VIL onderzoekt meerwaarde draagbare robotpakken voor logistieke medewerkers

Exoskeletons of wearables geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. VIL gaat op zoek naar de mogelijke toepassingen van deze technologie in de logistieke sector. Het project “Exoskeletons for Logistics” ging op 12 december 2017 van start in samenwerking met twaalf bedrijven.

Exoskeletons of wearables zijn draagbare robotpakken die het menselijk lichaam een boost geven. Naast een medisch hulpmiddel bij revalidaties, kan deze technologie ook in een werkomgeving voor ondersteuning zorgen. Tegenwoordig worden ze in de industrie reeds gebruikt voor het hanteren van zware gereedschappen.

Ook in de logistiek kan deze technologie een interessant hulpmiddel zijn. Manuele handelingen zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen kunnen fysiek minder belastend zijn door het gebruik van exoskeletons. Oudere operatoren kunnen hierdoor langer hun job blijven uitoefenen.

Exoskeletons zijn onder te verdelen in twee categorieën. Enerzijds zijn er de passieve exoskeletons, die de menselijke kracht herverdelen waardoor het lichaam minder zwaar wordt belast, wat leidt tot bijvoorbeeld minder rugklachten. De actieve exoskeletons anderzijds zijn motorisch aangedreven en maken gebruik van extra energie van buitenaf. VIL zal beide types in de praktijk uittesten.

VIL zal in het project de verschillende types exoskeletons en hun kostprijs in kaart brengen. Bovendien wordt onderzocht bij welke taken van een logistieke medewerker exoskeletons hulp kunnen bieden. De praktijktesten zullen uitwijzen in welke mate deze pakken ergonomisch ondersteunend zijn en of het gebruik ervan leidt tot meer productiviteit. De medische validatie en de conformiteit met het arbeidsrecht worden in dit project mee opgenomen.

Deelnemers aan het project zijn Atlas Copco, bpost, Colruyt, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H.Essers, Honda Motor Europe Logistics, Limburg.Net, Oesterbank en Sorbat.

Meer sectornieuws

Agenda