door de operator via SMS of e-mail van beschikbaarheid van hun pakket werden verwittigd, met behulp van hun credit card hun zending kunnen ophalen. In Spanje en Nederland lijkt de organisatie zo goed als klaar om die nieuwe pakketambities hard te maken. In Spanje wordt met een private onderneming nauw samengewerkt op het stuk van de bestelling van postpakketten, in Nederland is met Selektvracht een volle dochter binnen dat marktsegment in bedrijf. "De uitbouw van soortgelijke organisaties in Frankrijk en Groot-Brittannië is een topprioriteit voor het nieuwe jaar," zo nog onze gesprekspartner.

België is het enige land waar Deutsche Post wordt geconfronteerd met verschillende nationale operators bij de behandeling van briefwisseling (De Post) en postpakketten (ABX Transport). Dat lijkt absoluut onverzoenbaar met de strategie van Deutsche Post dat, hoewel beide activiteiten elk hun logistieke specificiteit hebben, duidelijk een maximale synergie tot stand hoopt te brengen. In dat licht dient de recente participatie van net geen 38% in het Spaanse Unipost gezien, dat in de briefwisseling actief is. In Nederland is Deutsche Post Global Mail ook op briefwisselingsvlak actief met SelektMail, een joint-venture met de Wegener-groep. Met de Oostenrijkse en Deense Post wordt intussen reeds goed samengewerkt of hoopt men dat te gaan doen. Terwijl ook verder van huis, met name in de Verenigde Staten, Deutsche Post reeds aan belangrijke speler is, zeker binnen het segment van de briefwisseling. Het hoeft derhalve geen verwondering te wekken dat Deutsche Post momenteel kandidaat is voor het nemen van een minderheidsparticipatie in onze eigenste De Post. "De buitenlandse operator die daarin slaagt bouwt een onmiskenbare niet te versmaden voorsprong op de concurrentie uit", luidt het tot slot.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.