Stalenrijplaten.be innoveert binnen erg traditionele sector

04/10/2016 OM 09:03 - Luc Willemijns
50a1e9074764748163cdefe2400b0c1e
Philippe Van Robaeys: “De sector van de stalen rijplaten is niet echt als innovatief te bestempelen”
Stalenrijplaten.be B.V.B.A. (Temse), onderdeel van Viamar N.V., innoveert binnen een vrij traditionele sector door de combinatie trekker/kraanoplegger tijdens het laden/lossen van rijplaten door de chauffeur-kraanoperator vanop de kraan via afstandsbediening te verplaatsen. Volgens hetzelfde principe waarmee speelgoedauto’s door afstandsbediening kunnen worden aangestuurd. Ook in de toekomst blijft Stalenrijplaten.be inzetten op verdere efficiëntiewinsten op logistiek vlak. Getuige de bestelling van vijf nieuwe, lichtere en kortere kraanopleggers, die op meer efficiënte en veilige wijze meer rijplaten kunnen laden.

Stalenrijplaten.be is één van de drie werkmaatschappijen van de Viamar-holding, die door het broederpaar Philippe en Nicolas Van Robaeys wordt geleid. Sinds 2008 zijn alle activiteiten gecentraliseerd in industriezone De Zaat te Temse, zeg maar de voormalige Boelwerf-site. Ironisch detail: vader Pieter is een voormalig commercieel directeur van de scheepswerf die met Viamar een vervolgstuk wou breien aan zijn post-Boelwerf loopbaan.

Naast een patrimoniumvennootschap, overkoepelt Viamar de werkmaatschappijen Stalenrijplaten.be, Stelcon België en Stevens-April Transport. Hoewel elk van deze bedrijven zich in de markt onafhankelijk profileert en een eigen koers vaart, zijn hun activiteiten en geschiedenis onderling al dan niet deels verweven.

Drie werkvennootschappen

In 1993 nam Viamar transportbedrijf Stevens-April B.V.B.A in Londerzeel over. Dat werd doorheen de jaren omgeturnd tot een nichespeler in die zin dat het bedrijf is gespecialiseerd in het onafhankelijk vervoer van droge, zware bulkgoederen (grond, asfalt, steenslag, vervuilde grond, stabilisé, …) met kipopleggers van en naar bouwwerven. De vloot van 10 opleggers groeide sindsdien aan tot een vijfenveertigtal eenheden. Een jaar na de overname hevelde Stevens-April zijn bedrijvigheden over naar industriezone TTS in Temse.

In het licht van een diversificatiestrategie zette Viamar in 2003 een samenwerkingsovereenkomst op met het Nederlandse De Meteoor B.V. (Rheden). Dat is genoegzaam bekend als producent van de Stelcon®-platen. Dat zijn betonnen platen, meest gekend onder het formaat twee meter bij twee, origineel afgezoomd met een ijzeren rand die voor terreinverharding worden aangewend. Viamar brengt de exclusieve distributie voor België van de Stelcon®-platen onder in een afzonderlijke rechtsentiteit, Stelcon België B.V.B.A., dat zijn activiteiten initieel eveneens in de TTS-zone ontplooit.

Jongste werkvennootschap in de rij is Stalenrijplaten.be, dat als spin-out van Stevens-April in 2008 werd opgericht. Op zijn uitvalsbasis in de TTS-zone was Stevens-April langzaam een rijplatenactiviteit gaan uitbouwen, in eerste instantie om de eigen behoeften in te vullen. Voor het beleveren van bepaalde werven had het bedrijf immers soms rijplaten nodig. Die werden later gebeurlijk aan klanten verhuurd, waarmee de basis voor de oprichting van Stalenrijplaten.be werd gelegd.

“De oprichting van Stalenrijplaten.be kwam er evenwel pas in 2008 toen Stevens-April en Stelcon België naar De Zaat in Temse verhuisden omwille van plaatsgebrek in de TTS-zone. Eerder hadden we er een terrein van 13.000 m² aangekocht. Dat bood ons voldoende ruimte voor de uitbouw van de stalen rijplaten-activiteiten. Die bedrijvigheid werd wegens plaatsgebrek voorheen op low profile-basis verzorgd. Daar kwam verandering in met onze nieuwe vestiging op De Zaat. De activiteiten werden toen in een eigen rechtspersoonlijkheid gegoten,” schetst gedelegeerd bestuurder Philippe Van Robaeys.

Stalenrijplaten.be is de jongste jaren uitgegroeid tot het snelst groeiende bedrijf binnen de groep. Mede dankzij niet geringe investeringen.

“Om in de wereld van de stalen rijplaten mee te spelen, moet je grote oppervlaktes aan de klanten kunnen aanleveren. Daarom investeerden we fors in materiaal, opslagruimte, reinigings-, behandelings- en vervoercapaciteit,” zo nog onze gesprekspartner, die kwaliteit, reinheid en service omschrijft als het handelsmerk van Stalenrijplaten.be.

In acht jaar tijd groeide Stalenrijplaten.be uit tot een Top 3-speler in de markt.

Initieel investeerde Viamar zowat 2,5 miljoen euro in zijn nieuwe site op De Zaat. In de voorbije jaren kocht de onderneming drie belendende percelen aan die de totale bedrijfsoppervlakte op 30.000 m² brachten.

De holding en de drie werkmaatschappijen tekenden in 2015 met een 35-tal eigen vaste medewerkers voor een omzet van zowat 12 miljoen euro.

Drieledig klantenportfolio, drieledig assortiment

Waar zusterbedrijven Stevens-April en Stelcon hun diensten voornamelijk aan aannemingsbedrijven aanbieden, is Stalenrijplaten.be actief voor drie soorten klanten. Naast bouwbedrijven (50%), levert het bedrijf zijn rijplaten ook toe aan industriële ondernemingen (30%), doorgaans in het licht van shutdowns, en de evenementensector (20%). Onveranderlijk zijn de toepassingen bestemd voor het verharden en beschermen van de ondergrond op bouwwerven, bedrijfsterreinen en evenementenlocaties (Couleur Café, Dour, Laundry Day, Tomorrowland, …).

Tot het assortiment van Stalenrijplaten.be horen stalen rijplaten (in verschillende afmetingen en diktes), kunststoffen rijplaten (kleiner en lichter) en houten dragline schotten.

Kunststoffen rijplaten worden gebruikt voor toepassingen waarbij stalen platen niet geschikt zijn. Bijvoorbeeld om roestplekken op natuursteen te vermijden of om de ondergrond in residentiële, openbare of voetgangersomgevingen te beschermen. Houten dragline schotten worden aangewend ingeval van heel sterke belasting en/of in combinatie met een zwakke ondergrond. Die schotten, samengesteld uit azobe-balken, bieden in dat geval een valabel alternatief voor de stalen rijplaten.

Opmerkelijke innovatie

“De sector van de stalen rijplaten is niet echt innovatief. Stalen rijplaten zijn al jaren de beste oplossing om werven of evenementen voor zwaar verkeer toegankelijk te maken. Alternatieve oplossingen met andere materialen bleven tot op heden van succes verstoken,” stelt Philippe Van Robaeys vast.

Wat niet belet dat Stalenrijplaten.be onlangs toch met een opmerkelijke innovatie wist uit te pakken. Zo slaagde de KMO erin een efficiëntiewinst van 30% te boeken bij het laden/lossen van de rijplaten op werven. Het bedrijf ontwikkelde daartoe, met de steun van het departement Werk & Sociale Economie, Duurzaam ondernemen, in eigen beheer een systeem waarbij de chauffeur/kraanoperator vanuit het zitje op de kraanoplegger via afstandsbediening de trekker/oplegger-combinatie kan verplaatsen.

“Dat is veiliger, sneller en ergonomischer dan voorheen,” somt onze gesprekspartner de voordelen op.

In de toekomst neemt Stalenrijplaten.be zich voor verder in te zetten op een verbetering van de klanten-service en verdere optimalisering van de logistieke operaties. Daarom investeerde het bedrijf in de aanschaf van vijf nieuwe kraanopleggers, waarvan drie inmiddels geleverd, die lichter en korter zijn dan gebruikelijk. Dat levert opnieuw efficiëntiewinst op en maakt het laden van rijplaten veiliger. Grote uitdaging voor de toekomst blijft echter de toenemende verkeerscongestie.

“Om diverse redenen is vervoer van stalen rijplaten van en naar werven over het water immers niet echt een optie,” besluit Philippe Van Robaeys.

50a1e9074764748163cdefe2400b0c1e
Philippe Van Robaeys: “De sector van de stalen rijplaten is niet echt als innovatief te bestempelen”
27f5a6d443ccab5b7db594f4308458dd
De innovatie van Stalenrijplaten.be maakt lossen van stalen rijplaten veiliger, sneller en ergonomischer

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.