Crowdfunding als alternatieve financiering

22/09/2016 OM 10:15 - Luc Willemijns
D170f7d8bc2cc99c5287504b10e4bcbf
Crowdfunding is een alternatief financieringsconcept dat de laatste jaren meer en meer in het nieuws komt. Maar het is niet altijd een synoniem van succes. Alvorens u te lanceren in dit type financiering, moet u zich verschillende vragen stellen: welk platform kies ik, hoeveel kost het, waarom wil ik het doen, …? Ontdek de antwoorden onderstaand.

Crowdfunding is een heel eenvoudig concept waarbij groepen van mensen, bedrijven of overheden via een crowdfunding-platform een kleine som geld geven aan een specifiek project dat hen interesseert. Vele kleintjes maken een groot waardoor de verantwoordelijke van het project het ingezamelde bedrag kan gebruiken om zijn project uit te voeren. Het is niet enkel een manier om geld op te halen, maar ook om uw idee of product te testen. Daarnaast is het een marketing-instrument en creëert het een gemeenschap: mensen die echt in uw concept geloven.

Voldoende redenen om aan crowdfunding te denken dus, maar het is zeker niet de gemakkelijkste manier om geld op te halen en niet altijd succesvol. De voorbereiding van de campagne is tijdsintensief en geen goedkope oplossing. Een goede combinatie van financieringsmiddelen is hierbij cruciaal.

Kies uw crowdfunding-type

1. “Donatie-crowdfunding”, waarbij men niets in ruil wil krijgen voor de bijdrage die men geeft.

Voor wie? Liefdadigheidsorganisaties, artistieke projecten of privé-personen.

2. “Reward-crowdfunding”, waarbij de bijdrager in ruil voor zijn contributie een beloning krijgt.

Voor wie? Kleinere ondernemers, creatieve en innovatieve organisaties.

3. “Crowdlending”, waarbij een bijdrager maandelijkse terugbetalingen met of zonder intrest ontvangt.

Voor wie? In België enkel voor ondernemers. Het gaat vaak ook om hogere bedragen.

4. “Equity-crowdfunding”, waarbij de bijdrager aandeelhouder in de onderneming wordt.

Voor wie? Start-ups, scale-ups en groeibedrijven.

Kies het juiste platform

Een crowdfunding-platform is een website die ondernemers en investeerders op een gemakkelijke manier met elkaar in contact brengt. Er zijn talrijke crowdfunding-platformen en elk van hen is anders en heeft een eigen scope (KMO’s/privé-personen/vastgoedprojecten, start-ups/apps/…). Het is derhalve heel belangrijk om er een te kiezen dat aan uw project is aangepast.

Platformen werken op verschillende manieren. De meeste platformen hanteren een “alles of niets-regel”. Hierbij moet de ondernemer op voorhand duidelijk aangeven hoeveel geld hij wil ophalen en in welke tijdsspanne. Doet hij dit niet, gaat de inbreng integraal terug naar de bijdragers. Pluspunt: als ondernemer weet uw wel ineens dat uw product niet genoeg interesse genereert.

Er bestaan ook verschillen in de rol van het platform. Sommige platformen bieden veel ondersteuning voor, tijdens en zelfs na de campagne. We raden u aan om te kiezen voor zo’n platform.

Hou rekening met kostenplaatje

Crowdfunding is niet gratis, er is steeds een (hoge) kost aan verbonden. Elk crowdfunding-platform hanteert zijn eigen prijszetting en zal zelf bepalen welke kosten er worden aangerekend. Een groot deel van de platformen hanteert twee types kosten: een “success fee” en een “transaction fee”. Ten slotte kan het ook zijn dat er kosten aan de kant van de bijdrager worden aangerekend.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met ING).

Meer info: http://www.ing.be/financiering.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.