Bijna 60% ondernemers niet verzekerd tegen financiële gevolgen ongeval

11/11/2016 OM 14:20 - Luc Willemijns
3a4545853881dd5e086a09a698b972c5
Driekwart van de zelfstandige ondernemers denkt een erg laag risico op een werk- of een privé-gerelateerd ongeval te lopen. Bijgevolg neemt slechts 41% onder hen een verzekering om de financiële gevolgen van een ongeval te dekken. Zo blijkt uit recent onderzoek van HR-dienstverlener Securex.

Slechts 41% van de ondernemers neemt voor zichzelf een verzekering tegen de financiële gevolgen van een ongeval (werk en privé). Zelfstandigen in hoofdberoep (44%) sluiten makkelijker een ongevallenverzekering af dan zelfstandigen in bijberoep (24%). Daarbij komt dat 28% van deze ondernemers met een verzekering tegen ongevallen slecht of amper op de hoogte is van wat zijn verzekering precies dekt.

De gebrekkige motivatie bij ondernemers om zich tegen ongevallen te verzekeren wordt door twee factoren verklaard. Ten eerste voorziet de huidige regulering dat een ondernemer zijn medewerkers tegen arbeidsongevallen moet verzekeren, maar zijn eigen verzekering niet noodzakelijk in de verzekering moet opnemen. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 75% van de zelfstandigen denkt weinig tot zeer kans te hebben op schade als gevolg van een werkongeval. Resultaat: een zelfstandige in niet bereid om de extra kost voor een ongevallenverzekering te maken.

Uit cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen blijkt dat het totale aantal arbeidsongevallen, op de werkvloer maar ook onderweg van en naar het werk, verder daalt met 3,28% tot 137.219 in 2015.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.