Gillectrix neemt invoer elektrische scooters OjO op

22/01/2018 OM 08:39 - Luc Willemijns
0c4a2a2abec502f6a257f83c021ea829
Bart Landeloos en Hilde Vermeiren (Gillectrix) bieden eco-mobiliteit met emotioneel randje
V.O.F. (Fléron), actief onder de merknaam Gillectrix, neemt de invoer in de Belux op van de elektrische scooters van het Amerikaanse OjO (Santa Monica, Californië). Daarmee begeeft de in februari 2017 opgerichte onderneming zich voor het eerst op dat terrein. Gillectrix focuste initieel op de vermarkting van authentieke, niet-alledaagse en handgemaakte elektrische fietsen. “Producten waar duurzaamheid weliswaar primeert, zij het eerder vanuit emotioneel dan functioneel oogpunt,” stellen Bart Landeloos en Hilde Vermeiren van Gillectrix in koor.

Bart Landeloos, die op ruim veertig jaar in de automobielwereld kan terugblikken, richtte Gillectrix op nadat eerdere commerciële contacten hem vertrouwd maakten met de wereld van de elektrische en ecologische mobiliteit. Zo verleende hij bijstand bij de commercialisatie van opplooibare scooters, elektrische kleine fietsen, mono-wheels, gyropodes ofte segways en dies meer. “Bedrijven wisten op dat ogenblik het ecologisch aspect van elektromobiliteit nog niet naar waarde te schatten. En de voordelen van een elektrische fiets al helemaal niet”, stelde hij vast.

Voornoemde vaststelling lag aan de basis van de oprichting van Gillectrix. Samen met Landeloos’ eerdere ervaring met de invoer van een artisanaal automerk. In Gillectrix bracht hij zijn ervaring met de import van artisanaal vervaardigde auto’s in, zij het dat de aandacht van het nieuwe bedrijf zich op bijzondere uitvoeringen van elektrische fietsen richtte.

Duurzaamheid in combinatie met emotionaliteit

Bart Landeloos: “Voor mijn instap in de fietsenwereld ging ik derhalve op zoek naar speciale uitvoeringen binnen de wereld van de elektrische fiets, vergelijkbaar met de Porsches en Maserati’s binnen de autowereld. De focus ging uit naar producten die eerder op de emotionaliteit dan de functionaliteit inspelen. Aldus werd een assortiment fietsen samengesteld die wat “uit de band” springen. Het gaat onveranderlijk om speciale, handgebouwde uitvoeringen”.

Tot het basisaanbod horen de producten van het Zwitserse V-oko, het Oostenrijkse Lohner, het Italiaanse Bad Bike en het Franse Ceclo.

De elektrische fietsen van V-oko, vergelijkbaar met een oude Harley-Davidson in fietsvorm, kan volledig op maat worden gecustomiseerd. Met uitzondering van Zwitserland is de V-oko alleen als elektrische fiets beschikbaar (lees: met een maximale snelheid tot 25 km/u). “We zagen de V-oko graag naar de Speedelec-statuus (lees: maximale snelheid: 45 km/u, nvdr.) opgevoerd, maar in Europa stelt zich een homologatieprobleem”, aldus Hilde Vermeiren.

Omdat niet alle bedrijven warm lopen voor speciale uitvoeringen van elektrische fietsen, vermarkt Gillectrix ook de gewone E-fati bedrijfsfietsen van V-oko. Gillectrix treedt in de Belux overigens ook op als alleenverdeler van de (gewone) bedrijfsfietsen van Momo Design (Italië) en A2B (Duits).

Andere blikvanger is de elektrische fiets van Lohner, dat op een heel rijke traditie kan bogen. Lohner bracht 1900 samen met Porsche een eerste hybride voertuig (elektrisch/thermisch) uit, de Porsche Lohner. Toen de wegen van beide bedrijven scheidden, plooide Lohner zich terug op de productie van bromfietsen en scooters van de betere klasse. In 1970 werd Lohner geïntegreerd door het Canadese Bombardier, dat eerder al Rotax opkocht. In 2007 verwierf Helmut Lohner, telg van de gelijknamige familie, opnieuw de merknaam Lohner. In 2010 startte hij de productie op, met de Lohner Stroler en de elektrische scooter LEA als blikvangers. “Gillectrix vermarkt vandaag de elektrische fiets van Lohner. Die is toegerust met een lang zadel voor twee personen en verzoent twee bestaande concepten, met name de scooter- en hybride technologie”, zo nog Vermeiren.

De Bad Bike is dan weer een elektrische fiets met een sidecar.

Een echt nicheproduct is de Ceclo, een elektrisch aangedreven waterfiets in een bijzonder luxueuze uitvoering met catamarantrekjes die snelheden tot 9 km/u haalt.

Elektrische scooter

In het zog van de groeiende populariteit van de ecologische mobiliteit, breidt Gillectrix thans zijn assortiment uit. Het toenemende succes van de speedelecs is hieraan niet vreemd. Voor het eerst begeeft het bedrijf zich op het pad van de milieuvriendelijke elektrische scooters. “Niet iedereen wil met een elektrische fiets rijden. We gingen bijgevolg op zoek naar een complementair product. Onlangs knoopten we een samenwerking als invoerder aan met scooter-producent OjO. Die produceert een heel compacte, kleine en elegante elektrische scooter die bovendien heel prijsvriendelijk is. De OjO haalt een maximumsnelheid van 25 km/u. Hij werd specifiek ontwikkeld voor rijden op het fietspad in een combinatie van stijl en performantie als een leuke, veilige en propere transportoplossing. De OjO heeft eigen laadinfrastructuur aan boord, beschikt over een autonomie van een 70-tal kilometer en is toegerust met een digitaal LCD-dashboard met warmtegevoelig touchscreen en geïntegreerde high-fidelity waterdichte Bluetooth-speakers”, aldus Bart Landeloos.

Landeloos meent overigens te weten dat OjO de commerciële steun van autobouwer Ford geniet. Op concern-niveau lopen, naar verluidt, momenteel onderhandelingen om de OjO via Ford’s wereldwijde distributienetwerk te verdelen.

Belevingsconcept

Landeloos en Vermeiren geloven niet echt in het showroom-concept. Nochtans beschikt Gillectrix in Charleroi over een eigen showroom. “Onze voorkeur gaat uit naar het belevingsconcept. Onze B2B-aanpak spitst zich dan ook in hoofdzaak toe op het tijdelijk ter beschikking stellen van de geselecteerde producten om die in de dagdagelijkse omgeving uit te testen. Gillectrix hanteert bovendien een model dat vergelijkbaar is met dat van de leasing-maatschappijen, waarbij aan bedrijven een all-in oplossing wordt geboden. Op dit ogenblik onderhandelen we met een vooraanstaande leasing-maatschappij in België omtrent de integratie van het Gillectrix-assortiment in hun aanbod”, besluit Bart Landeloos.

0c4a2a2abec502f6a257f83c021ea829
Bart Landeloos en Hilde Vermeiren (Gillectrix) bieden eco-mobiliteit met emotioneel randje
98e83c1f2e7c10c4db81dcb2b733ae07

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.