ADVEO neemt nieuwe verzendingszone in gebruik

03/11/2016 OM 14:55 - Luc Willemijns
3cdba3d97c039697cf19347c8c15b614
Eddy Priem: “De nieuwe sorteerinstallatie beantwoordt aan de nieuwe marktbehoeften”
ADVEO Belgium N.V. (Deinze), onderdeel van de gelijknamige Spaanse beursgenoteerde groothandelsdistributeur op vlak van kantoorartikelen, heeft zijn nieuwe verzendingszone officieel in gebruik genomen. De verzendingszone bestaat uit een nieuw platform, verspreid over twee verdiepingen, met maar liefst 44 uitsluiskanalen die kleine pakketten automatisch verwerken en voor verzending sorteren. Met de nieuwe zone speelt ADVEO in op het toenemend succes van e-commerce en de marktevolutie naar steeds kleinere bestelvolumes.

Aan de basis van de Belgische vestiging van de Spaanse kantoorartikelendistributeur ligt de in 1954 opgerichte groothandel/fabrikant Timmermans in Gent. Die kocht in 1980 in de Europalaan in Deinze een bestaand pand aan dat als distributiecentrum en fabricagehal werd ingericht. In 2005 werd Timmermans binnen het Britse Spicers geïntegreerd. Dat schoof zijn continentale activiteiten eind 2011 door naar het Spaanse Unipapel, dat drie groothandels overkoepelde. Begin 2012 nam de groep ADVEO als overkoepelende merknaam aan. Binnen ADVEO werden de distributiebedrijven Spicers, het in 2009 aangekochte Adimpo (Duitsland) en Unipapel ondergebracht. Vorig jaar boekte ADVEO een omzet van 600 miljoen euro.

ADVEO, met hoofdkantoor in Madrid, heeft negen vestigingen in Europa, met name in Spanje, Portugal, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, België, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg. Eerder dit jaar haalde het bedrijf nog 27,6 miljoen euro op ter ondersteuning van zijn strategisch plan 2017-2020. In Deinze beschikt ADVEO over een distributiecentrum van 16.000 m² en een uitbreidingzone van 10.000 m².

Aanpassing sorteerplatform

ADVEO Belgium N.V. treedt op als distributeur van kantoorartikelen en papierwaren in de Benelux. In tegenstelling tot Staples, Lyreco of andere Manutan’s richt ADVEO zich niet tot de eindgebruiker, maar tot de resellers.

“In de Benelux bevoorraden we binnen de 24 uur een 2.600-tal resellers”, aldus Eddy Priem, managing director ADVEO Belgium.

Het bedrijf houdt zowat 20.000 verschillende referenties op voorraad aan. Naast de distributie- en fulfilment-activiteiten, biedt het zijn resellers ook de mogelijkheid om een eigen webshop onder licentie op te zetten.

“Vooralsnog gaat het om een B2B-webshop voor onze resellers. Vanaf volgend jaar bieden we hen en zelfstandige papierhandels evenwel ook een B2C-variant om in het verweer te gaan tegen de bol.coms en Amazons van deze wereld,” zo nog de managing director.

Met 31 Calipage-dealers wordt straks een eerste B2C-webshop opgezet. ADVEO zal hen maximaal ontzorgen en de logistieke activiteiten afwikkelen. Mede door het B2C-initiatief zag het bedrijf zich genoodzaakt zijn sorteerinstallatie verregaand aan te passen. Dat vergde een investering van 600.000 euro. Binnenkort gaat het bedrijf ook van start met voice-picking van vendor Zetes. Nog eens 200.000 euro werd gespendeerd aan randinvesteringen, zoals een nieuwe papierpers en rollend materieel.

Eddy Priem: “In de voorbije acht jaar noteerden we een sterke stijging van het drop shipment-gebeuren, waarbij we voor rekening van de reseller de bestelling rechtstreeks bij de eindgebruiker aanleveren. Drop shipment vertegenwoordigt inmiddels 80% van ons totaal behandeld goederenvolume. Vermits het, mede door toedoen van de e-commerce, om steeds kleinere bestelvolumes gaat, zagen we ons genoodzaakt ons sorteerplatform gevoelig aan te passen”.

44 uitsluiskanalen

De nieuwe sorteerinstallatie telt 44 uitsluiskanalen, tegen 11 voorheen. Een en ander maakt het mogelijk ook het fulfilment van kleine pakjes te verzorgen. Voorheen gebruikte ADVEO voor zijn zendingen twee formaten dozen. Thans kunnen zes verschillende formaten worden behandeld. Die evolutie haakt in op de wijzigingen binnen de logistiek die steeds fijnmaziger wordt.

“Dankzij de nieuwe investering mag ADVEO zich voortaan de “pralinier van de kantoorartikelendistributie” noemen,” beklemtoont Priem.

Vorig jaar groeide ADVEO Belgium met 10% in een markt die met 5 à 6% krimpt. ADVEO Benelux noteerde in 2015 een omzet van 55 miljoen euro (exclusief BTW). Dit jaar mikt de onderneming op een groei van 5 à 6%. In de toekomst zal het bedrijf forser inzetten op e-commerce, een verder ontzorgen van zijn klanten en een verbreding van zijn productassortiment. Nieuw in het gamma zijn bijvoorbeeld printers, kopieerpapier, facility management-producten, hardware & technology en verpakkingsmateriaal.

3cdba3d97c039697cf19347c8c15b614
Eddy Priem: “De nieuwe sorteerinstallatie beantwoordt aan de nieuwe marktbehoeften”
81601fc0bc7f6bbe31bbf4f4e9ed0fd7
ADVEO omschrijft zichzelf als de “pralinier” van de kantoorartikelendistributie

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.