Vlaamse modebedrijven zetten stap naar “slimme labels”

RFID-tags of “slimme labels”: uit de kledij van internationale ketens zijn ze al bijna niet meer weg te denken. Ze zijn een grote hulp om een correct zicht te verkrijgen op de voorraden, een must om naar omni-channel over te stappen. Vlaamse modebedrijven volgen schoorvoetend, maar de grote doorbraak blijft nog uit. De overstap blijkt een complex proces. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) startte in december 2014 voor en met hen het project “In-store improvement” op om het overstapproces te versnellen. Het stelde onlangs de resultaten voor.

Bij de grote internationale modeketens is het al eerder regel dan uitzondering dat de barcodes in de kledij tijdens het voorbije decennium werden vervangen door RFID-labels om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten. Vlaamse mode-retailers bleken, op enkele uitzonderingen na (JBC, ZEB, …), achter. De noodzaak van een accurate stock wordt erkend maar de overstap is niet vanzelfsprekend. De technologie is niet “off-the-shelf” beschikbaar en vraagt een volledige procesaanpassing.

Het VIL startte met enkele spelers uit de Vlaamse modesector eind 2014 het project “In-store improvement” op om het leer- en overgangsproces te verkorten. Door de aanhoudende druk op de prijzen en nieuwe trends binnen de modesector (omni-channel, zelfde-dag thuislevering, …) is het een must om een accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en welke maat zich waar in de logistieke keten bevinden. Stockaccuraatheid bleek bij velen een zwak punt. Slechts 70% van de artikelen in de winkel kennen, is geen uitzondering.

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek zette de kosten en baten tegen elkaar af en testte verschillende technologieën uit bij deelnemende bedrijven. Uit de business cases blijkt dat de investering in de technologie zich snel terugverdient (tussen de 1,2 en 2,9 jaar). In de berekening werd geen rekening gehouden met de eisen die omni-channel aan de bedrijven stelt zodat de baten allicht nog hoger liggen.

Cijfers van bedrijven die reeds met RFID-technologie aan de slag gingen, tonen veel voordelen voor de mode-retail. De stockaccuraatheid stijgt van gemiddeld 63% naar 95%. Out-of-stocks in winkels dalen met 50%. Een betere beschikbaarheid van kledingstukken in de winkel zorgt voor een betere verkoop (van 2 tot 20%) en minder overschot die tegen dumping-prijzen moet worden verkocht. De winkel kan spoedleveringen vermijden en verhoogt de klantentevredenheid. Winkelpersoneel kan bovenop efficiënter worden ingezet door minder zoekwerk en tellingen. Naast een beter inventaris-management maakt de technologie ook een betere controle op diefstal mogelijk. De winkel heeft real-time zicht op welke artikels de winkel verlaten en kan zijn stock meteen aanpassen en de nodige acties ondernemen.

Tien bedrijven en organisaties namen aan het project “In-store improvement” van het VIL deel. Het ging om Bleckmann, bpost, Caroline Biss, Fabrimode (Bel & Bo), GIKS Mode, GS1, PostNL, Scapa, Siemens en Van de Velede.