Digitaal transformatieproces in volle gang

Bedrijven vinden zichzelf heruit met behulp van technologie

Heel wat bedrijven geven aan dat ze aan een digitale transformatiereis zijn begonnen. Titelomschrijvingen als “chief digital officer” en “office of digital transformation” doken op in het ondernemingslandschap, doorgaans met een vertegenwoordiging in de raad van bestuur. Maar wat beduidt dat alles? Volgens TechTarget is digitale transformatie de heruitvinding van een organisatie door het gebruik van technologie om zijn manier van werken en klanten te bedienen, te verbeteren.

U kan vertrouwd zijn met de disruptie die veroorzaakt werd door de Ubers en AirBnB’s. Als u meent dat dat voor u niet relevant is omdat u deel uitmaakt van een mature industrie, kijk dan even naar de sector van de auto-assemblage. Vandaag ontvangt u nieuwe functionaliteiten voor uw wagen via software-updates, zoals bijvoorbeeld automatisch sturen bij hoge snelheid, parkeerpiloot, lane assistant, … Nieuw software releases worden via de cloud verspreid terwijl de wagen in gebruik is. De snelheid van innovatie voltrekt zich dermate snel dat de ceo van Audi denkt dat zijn bedrijf tegen 2020 de helft van zijn inkomsten zal puren uit software en de verkoop van software-diensten.

Digitale transformatie gaat van start met een vernieuwde beeldvorming van de klantenervaring. Dat is revolutionair, niet het gewone “business as usal”. Vandaar dat we het over “heruitvinden” hebben. Maar dat gebeurt “outside in”, niet “inside out” zoals TechTarget beweert.

Bedrijven beseffen dat ze hun marktbenadering moeten herdenken, waarbij zij gebruik moeten maken van technologische innovaties die de klanten in het centrum stellen van de bedrijfsdoelstellingen. De gebruikerservaring en klantenbeleving dragen de primaire focus weg. Door gebruik te maken van de nieuwe digitale functionaliteiten dienen die opgewaardeerd. Het is niet zozeer hetzelfde beter doen, het gaat om het overbruggen van de “extra mijl” om oplossingen te vinden die de echte pijnpunten wegwerken. Autofabrikanten kijken niet alleen naar mogelijke brandstofbesparingen of het verbeteren van het uitzicht van de wagen, ze werken ook aan het wegwerken van de belemmeringen om in enge ruimtes te parkeren.

Aan het stuur van de transformatie

Ondernemingen die zullen bloeien dankzij hun digitale transformatie en hun lot onder controle houden, zijn die die er in slagen hun bestaande business-model eerst om te gooien, voor de concurrenten dat doen. Digitale leiders kijken verder dan hun traditionele partners en wenden zich tot “challengers”, “niche players’ of “start-ups” om de benodigde innovatie aan te dragen. Volgens IDC zijn 57% van de organisaties bereid om gebruik te maken van externe partners of leveranciers om de juiste vaardigheden te verwerven en de juiste omgeving te creëren om aan de digitale economie het hoofd te bieden.

Ze nemen initiatieven via innovatie-labs die zich toespitsen op het gebruik van nieuwe casussen of business-modellen, financieren incubatorprogramma’s om de realisatie van ideeën en co-creatie/co-innovatie met partners en/of klanten te versnellen.

McKinsey & Company ontdekte dat data en connectiviteit een rol spelen in elke noemenswaardige digitale innovatie. We zijn getuige van het verschijnen van nieuwe digitale platformen die gepaard gaan met het eco-systeem van klanten en partners, het verwerken van en inzicht verwerven in data en de aflevering via de cloud.

Nieuw digitaal platform

Eén bijzonder aspect van het digitaal platform is Communication Platform-as-a-Service (CPaaS), zoals de Alcatel-Lucent Enterprise Rainbow. Dat is een allesomvattend communicatieplatform dat ontwikkelaars in staat stelt om communicatiefunctionaliteiten (stem, video en messaging) in real-time aan de eigen applicaties toe te voegen, zonder dat men back-end infrastructuur of interfaces moet bouwen.

Voorheen vonden real-time communications (RTC) plaats binnen applicaties die specifiek hiervoor waren gebouwd en die doorgaans niet makkelijk interoperabel waren met zaken als de traditionele telefoon, Skype, FaceTime of WhatsAp. Een Communication Platform-as-a-Service biedt een volledig raamwerk voor de uitbouw van real-time communicatiefunctionaliteiten en directe integratiemogelijkheden in web- of business-applicaties. Het aanbod van CPaaS-leveranciers omvat software tools, standaardgebaseerde application programming interfaces (APIs), voorbeeldcode en gepreconfigureerde applicaties, samen met ondersteuning en productdocumentatie om ontwikkelaars doorheen het ontwikkelingsproces te gidsen.

Het Rainbow CPaaS-platform creëert de relatie tussen mensen, objecten (zoals sensoren) en systemen om de gewenste systemen af te leveren, ongeacht de achterliggende infrastructuur. Het stelt bedrijven in staat om hun klanten in end-to-end business-processen te integreren, dit op basis van een B2B2C-relatie. Bedrijven verkrijgen zodoende de mogelijkheid om met hun werknemers, klanten en andere stakeholders via hetzelfde platform te interageren.

Transformatieproces loopt

IDC voorspelde dat tegen 2016 twee derden van de F500-ceo’s transformatie in het hart van hun strategie zouden stellen. Inmiddels blijkt dat 80 à 90% van die ceo’s dat al daadwerkelijk hebben gedaan. Door digitale infrastructuur te verbinden met de eruit gewonnen data, is het mogelijk te kapitaliseren op nieuwe inzichten om beter geïnformeerde business-oplossingen en -modellen af te leveren. Terwijl men de bedrijfsprocessen heruitvindt (niet hetzelfde beter doen, maar een nieuwe aanpak), kan een digitaal platform in de cloud de koppeling leggen tussen de bestaande infrastructuur en werkflows om de transformatie mogelijk te maken, betaalbaar en onder controle te houden.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Dimension Data Belgium N.V. (Diegem)).

Meer info: 02/745.04.45 of www.dimensiondata.com.