Van Loock Motoren vervelt tot service-bedrijf

02/11/2016 OM 08:30 - Luc Willemijns
Da548034aa0745cb5adb3d83de8f3a22
Van Loock Motoren huldigde zijn nieuwe vestiging in Schoten onlangs officieel in
Van Loock Motoren B.V.B.A. heeft in Schoten zijn nieuwbouwpand officieel ingehuldigd. In zijn nieuwe vestiging beschikt de specialist in herstelling van zware motoren over het grootste proefveld in de Benelux waar krachtbronnen tot 20 ton onder reële belasting kunnen worden getest. Het onderhoudsbedrijf van weleer wordt zodoende steeds meer een service-bedrijf dat zijn expertise ten dienste van zijn klanten stelt. Dat blijkt ook uit het twee jaar terug gesloten partnership met Siemens op onderhoudsvlak. Als Siemens/Loher Motor Repair Shop situeert de dienstverlening van Van Loock Motoren zich steeds vaker binnen het (co-)engineering-luik. Manager Bob Van Loock heeft duidelijk de toegevoegde waarde van dergelijke partnerships ingezien. Niet uitgesloten is dat Van Loock Motoren nog voor het jaareinde met een andere buitenlandse partij een tweede dergelijk technisch partnership afsluit, heel specifiek ten behoeve van de baggersector.

Van Loock Motoren werd na de tweede Wereldoorlog opgericht in de Paalstraat in Schoten door grootvader Frans Van Loock, die zich toespitste op de herstelling van motoren, generatoren en transformatoren. Zoon Edmond Van Loock, die in 1974 tot de zaak toetrad die toen al in de Vordensteinstraat was gevestigd, herdoopte het bedrijf tot Electro-Bobinage Van Loock. Onder zijn impuls werd een specialisatie in het wikkelen van elektromotoren opgezet. Toen veel collega’s omschakelden naar de verkoop van nieuwe elektromotoren, bleef Van Loock sterk inzetten op herstellingswerkzaamheden. Op vandaag is Van Loock Motoren gekend als een service-bedrijf voor moeilijke, speciale en complexe interventies.

“Van Loock Motoren beweegt zich in het vermogenssegment boven de 100 à 132 kW, wat zowat de bovengrens voor de standaardmotoren is. Alle motoren daarboven dienen doorgaans hersteld om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Momenteel zijn we reeds actief in het megawatt-spectrum,” verduidelijkt Bob Van Loock, die met zus Annick, sinds 1998 het bedrijf runt.

Tot vorig jaar was Van Loock Motoren gevestigd in de Metropoolstraat, waar uitbreiding niet langer mogelijk bleek. In 2009 kocht de KMO in de Sluizenstraat een bedrijfsterrein aan waarop vier hallen werden opgetrokken. Drie daarvan worden doorverhuurd. De vierde wordt voor eigen noden aangewend. Twee jaar terug werd voor het eigen pand een dwarshal opgetrokken. In zijn nieuwe vestiging, langsheen het kanaal Dessel-Schoten, beschikt het bedrijf thans over een 3.000 m² grote werkplaats en 650 m² kantoorvloer. De hal heeft een vrije hoogte van 12 meter met een hijshoogte van 8,80 meter onder haak.

Bob Van Loock: “In de nieuwe vestiging, die een totaalinvestering van 6 miljoen euro vergde, kunnen we elektromotoren met een eenheidsgewicht van 20 ton behandelen. Binnen twee tot drie jaar wordt dat wellicht 40 ton om vervolgens vrij snel naar 50 ton door te stoten. Of dat zal volstaan, zal de toekomst uitwijzen”.

Uniek proefveld voor de Benelux

In zijn nieuwe vestiging heeft Van Loock Motoren een bijzonder groot proefveld ontwikkeld, het grootste in de Benelux, om grote motoren onder zware belasting te testen. De klant kan zich ter plaatste komen vergewissen of de motor effectief de prestaties levert die vereist zijn. Zodoende waarborgt de KMO zijn klanten een maximale bedrijfscontinuïteit en vermijdt hen eventuele dure en minder kwaliteitsvolle herstellingswerkzaamheden in den vreemde.

In eigen beheer ontwikkelde Van Loock Motoren een oplossing voor de opstartproblematiek van dergelijke krachtbronnen die onze gesprekspartner als het “sluitstuk van zijn herstelstrategie” bestempelt. Het opstarten van dergelijke zware motoren vereist immers een bijzonder grote stroomstoot. Van Loock Motoren onderscheidt zich immers niet enkel door de niche waarin het bedrijf actief is, maar niet in het minst, zoals verder wordt bevestigd, door zijn technische expertise.

Thuis in zware toepassingen

Met een 35-tal vaste medewerkers tekent Motoren Van Loock voor een omzet van zowat 5 miljoen euro. Ongeveer 20% van zijn inkomsten puurt de KMO uit de scheepvaart (lees: scheepsmotoren van voornamelijk gas-, petroleum- en chemicaliëntankers, nvdr.) en de baggersector.

“Van de tien grootste baggerbedrijven wereldwijd zijn er vijf van Belgisch-Nederlandse signatuur. Ze zijn alle klant,” zo nog de bedrijfsleider.

De zware industrie zorgt voor het saldo van de inkomsten, samen met enkele heel speciale toepassingen in het openbaar vervoer. Zo tekent Van Loock Motoren bijvoorbeeld voor het onderhoud van de tractiemotoren van de trams van De Lijn in bepaalde steden alsook van de hybride bussen van de openbaar vervoermaatschappij in heel Vlaanderen. Een en ander leidde tot contacten met het Duitse Siemens dat intussen tot een hecht technisch partnership uitgroeide.

Technisch partnership met Siemens/Loher …

Van strategisch belang voor Van Loock Motoren is de samenwerking met Siemens die de KMO twee jaar terug opzette en een heuse deuropener in de zware industrie blijkt te zijn. Van Loock Motoren trad immers toe tot de selecte groep van Certified Siemens Motor Repair Shops.

“Siemens erkende Motoren Van Loock als gecertificeerde Motor Repair Shop voor Belgïë. Niet uitgesloten is dat we voor de Benelux “competence center” worden voor hybride busssen in de Benelux,” stelt Bob Van Loock.

Maar op zijn minst even belangrijk is dat het technisch partnership met Siemens voor Van Loock Motoren deuren opent in de grootindustrie. De KMO heeft daarbij baat bij zijn jarenlange focus op het herstellen van zware motoren.

“In de grootindustrie tekenen de zware motoren doorgaans voor heel veel toegevoegde waarde in de productieprocessen. Belangrijk is dat die machines geen onverwachte uitval kennen. Revisies dienen goed voorbereid en zo snel mogelijk uitgevoerd. Kwestie van aan de klant uitzicht op een gegarandeerde operationaliteit te bieden,” luidt het.

Bob Van Loock: “Bij veel klanten voeren we conceptuele wijzigingen door omwille van eventuele bijsturingen in het productieproces. Belangrijk is dat we met Siemens kunnen overleggen over hoe de zaken best kunnen worden aangepakt. De onderhoudsinterventie krijgt zodoende een re-engineering dimensie. De tijd dat er alleen maar werd hersteld, ligt achter ons. Van onderhoudsbedrijf worden we een echt service-bedrijf, dat heel wat proactieve interventies verzorgt”.

… zorgt voor Benelux-status

In België zijn nog een drietal bobinagespelers actief, waarbij Motoren Van Loock zich als enige exclusief op de elektromotoren toespitst. Ook in Nederland zijn nog een drietal marktspelers, waarvan twee in handen van een beursgenoteerd bedrijf en een institutionele investeerder. In Rotterdam heeft de Antwerpse KMO overigens een klein filiaal met een bescheiden werkplaats ter ondersteuning van de lokale klanten.

Als familiale speler met een hoge dosis flexibiliteit in de dienstverlening en geruggensteund door de onderhoudsexpertise van Siemens, heeft Motoren van Loock zich in de voorbije jaren tot “Top 3”-speler in de Benelux weten op te werken.

“Klanten kopen niet langer op basis van prijsoverweging, maar op grond van service, know-how, betrouwbaarheid, betrokkenheid en ondersteuning,” stelt onze gesprekspartner. “Waar de concurrentie nog vaak in herstellingsmodus zit, onderscheidt Motoren Van Loock zich door de re-engineering component die bovenop de herstellingsaanpak werd geënt,” wordt daaraan toegevoegd.

In 1996 was Van Loock Motoren één van de eerste marktspelers die voor zijn werkzaamheden gebruik maakte van trillingsmetingen met behulp van spectrumanalyse om beginnende schade vast te stellen. De KMO investeerde voorts 180.000 euro in een speciale meetwagen voor hoogspanningsmachines met het oog op on-site interventies.

Aan de hand van de resultaten van de predictieve metingen kunnen onderhoudsingrepen proactief worden gepland. Maar op technisch vlak blijft het neusje van de zalm momenteel het in de Benelux unieke proefstation waar elektromotoren met een vermogen tot 1 MW onder belasting kunnen worden getest.

Op naar een tweede technisch partnership?

Niet uitgesloten is dat Van Loock Motoren, naar analogie met de samenwerking met Siemens, op korte een tweede technisch partnership met een buitenlandse partij opzet. Dat zou zich niet enkel toespitsen op motoren, maar ook op zware generatoren en zich exclusief focussen op de baggersector. Binnen dat segment is Siemens niet actief. Of de capaciteit van het proefstation, die binnen enkele jaren wellicht tot 50 ton wordt opgevoerd, dan nog zal volstaan, valt af te wachten. Aan- en afvoer per ponton via het kanaal Dessel-Schoten is alvast mogelijk.

Da548034aa0745cb5adb3d83de8f3a22
Van Loock Motoren huldigde zijn nieuwe vestiging in Schoten onlangs officieel in
8f8ff46a4a55fb904bd35a09869316fa
Bob Van Loock: “Samenwerking met Siemens is van strategisch belang voor de toekomst van het bedrijf”
90b5018c9d39299e66fa723a096327d4

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.