VIL test nieuwe netwerken uit voor logistiek

Internet of Things (IoT)-netwerken worden steeds beter en uitgebreider. Het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL) start met het project “WiN4track” om te kijken of deze draadloze en energiezuinige netwerken ook logistieke toepassingen en kansen bieden. Het VIL gaat samen met vijftien bedrijven uitzoeken wat de nieuwe technologie kan betekenen voor tracking en monitoring van assets en hoogwaardige en diefstalgevoelige goederen.

Nieuwe draadloze low power wide area networks (LPWAN), zoals Sigox of LoRA, zijn ontwikkeld om kleine hoeveelheden informatie draadloos over grote afstand te transporteren tussen objecten en systemen bij een ultra-laag stroomverbruik. De nieuwe netwerken laten toe om producten of assets te voorzien van een tracker/sensor met een levensduur van 5 à 10 jaar tegen een lage kost.

Redenen genoeg om hun logistieke toepasbaarheid te onderzoeken. De hoofddoelstelling van het project is het potentieel en de mogelijkheden van (state-of-the-art) LPWAN-netwerken en -apparatuur voor logistiek inzichtelijk te maken en uit te testen. Vijftien bedrijven stappen mee in het project, elk vanuit hun eigen noden. Dat kan gaan over productlokalisatie op eigen (grote) yards (afgewerkte producten, machines, ..), het traceren en beter beheren van logistieke dragers (koelcontainers, kabelhaspels, rolcontainers, …), het monitoren van de condities van kwestsbare goederen tijdens het transport of het traceren van diefstal gevoelige goederen.

Het VIL heeft in het verleden al gelijkaardige onderzoeksprojecten uitgevoerd, bijvoorbeeld rond de opvolging van logistieke dragers met RFID-technologie. Hiervoor hebben bedrijven echter eigen infrastructuur nodig en is opvolging alleen mogelijk op enkele vaste meetpunten wat continue real-time opvolging niet mogelijk maakt. Een ander VIL-project, waar GPRS-technologie werd getest voor luchtvracht, bracht interessante real-time monitoring-mogelijkheden naar voren. GPRS werkt via het 2G- en 3G-netwerk, eigen infrastructuur is dus niet nodig, maar het is wel duur en de autonomie is beperkt. Euvels die met de LPWAN zouden moeten opgelost zijn.

Aan het WiN4track-project nemen vijftien bedrijven deel, met name ArcelorMittal, B Logistics, Borealis, CNH Belgium, Colruyt, Contraload, DHL Supply Chain, Eandis, Fostplus, Infrabel, PostNL, Proximus, Siemens, Sint Jude Medical en Van Gansewinkel. Het project loopt tot november 2017.