Nelissen Steenfabrieken: innovatief met een klassieker

De Vlaming heeft een baksteen in de maag, gaat het gezegde. Maar Nelissen Steenfabrieken slaagt erin om zijn gevelstenen en -oplossingen tot ver buiten onze grenzen aan de man te brengen. Sinds kort staat de vierde generatie aan het roer van de baksteenspecialist uit Lanaken.

Nelissen Steenfabrieken bestaat meer dan 95 jaar en verscheept bakstenen en gevelisolatiesystemen naar 26 verschillende landen. De voorbije 20 jaar ontpopte de fabrikant zich van gevestigde waarde in Limburg tot internationale speler met een omzet van 150 miljoen stenen op jaarbasis.

Van Nederland tot Singapore

“Ons hoofdkantoor ligt op een halve kilometer van de Nederlandse grens en op anderhalf uur rijden van Düsseldorf”, begint CEO Carlos Jorissen. “Handel met beide buurlanden ligt redelijk voor de hand. Maar ook Frankrijk, het VK, Italië, Zweden en zelfs Japan en Singapore zijn belangrijke afzetmarkten geworden.”

De baksteenspecialist kan bogen op een uitgebreid internationaal distributienetwerk.

Carlos Jorissen: “Sommige verdelers krijgen van ons exclusiviteit in hun land. Om in verre, onbekende markten voet aan de grond te krijgen bij architecten en bouwpromotoren binnen het luxesegment, zijn partnerships dan weer een handige piste. In Singapore, bijvoorbeeld, stappen we mee in de Belgian Design Nature Architecture (BDNA), een associatie van Belgische architecten, ingenieurs en producenten. We maken er dankbaar gebruik van hun marktkennis en netwerk.”

Niet allemaal baksteenlanden

“De voorbije jaren zetten we sterk in op internationalisering. Zonder onze thuisbasis stiefmoederlijk te behandelen, uiteraard. Het aandeel buitenlandse omzet steeg het voorbije decennium van minder dan een derde naar ruim twee derde. Al moeten we toegeven dat onze exportkaart ook nog flink wat blinde vlekken vertoont. Zo zijn de VS nog onontgonnen gebied, maar ook in verschillende Oost-Europese landen is de bouwsector aan het boomen.” 

Een zwaar product als bakstenen exporteren naar verre bestemmingen? Evident is het allesbehalve, weet de CEO. “Natuurlijk zijn er allerhande praktische beslommeringen, en de hoge transportkosten maken ons product een stuk prijziger dan dat van de lokale concurrentie.”

“Daarnaast concurreer je met lokale bouwtradities”, stipt hij aan. “Buitenbekleding met gevelstenen is niet  overal ingeburgerd zoals in de typische ‘baksteenlanden’ België, Nederland en Duitsland. In Turkije of de Verenigde Arabische Emiraten, bijvoorbeeld, zijn onze gevelsteenstrips vooral in trek als interieurelement in particuliere woningen, kantoren en winkels.”

Innoveren samen met de klant

Om dat tikkeltje meer te bieden dan de lokale concurrentie en de grote multinationals in de branche, doet Nelissen Steenfabrieken geregeld aan cocreatie met zijn klanten.

“Samen met hen ontwikkelen we nieuwe kleurvarianten, afwijkende formaten, of we onderzoeken nieuwe toepassingsmogelijkheden”, legt Carlos Jorissen uit.

Hoe groot de internationale ambities ook zijn, Nelissen Steenfabrieken is vastberaden om zijn productie in Lanaken te houden.

“Onze klei, de löss, komt uit de Limburgse bodem en de knowhow die we hier al vier generaties lang opbouwen is van goudwaarde om een product van topkwaliteit af te leveren”, vertelt de CEO. “Bovendien willen we duurzaam blijven bijdragen aan de tewerkstelling in de streek.” 

Bedrijfsfiche

Sector: bouwmaterialen

Opgericht in: 1921

Hoofdkantoor in: Lanaken

Aanwezig in: 26 landen

Aantal medewerkers in 2015: 53

Omzet in 2015: 26 miljoen euro

% aandeel export in omzet 2015: 66%

Nelissen Steenfabrieken maakt deel uit van de Nelissen groep die 150 medewerkers telt en een omzet genereert van 33 miljoen euro.

Meer sectornieuws

Agenda