Voka - KvK Antwerpen-Waasland van start met proefproject “leren op de werkvloer”
Samen met twee scholen en acht industriële bedrijven lanceert Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland dit schooljaar drie verkennende projecten als opstap naar duaal leren. Tijdens een kickoff-moment werd een officiële samenwerkingsovereenkomst getekend tussen de bedrijvenorganisatie, het Stedelijk Lyceum Meir uit Antwerpen en het Gemeentelijk Technisch Instituut uit Beveren. Het proefproject wordt uitgerold in drie opleidingen: de sense-richting Productie- en procestechnologie en de zevende jaarsopleidingen Industrieel Onderhoud en Pijpfitten, lassen en monteren.
In Antwerpen en in het Waasland stapten acht grote bedrijven in die hun werkvloer een heel jaar open stelden voor leerlingen uit het technisch - en beroepssecundair. Het gaat om Actemium (VINCIE Energies), Bilfinger ROB, Boost Nutrition, Cargill, Gudrun Chocolates, Maintenance Partners, Monsanto en Umicore. Samen met het Stedelijk Lyceum en het GTI Beveren vormden ze het voorbije jaar een “coalition of the willing”. Onder regie van de Kamer werden er lokaal partnerschappen gevormd die maand na maand samen kwamen om alle praktische details uit te werken.
In juni werd het voortraject beëindigd. Voor de sense-opleiding van het Antwerpse lyceum Meir betekent dit dat de leerlingen dit schooljaar hun kennis en competenties zullen aanscherpen via intensieve stage- en coachings-weken op de bedrijven. Voor de twee specialisatie-opleidingen van het GTI Beveren moet er nog een aantal praktische aspecten worden uitgeklaard. Maar ook hier is het de bedoeling om het traject vanaf maart al een eerste keer op beperkte schaal uit te testen.
VOKA - KAMER VAN KOOPHANDEL ANTWERPEN-WAASLAND V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.