Deeleconomie in logistiek (nog) niet duurzaam
De deeleconomie is ontegensprekelijk in opmars en zal een belangrijke plaats innemen in de economie van de toekomst. VIL heeft de business-modellen van de eerste belangrijke logistieke spelers onderzocht en ging, in samenwerking met de VUB, na wat de maatschappelijke impact is van crowd-logistiek in vergelijking met dienstverlening door een professioneel.
Bij de impactanalyse werd rekening gehouden met CO2-uitstoot, luchtvervuilende emissies, geluidsoverlast, ongevallen en congestie. Verrassend genoeg scoort crowd-logistiek uit ecologisch oogpunt ondermaats. 32,50% van de leveringen die particulieren verzorgen, gebeuren met een omweg van meer dan 15 minuten. De gemiddelde rit van een crowd-koerier moet per levering vijfmaal korter zijn om de maatschappelijke impact van een professionele logistieke dienstverlener te benaderen. Naast kortere ritten is ook een hoger aantal pakjes per rit een noodzakelijk verbeterpunt.
Nieuwe economieën dienen omarmd en gestimuleerd te worden. Zo heeft de Belgische overheid de eerste stappen gezet om hiervoor een reglementair kader te creëren. In ons land kan men nu tot 5.000 euro bruto per jaar verdienen via sociale platformen, aan een verlaagd belastingstarief van 10% en zonder sociale bijdragen. Vanaf volgend jaar wordt dit 6.000 euro en belastingsvrij. Waakzaamheid is echter geboden om misbruiken en oneerlijke concurrentie aan banden te leggen. Cruciaal bij de deeleconomie is een gecoördineerde aanpak van de digitale platformen.
Deelnemers aan het “Crowd Logistics”-project waren BD myShopi, bpost, Bringme, Colruyt/DreamLand, DHL Parcel, GLS, Kariboo, Mondial Relay, MTL/Vengo, P&G en Trimble.
VIL V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.