Cloud meer en meer centraal in hedendaagse bedrijfsoperaties

26/05/2016 OM 10:07 - Luc Willemijns
D97333ed87631c051e5713ea52d0f580
Het versnelde innovatietempo, de opkomst van nieuwe emerging en middle-class economieën alsook de shift naar een meer mobiele wereld zijn enkele van de mega-trends die in alle sectoren bijzonder grote opportuniteiten creëren. Als gevolg van de voortschrijdende globalisering, wordt onze industrie in toenemende mate geïntegreerd in internationale waardenketens naarmate wereldwijde sourcing steeds complexer wordt. Tegen die achtergrond hebben nieuwe ontwikkelingen en technologische vooruitgang geleid tot het ontstaan van nieuwe producten, diensten en business-modellen die de wijze waarop werknemers en het publiek diensten verbruiken en betalen hebben hertekend.

Ook bedrijven ontsnappen niet aan de uitdaging. Werkplekken moeten innoveren om gelijke tred te houden met de veranderingen in de marktomgeving. Ondernemingen moeten de wijze waarop ze hun human resources en interne besluitvormingsprocessen beheren, herstructureren. Ook hun relatie met de klanten en leveranciers dient geherdefinieerd.

Ter ondersteuning van die werkplekinnovatie, moeten organisaties hun interne support-systemen herdenken of externe diensten verkennen, met geringe impact op hun liquiditeiten, die meer snelheid, flexibiliteit en schaalbaarheid toestaan.

De transformatie naar cloud-gebaseerde diensten wordt bewerkstelligd door de toenemende trend om in-house support/ICT-systemen eerder te “kopen” dan te “maken”. Gelijk met de cloud-gebaseerde diensten dienen zich nieuwe consumptie-gebaseerde business-modellen aan. Daarvoor betaalt men voor wat men nodig heeft en wanneer men dat nodig heeft, zonder eventuele boete ingeval van afwijking.

Organisaties vertonen uiteenlopende behoeften inzake cloud-oplossingen. Cloud service providers moeten daarom op nieuwe groeitrends kunnen anticiperen en deze adequaat kunnen ondervangen. De nood om snel en flexibel te kunnen schakelen is een dominante business driver om de concurrentie voor te blijven. Service providers moeten innoveren en nieuwe diensten introduceren om zich met enige relevantie in de markt te kunnen handhaven.

Cloud-adoptie

Volgens KPMG-onderzoek uit 2012 beschouwde 60% van de beslissingsnemers kostenreductie als voornaamste reden om voor een cloud-gebaseerde oplossing te gaan. Twee jaar later waren de belangrijkste redenen duidelijk schaalbaarheid en naadloze toegang tot de infrastructuur.

Migratie naar de cloud herleidt de complexiteit en verhoogt de flexibiliteit. Bedrijven kunnen zich zodoende sneller aan de veranderende marktomgeving aanpassen en onderscheidend competitief voordeel uitbouwen. Het stelt hen ook in de gelegenheid hun resources en operaties responsief en flexibel uit te bouwen.

Flexibele bedrijven kunnen sneller op de wijzigingen in de markt reageren, makkelijker nieuwe markten aanboren, hun productiviteit verhogen en hun responssnelheid voor de klanten opvoeren.

Ook mobiliteit is een belangrijke factor om voor de cloud te opteren. Afstandswerken biedt werknemers te kans om overal te werken, op het ogenblik van hun keuze en op eender welk apparaat. Het BYOD (Bring Your Own Device)-concept verhoogt het gebruik van smartphones, tablets en andere mobiele apparaten. BYOD gaat ook hand in hand met de uitrol van mobiele applicaties.

De proliferatie van goedkope en high-performance smartphones en tablets, toenemende high-speed Internet-connectiviteit via draadloze hotspots en snel groeiende 3G/4G-netwerken werken de mobiliteitsadoptie in de hand. Samen met BYOD ligt de toegenomen mobiliteit aan de basis van nieuwe beveiligingseisen voor de IT-afdeling.

Communicatie via de cloud

Ook alle communicatie van de klant kan van de eigen centrale naar de cloud worden gemigreerd. Dat kan zowel in een full cloud- dan wel een in hybride scenario.

Eindgebruikers kunnen hun toevlucht nemen tot bepaalde profielen (zoals collaborative, VIP of mobile workers), die specifieke voordelen bieden naargelang van de bedrijfsbehoeften, zoals toegankelijkheid, sharing en colloboratie, met een grotere efficiëntie tot gevolg. Bestaande communicatie-apparatuur bij de klant kan tot een media gateway worden omgevormd.

Unified Communicatons-as-a-Service (UCaaS) brengt rijke conversatie-ervaring binnen bereik over verschillende apparaten en mediadragers. De nieuwe generatie van collaboratie omvat overigens niet enkel stem en video, maar eveneens het delen van documenten en applicaties, virtuele vergaderingen en conferenties alsook all-inclusive applicaties en diensten. Collaboratieve conversatie is een multi-device, multi-party en multi-media ervaring. Aan de basis hiervan ligt opnieuw de massale groei van smartphones en tablets die in zakelijke omgeving worden benut.

De vraag naar verrijkte collaboratieve conversatie zet het pad uit voor een snelle adoptie van mobiele cloud-diensten en zorgt voor een ware revolutie in de wijze waarop bedrijven dagdagelijks opereren. Die nieuwe rijke gebruikerservaring behoeft evenwel speciale aandacht op beveiligingsvlak. En die is meer dan nodig indien men robuuste, niet-disruptieve applicatiediensten van hoge kwaliteit wil benutten zonder dat die de bedrijfskritieke applicaties in het gedrang brengen. Adequate beveiliging overal, altijd en op eender welk apparaat staat gelijk met flexibele oplossingen die integriteit, confidentialiteit en beschikbaarheid waarborgen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Dimension Data Belgium N.V. (Diegem))

Meer info: 02/705.04.45 of www.dimensiondata.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.