Vlaanderen investeert mee in nieuwe spoorinfrastructuur

11/01/2018 OM 07:50 - Luc Willemijns
Placeholder
Vlaanderen investeert voor het eerst eigen middelen in de spoorinfrastructuur. Het zal in totaal 100 miljoen euro in de spoorprioriteiten co-financieren. Daartoe werd een akkoord gesloten met de federale overheid. Vooralsnog verliep de samenwerking tussen de Vlaamse regering en het federale niveau over het spoorbeleid vaak stroef. Nu is er eindelijk een principieel akkoord over nieuwe spoorinvesteringen in Vlaanderen. Met dank aan de verlammende fileproblematiek.

De Vlaamse regering legt co-financiering op tafel om dertien belangrijke spoorprojecten te realiseren. Het gaat om de 11 Vlaamse Spoorprioriteiten, waar de Vlaamse regering al sinds 2013 op hamert bij de federale overheid, aangevuld met twee extra projecten: het project “Oude Landen” in Ekeren (dat de weg vrijmaakt voor een tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen) en de afwerking van Lijn 50A (die voorziet in een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge).

Het is de eerste keer dat Vlaanderen zelf in spoorweginfrastructuur zal investeren. Concreet is het de bedoeling om in totaal 100 miljoen euro te co-financieren in de spoorprioriteiten. Er is lang en hard onderhandeld over het pakket spoormaatregelen. In het aanvankelijke federale voorstel zouden er maar vier Vlaamse spoorprioriteiten worden aangepakt, waarvan er voor twee prioriteiten alleen in studies was voorzien. Dankzij stevig onderhandelingswerk worden nu alle 11 Vlaamse spoorprioriteiten in het plan opgenomen, met bovenop nog eens twee extra spoorprojecten. Bovendien is het leeuwendeel van de Vlaamse middelen nu bestemd voor de concrete realisatie van de spoorprojecten: slechts 8% van het geld gaat naar studies over haalbaarheid.

Betrokken projecten zijn het beseinen van de regelmatig gebruikte spoorbundels Antwerpen Rechteroever, optimalisatie van Antwerpen-Gent en het derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas, de spoorlijn 15 Antwerpen-Hasselt en het tweede spoor tussen Zonhoven en Balen, de spoorlijn 15 Hasselt-Neerpelt, de spoorlijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem, de spoorlijn 204 Gent-Zelzate, de spoorlijn 52 Puurs-Dendermonde, de spoorlijn 57 Aalst-Dendermonde, de spoorlijn 19 Mol-Neerpelt-Hamont, het bevorderen van de combi-mobiliteit in de GEN-zones Brussel, Antwerpen en Gent, de park & ride-parkings en de fietsenstallingen (GEN: Gewestelijke Expresnet), de tweede spoorontsluiting in de haven van Antwerpen, het project “Oude Landen” (Ekeren, vertakkingscomplex voor extra goederenspoor) en, ten slotte, de afwerking van het derde en vierde spoor op de Lijn 50A tussen Gent en Brugge.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.