Deeleconomie in logistiek (nog) niet duurzaam

20/11/2017 OM 10:14 - Luc Willemijns
Placeholder
Pakjes laten leveren door burgers via on-line platformen is op dit moment niet duurzaam. Chauffeurs rijden te veel kilometers specifiek voor één pakje. Dat blijkt uit de resultaten van het project “Crowd Logistics”, waarin VIL, samen met 11 bedrijven, de logistieke aspecten in de deeleconomie heeft onderzocht. Bovendien neigt de markt vrij snel naar een monopolie van het snelst groeiende platform en dienen misbruiken beteugeld. Het is een uitdaging voor de overheid om de deeleconomie in de juiste richting te sturen, heet het.

De deeleconomie is ontegensprekelijk in opmars en zal een belangrijke plaats innemen in de economie van de toekomst. VIL heeft de business-modellen van de eerste belangrijke logistieke spelers onderzocht en ging, in samenwerking met de VUB, na wat de maatschappelijke impact is van crowd-logistiek in vergelijking met dienstverlening door een professioneel.

Bij de impactanalyse werd rekening gehouden met CO2-uitstoot, luchtvervuilende emissies, geluidsoverlast, ongevallen en congestie. Verrassend genoeg scoort crowd-logistiek uit ecologisch oogpunt ondermaats. 32,50% van de leveringen die particulieren verzorgen, gebeuren met een omweg van meer dan 15 minuten. De gemiddelde rit van een crowd-koerier moet per levering vijfmaal korter zijn om de maatschappelijke impact van een professionele logistieke dienstverlener te benaderen. Naast kortere ritten is ook een hoger aantal pakjes per rit een noodzakelijk verbeterpunt.

Nieuwe economieën dienen omarmd en gestimuleerd te worden. Zo heeft de Belgische overheid de eerste stappen gezet om hiervoor een reglementair kader te creëren. In ons land kan men nu tot 5.000 euro bruto per jaar verdienen via sociale platformen, aan een verlaagd belastingstarief van 10% en zonder sociale bijdragen. Vanaf volgend jaar wordt dit 6.000 euro en belastingsvrij. Waakzaamheid is echter geboden om misbruiken en oneerlijke concurrentie aan banden te leggen. Cruciaal bij de deeleconomie is een gecoördineerde aanpak van de digitale platformen.

Deelnemers aan het “Crowd Logistics”-project waren BD myShopi, bpost, Bringme, Colruyt/DreamLand, DHL Parcel, GLS, Kariboo, Mondial Relay, MTL/Vengo, P&G en Trimble.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.