SEO, onmisbaar deel van on-line marketing

14/12/2017 OM 08:28 - Luc Willemijns
237ec47a82b5c1a1e034056c90c0cf3a
SEO, SEA, SEM, SMM, SMO,… aan afkortingen geen gebrek in on-line marketing. Achter deze letterwoorden verbergen zich de verschillende technieken om een website hoger te laten scoren in de belangrijke zoekmachines. SEO is de basis maar ook de andere spelen een rol. Wat die rol is, zetten we hieronder even op een rijtje.

SEO (search engine optimization) of zoekmachine-optimalisatie gebruik je om de natuurlijke referentiëring van jouw site te optimaliseren. Om jouw web-pagina’s hoog te laten scoren in de organische (niet betalende) zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Hoe hoger je website in Google staat, hoe meer bezoekers de weg naar je website vinden.

Lange termijn

Acties binnen SEO zijn gericht op het vergroten van de zichtbaarheid op lange termijn. Als je 15 dagen met alle SEO-acties stopt, is het niet abnormaal dat de resultaten in belangrijke mate afnemen. Daarom is het sterk aangeraden om regelmatig op SEO te werken, in plaats van om de zes maanden eenmalige acties uit te voeren. SEO kan je vergelijken met aan sport doen: zolang je regelmatig en voldoende traint, zie je de resultaten ervan. Als je stopt met trainen, gaan de prestaties achteruit.

Juiste zoektermen

In SEO werk je met zoektermen en niet meer met zoekwoorden. Zoektermen, een combinatie van een aantal zoekwoorden zoals “kapper Grimbergen zonder afspraak”, werken veel effectiever. Deze zogenaamde “long tail keywords”, de zoektermen met 3 of 4 woorden, hebben vaak minder concurrentie. Je vermijdt bovendien dat zij die zeker op afspraak willen gaan niet bij deze kapper terechtkomen. Daarom is het belangrijk om eerst je doelgroep en je zoektermen te bepalen. Schrijf aan de hand daarvan je teksten.

Daarbij moet je ervoor zorgen dat de tekst minimaal uit driehonderd woorden bestaat. En je zoektermen meerdere keren voorkomen in je tekst. Ook synoniemen telt Google mee in de resultaten. Laat ze bovendien voorkomen in de titel (<h1>) en bij de tussenkopjes (<h2>). Vernoem de zoektermen ook in de URL (slug) van de pagina. Zorg er bovendien voor dat de belangrijkste focustermen in de intro staan. driehonderd woorden op één web-pagina is soms redelijk veel. Dat kan men opvangen door een pagina te maken met vijf sleutel- of zoektermen. Waarbij je de tekst onderverdeelt in vijf paragrafen. Met telkens een titel en een subtitel boven een deel tekst, waarin de zoekterm van dat deel verwerkt is.

Het is ook nodig dat je web-pagina een foto bevat. Met een aangepaste naam want zoekmachines kunnen geen foto’s interpreteren. Gebruik dus liever “SEO-afbeeldingen.jpeg” en niet “DSC7865.jpg”. Zorg er ook voor dat er altijd een verband is tussen de tekst van je artikel, en de bestandsnamen en alt-teksten van de afbeeldingen in je artikel.

Slim bloggen

Wanneer je te maken hebt met sterk concurrentiële sleuteltermen, is het heel moeilijk om heel snel een goede positie (ranking) te behalen via SEO. Met een nieuwe website scoor je altijd beter. Omdat er regelmatig iets verandert of pagina’s worden toegevoegd. Zoekmachines zien dat je er intensief mee bezig bent. Voor bestaande websites is er de optie “bloggen”. Om op regelmatige basis een nieuw bericht te posten. En dan komen we weer bij de vergelijking met sport. SEO is iets waar je continu mee bezig moet zijn. Het vraagt regelmaat maar het hangt ook af van andere factoren, met name van de andere bloggers of sporters. En met welke frequentie moet je een bericht de wereld insturen: een keer per week, twee keer, drie keer, iedere dag? De keuze ligt bij jezelf. Voor de zoekmachine-optimalisatie is het van belang dat jouw blog regelmatig wordt voorzien van nieuwe, kwalitatief goede content. Maar het is niet voor iedereen mogelijk om iedere dag te bloggen. Het vergt veel discipline. Lukt het jou niet? Ga dan gewoon voor het maximaal aantal keer dat voor jou haalbaar is. En vergeet ook niet elk van die berichten te delen in de sociale media.

SEA of zoekmachine-advertentie

Wanneer je snel resultaten wil boeken kan je best ook SEA of search engine advertising inschakelen via Bing Ads of Google AdWords. Deze kanalen laten je toe je klanten aan te spreken op het moment dat ze op zoek zijn naar je producten, en waarvoor je pas betaalt als je ze ook effectief bereikt hebt. SEA-advertenties herken je aan het “Adv.”-label (bij Google) of “Advertentie”-label (bij Bing) in de lijst met zoekresultaten, boven, onder en rechts van de natuurlijke zoekresultaten. Als adverteerder betaal je alleen voor de zoekmachinegebruikers die op één van jouw advertenties klikken. Je betaalt dus een kost per klik. Die prijs is afhankelijk van het zoekvolume en de populariteit van de zoekterm en kan dus oplopen. Een alternatief is minder voorkomende woordcombinaties te gebruiken, je advertentie zal minder getoond worden, maar je hebt wel meer kans op kliks en conversie. Laat het betalend zijn je evenwel niet afschrikken want je kan een dagbudget instellen. Van zodra je dagbudget bereikt is, wordt je advertentie niet meer getoond.

SEM

SEM (search engine marketing) is het resultaat van het samenspel van SEO en SEA. De kunst is om zo goedkoop mogelijk de beste scores in zoekmachines in de wacht te slepen. Door op een zo goed mogelijke manier gebruik te maken van SEO, waardoor je, als je dat wil, goedkopere woorden in SEA kan aankopen. Want SEA is vooral winstgevend als die gepaard gaat met een sterke SEO-campagne.

SMM (social media marketing) = SMO + SMA

We haalden het al even aan: het waarderen en delen van content met verwijzingen naar je website kan bijdragen tot zoekmachine-optimalisatie (SEO). Het is dus raadzaam om kanalen als Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube in te zetten ter versterking van je boodschap en voor de zoekmachine-optimalisatie van je website. SMO (social media optimization) heeft als doel je bedrijf beter zichtbaar te maken (brand awareness creëren), en bezoekers naar de site te leiden (leads genereren). SMO is dus niet alleen interessant voor direct verkeer, maar ook voor SEO. Als interessante inhoud wordt gedeeld op sociale netwerken, kan deze op sites worden overgenomen, de aanmaak van backlinks bevorderen en de populariteit van je site verbeteren.

Belangrijk is om inhoud en video’s te maken en op plaatsen te zetten die tot delen aanzetten. En daar kruipt behoorlijk wat tijd in. Ook SEA heeft een equivalent op sociale media. Met SMA (Social Media Advertising) kan je gericht adverteren en specifieke doelgroepen aanspreken. Omdat sociale media veel meer weten van hun gebruikers. Op sociale media moet je voor interactie met je doelgroep gaan. Niet zomaar adverteren maar korting geven, een gratis testdemo of download, een poll of een deel en winactie organiseren.

(Dit artikel kwam tot stand met de medewerking van Siteffect. C/o Sales & Marketing Partners B.V.B.A.)

Meer info: 02/451.00.53 of www.webdesignsiteffect.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.