Kia mikt op hogere penetratie in fleet-markt

30/11/2016 OM 08:49 - Luc Willemijns
F182a85a639c578de35bb65532facf0b
Kia Motors Belgium (Brussel) wil in 2017 het aandeel van zijn fleet-verkopen op de totaalverkoop van 25% tot 30% opvoeren. Het mikt daarvoor op de nieuwe impulsen van het nieuwe business certified dealer-netwerk en de inschakeling van een nationale fleet account manager. De nieuwe Kia Optima SportsWagon, die de invoerder de mogelijkheid heeft voor het eerst een break-uitvoering binnen het D-segment aan te bieden, moet voor bijkomende groei zorgen. Vanaf 2017 zal Kia Motors Belgium zich overigens ook voor het eerst op de private lease-markt wagen, hoewel daar in eerste instantie niet onmiddellijk grote verkoopsvolumes worden verwacht.

Het Zuid-Koreaanse Kia is een relatief jonge speler op de Belgische leasing-markt. In de voorbije tien jaar wist het merk zijn plaats in voornamelijk de particuliere markt af te dwingen. Sinds een achttal jaar is Kia binnen de leasing-markt bedrijvig. Voor de operationele leasing wordt nauw samengewerkt met Arval. Voor financiële leasing en consumentenkrediet treedt momenteel AlphaCredit, ook al onderdeel van BNP Paribas, als partner op.

Thans wordt volop werk gemaakt van de doorontwikkeling van het marktaandeel binnen de fleet-sector. “Voor een niet-Europees merk is dat geen evidentie om in die markt in te breken,” weet Lars Agten, sinds maart l j.l. fleet manager bij Kia Motors Belgium.

Business dealer-netwerk wordt op Europese leest geschoeid

In 2014 ging de invoerder van start met de uitbouw van een fleet certified dealer-netwerk. Dat het de constructeur thans menens is met de verdere ontginning van de fleet-markt, blijkt uit het feit dat het distributienetwerk voor de fleet-markt thans op Europese schaal wordt geharmoniseerd en uitgerold. De voormalige fleet business centers vallen vanaf begin 2017 onder het nieuwe gemeenschappelijk label van Business certified dealers. Ook de marktbenadering en marketing-strategie worden op een nieuwe leest geschoeid en bijgestuurd.

Lars Agten: “Kia Motors Belgium heeft in België momenteel een netwerk van 62 dealers met 81 verkoopspunten. Op vandaag moet elke dealer een bepaalde basiskennis van de fleet-markt hebben. Die markt vraagt een specifieke benadering en het aankoop- en beslissingstraject nemen veel meer tijd in beslag dan bij een particuliere aankoop. Relatie-opbouw is binnen dit alles heel belangrijk om een (potentiële) klant te overtuigen om Kia binnen zijn bedrijfsvloot op te nemen. Niet elke dealer heeft de mogelijkheid een voltijdse fleet-verkoper in te schakelen en 100% op fleet in te zetten. Dat leidt tot verschillende niveaus binnen het Kia dealer-netwerk. De Business certified dealers zullen dan ook de voornaamste economische assen van het land afdekken. Blijkt dat we in de toekomst nog fijnmaziger moeten gaan, belet niets ons het netwerk verder te verfijnen”.

Van die Business certified dealers wordt een sterk lokale insteek verwacht. Tot de doelgroep horen voornamelijk zelfstandigen en KMO’s, met een vloot van maximaal 25 voertuigen. Vanaf 2017 zal een nationale fleet account manager de grotere vlootbeheerders actief bewerken. Ook partnerships, zoals dat met UNIZO, waar Kia Motors Belgium automotive partner is, zullen in de toekomst verder worden uitgediept.

Vorig jaar puurde Kia Motors Belgium een kwart van zijn totaalverkoop in het fleet-segment. Lars Agten wil dat percentage tegen eind volgend jaar met 5% opvoeren. Op langere termijn moet het Zuid-Koreaanse markt op fleet-vlak het nationale gemiddelde van zowat 45% benaderen. Op vlak van de “brand awareness” blijft hiervoor evenwel nog een flink eind te gaan.

Troeven

In het personenwagensegment kan Kia zo goed als alles aanbieden, gaande van het A-segment (Kia Picanto) tot het SUV-topgamma (Kia Sorento). Niet onbelangrijk is dat de invoerder sinds oktober met de nieuwe Kia Optima SportsWagon ook over een break-uitvoering in het D-segment beschikt, naast de Kia Optima sedan.

“Binnen het D-segment zijn de break-uitvoeringen op de fleet-markt goed voor zowat driekwart van de verkoop. Tot voor kort speelden we dus maar voor een kwart mee binnen dat segment. Met de komst van de Kia Optima SportsWagon kunnen we het volledige potentieel van het D-segment aanboren,” stelt Agten.

KMO’s en heel grote bedrijven nemen het voortouw in de langzame ontdieseling die zich binnen de Belgische fleet-markt op gang trekt. In september lanceerde Kia de Niro als eerste hybride cross-over (elektrisch/benzine) op de markt.

Naast de traditionele verbrandingsmotoren (benzine en diesel), is Kia voortaan bij machte drie verschillende milieuvriendelijke aandrijvingstechnologieën aan te bieden, met name de volelektrische Kia Soul (sinds 2014), de hybride Kia Niro en de recent gelanceerde Kia Optima plug-in hybride. De techniek van laatstgenoemde wordt in 2017 ook beschikbaar gemaakt op de Kia Optima SportsWagon en Kia Niro. Dit naar analogie met zustermerk Hyundai. Moederbedrijf Hyundai Motor Corporation heeft de ambitie om steeds meer van het aanbod van traditionele verbrandingsmotoren weg te evolueren en verder op alternatieve aandrijvingsvormen te focussen.

De 7 jaars Europese fabrieksgarantie (of 150.000 kilometer) weerspiegelt het vertrouwen van de constructeur in de kwaliteit van de eigen producten. Leasing-maatschappijen kunnen dat voordeel ook meenemen in de berekening van hun onderhoudsbudget.

Voorts biedt Kia ook aan zijn fleet-klanten gedurende die zeven jaar een gratis update van het ingebouwde GPS-systeem. “Dat is een verborgen kost waar bedrijven doorgaans geen rekening mee houden. Premium-merken durven voor dergelijke updates snel 300 tot 400 euro in rekening te brengen,” weet onze gesprekspartner.

Kia kan bovendien terug vallen op een goede verhouding prijs/kwaliteit. De verschillende uitrustingsniveaus worden overigens met een beperkt aantal uitrustingsopties aangeboden (gemiddeld 3 à 4). Fleet-klanten kunnen nodeloze calculaties aan zich voorbij laten gaan omwille van de heel transparante en eenvoudige kortingsstructuur.

In tegenstelling tot zowat vijftien jaar terug, kan Kia met gunstige restwaardes uitpakken. “In zoverre zelf dat op de Belgische tweedehandsmarkt een tekort bestaat aan Kia Sportages. Onze dealers gaan zelf actief op zoek naar dergelijke modellen,” weet Agten.

Intrede in private lease-markt

In 2017 maakt Kia Lease ook zijn intrede in de private lease-markt, andermaal in partnership met Arval. Grote verkoopsvolumes verwacht de fleet manager in eerste instantie niet, maar de invoerder is het zich verplicht voor zijn klanten alle opties open te houden. Private lease zal hoedanook zorgen voor meer mensen die voor het eerst met het Zuid-Koreaanse merk kennis maken.

“Of de private lease-markt een impact zal hebben op de fleet-markt zal in grote mate afhangen van de eventuele invoering van het mobiliteitsbudget. Wellicht zullen evenwel 95% van de mensen met een bedrijfswagen die in het stelsel van het mobiliteitsbudget instappen, zich een andere wagen aanschaffen, ten privaten titel dan. In de voorbije negen jaar voerde de wetgever zowat om de drie jaar nieuwe regelgeving in. De voorspelde impact op de fleet-markt bleef evenwel zo goed als uit. Integendeel, de fleet-markt groeit nog steeds, zij het wel in een aangepaste samenstelling,” besluit Lars Agten.

F182a85a639c578de35bb65532facf0b
A1e62ac4eef4c11e7b4653e6a8cc399a
Fleet manager Lars Agten: “Kia wil in 2017 het aandeel van fleet in de totaalverkoop van 25 tot 30% opvoeren”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.