Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports verloofd

01/12/2016 OM 08:25 - Luc Willemijns
979e931712e0b4c8359e5b5b191f19e7
Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent ondertekenden in het Gentse stadhuis een intentieverklaring tot fusie
Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports, de koepelorganisatie boven de havens van Vlissingen, Borsele en Terneuzen, maken zich op voor een fusie. Daar hopen ze, na onder meer de “due diligence”, binnen zes maanden duidelijkheid over te hebben. De nieuwe fusie-entiteit hijst zich binnen de Top 10 van de Europese havens qua tonnage, zelfs binnen de Top 5 gemeten naar toegevoegde waarde. Of die korte verlovingsperiode zal volstaan om de haalbaarheid van een fusie aan te tonen, zal de toekomst uitwijzen. Maar vast staat dat er qua regelgeving, fiscaliteit, bestuurlijke en juridische structuur nog behoorlijk wat horden dienen genomen. De Nederlandse regering, de havenwerkgevers en concurrerende havens als Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge zijn het initiatief, zo luidt het, niet ongenegen.

Jan Lagasse en Daan Schalck, ceo’s van respectievelijk Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent, menen dat de gecombineerde havens samen voor 15% meer goederenomslag kunnen zorgen. Voor hen ligt de fusie-operatie in het verlengde van de intense samenwerking die beide eerder al opzetten. Hoe die fusie-entiteit er zal uitzien, is momenteel niet bekend. Zo blijven een wederzijdse kruisparticipatie, een gemeenschappelijke rechtspersoonlijkheid of een andere variant mogelijk.

“Het juridisch vehikel van de fusie-entiteit is bijkomstig. Veel belangrijker is dat die onder een gemeenschappelijke leiding komt en dat niet langer wordt gebikkeld om dezelfde investeringen. Zo laten we mogelijke kansen voor de regio niet langer links liggen,” verduidelijkt Daan Schalck.

Bovendien biedt het samengaan van de Artveldehaven met Zeeland Seaports uitzicht op aanzienlijke besparingen, die vooralsnog niet werden gekwantificeerd.

“Alleen al door slimmer te investeren kondigen zich niet onbelangrijke minderuitgaven aan,” stellen Schalck en Lagasse unaniem.

Logisch verlengde van bestaande samenwerking

Voor de kandidaat-fusiepartners is het grensoverschrijdend samengaan een evidentie. Het betreft immers één aaneensluitende economische zone van Vlissingen, Borsele, Terneuzen tot Gent. Ook de omvang en strategie van beide havenbedrijven zijn op veel vlakken vergelijkbaar. Zowel Zeeland Seaports als Havenbedrijf Gent hebben bovendien een uitgesproken industriële vocatie. Momenteel werken beide havens al intens samen rond de Nieuwe Sluis, de scheepvaartbegeleiding, de promotie van de regio en het beheer van de haveninfrastructuur).

De Gentse haven noteerde vorig jaar een totaaltrafiek van 46,5 miljoen ton (26,4 miljoen zeevaart + 20,1 miljoen ton binnenvaart). De trafiek in Zeeland Seaports vertegenwoordigde in die periode 65 miljoen ton (33 miljoen ton zeevaart + 32 miljoen ton binnenvaart). Dat leverde hen een omzet op van respectievelijk 33 miljoen euro (10,2 miljoen euro winst) en 53 miljoen euro (8 miljoen euro winst). Bij een eventuele fusie tussen beide havens, zou er geen impact zijn op de tewerkstelling, beklemtonen beide haven-ceo’s. Havenbedrijf Gent telt 160 medewerkers, Zeeland Seaports 90 medewerkers.

Sterke complementariteit met grote havens in omgeving

De Gentse haven bekleedt momenteel plek 33 in de Europese havenrangschikking. Zeeland Seaports zit op positie 25 verankerd. De geplande fusie-entiteit hijst zich binnen de Top 10. De havens van Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge staan positief tegenover de toenaderingsorganisatie, haasten Lagasse en Schalck zich te zeggen.

“De tandem Gent/Zeeland Seaports is trouwens sterk complementair met de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam,” heet het.

Antwerpen en Rotterdam spitsen zich overigens vooral toe op containertrafiek, terwijl Gent en Zeeland Seaports, zoals gezegd, zich veeleer als industriële haven positioneren.

“Die complementariteit kan ook in de kaarten van de naburige grote havens spelen. Met zijn ligging in de TEN-T corridor Gent-Parijs en het vooruitzicht van de Seine/Scheldeverbinding, zal de fusie-entiteit ongetwijfeld nieuwe kansen aan de grote havens aanreiken,” besluit Daan Schalck.

Fusie-entiteit Havenbedrijf Gent-Zeeland Seaports goed voor jaarlijks 8.700 zeeschepen

De havenzone Vlissingen-Gent kan in een straal van 500 kilometer vijfhonderd miljoen consumenten bedienen. In het gebied zijn ruim 500 bedrijven actief, die met 110.000 werknemers voor 13,6 miljard euro aan toegevoegde waarde zorgen.

Jaarlijks doen 8.700 zeeschepen het 9.300 hectaren grote gebied aan.

Zeeland Seaports ligt met de havens van Vlissingen/Borsele en Terneuzen aan het begin van de Kanaalzone Gent-Terneuzen. De haven van Gent ligt 32 kilometer verder landinwaarts. De havens van Gent en Terneuzen zijn toegankelijk voor schepen met maximum 12,5 meter diepgang. De haven van Vlissingen/Borsele is bereikbaar voor schepen tot 16,5 meter diepgang.

Draagvlak bij werkgevers langs beide kanten van de grens

VeGHO - Voka Oost-Vlaanderen en PORTIZ, de verenigingen van havengerelateerde en industriële ondernemingen in respectievelijk Gent en Zeeland, staan positief tegenover de intentieverklaring tot fusie tussen Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports. Beide bedrijvenorganisaties ondersteunen het voornemen om een meer verregaande samenwerking en een mogelijke fusie tussen beide havens te onderzoeken.

Beide verenigingen zien een aantal duidelijke voordelen, zoals schaalvoordelen en kostenbesparende synergieën. Het bedrijfsleven verwacht tevens een grote meerwaarde van een nauwere commerciële samenwerking. De gezamenlijke maritieme trafiek van Gent en Zeeland Seaports bedraagt momenteel zowat 60 miljoen ton.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.