Tweede pan-Europees waterstofnetwerk in uitbouw

Onlangs werd het zesjarige H2ME 2-project opgestart. Dat voorziet in de uitbouw van een tweede Europese waterstoftankinfrastructuur. Aan het project nemen 37 partners uit heel Europa deel. Het project plant de roll-out en uitbating van 1.230 brandstofcelvoertuigen alsook de uitbreiding van het Europese netwerk met twintig bijkomende waterstoftankstations (HRS: hydrogen-refuelling stations). Het zal ook het vermogen van elektrolyseer-HRS testen om het elektriciteitsnet te helpen uitbalanceren. Het project werd ontwikkeld onder de auspiciën van het Hydrogen Mobility Europe (H2ME)-initiatief. Het geniet de steun van de FCH JU (Hydrogen Joint Undertaking) met financiering door het Europese Horizon 2020-programma.

Het H2ME 2-project ontleent zijn naam aan Hydrogen Mobility Europe (H2ME), een samenwerking tussen nationale HR Mobility-initiatieven over heel Europa, dat mikt op de coördinatie van de Europese activiteiten en de vroegtijdige ontplooiing van waterstofvoertuigen in Europa helpt te bevorderen. Het H2ME 2-project vult een eerste project aan, dat door de FCH JU wordt gefinancierd en door H2ME-partners werd ontwikkeld. Dat project, aangekondigd in september 2015, plant de ingebruikname van 300 brandstofcelwagens en 29 HRS. Samen vormen de twee H2ME-projecten het grootste door de Europese Unie gefinancierde project met het oog op waterstofmobiliteit en FCEV-ontplooiing.

Het H2ME 2-project, met een prijskaartje van 100 miljoen euro, kan voorts rekenen op een extra-betoelaging van 35 miljoen euro van de FCH-JU. Het zal aanzienlijk bijdragen tot de uitbreiding van de vloot Europese waterstofvoertuigen. Het streeft tevens een bevestiging na van de technische en commerciële “readiness” van de voertuigen, tankstations en waterstofproductietechnieken. H2ME 2 zal ook aanbevelingen formuleren en tekortkomingen identificeren die de volledige commercialisatie belemmeren. Het zal de geboekte resultaten verzamelen ter ondersteuning van toekomstige investeringen.

Deelnemers aan H2ME 2 zijn, naast projectleider Element Energy, AGA, Air Liquide Advanced Business, Air Liquide Advanced Technologies, AREVA H2GEN, Audi, BMW, Cenex, de stad Kopenhagen, Communauté Urbaine Du Grand Nancy, CNR, Daimler, EIFER, GNVERT, H2 Logic, H2 Mobility Deutschland, Honda, Hydrogène de France, HYOP, hySOLUTIONS, Iceland New Energy Ltd., Intelligent Energy, Islenska Ventisfelagid (H2 Iceland), ITM Power, McPhy Energy, Michelin, Nederlands ministerie van Infrastructuur en Milieu, Nissan, OPEN ENERGI, Renault, Renault Trucks, SEMITAN, Stedin, STEP, Symbio F Cell, de Danish Partnership for Hydrogen and Fuel Cells (Partnerskab for brint of braensdels cellar) en de universiteit van Manchester.