Haven van Brussel zorgt in feestjaar voor meer dan 200 nieuwe jobs

16/02/2018 OM 08:29 - Luc Willemijns
2291daecd408c2dfd9fc659b9432223f
Tijdens een persconferentie stelde de Haven van Brussel de resultaten voor van een sterk 2017. Algemeen directeur Alfons Moens, adjunct-directeur Philippe Matthis en voorzitter Mohammed Jabour tonen zich bijzonder optimistisch over de toekomst. De vijfentwintigste verjaardag van de haven gaat dankzij twee nieuwe projecten ook gepaard met de creatie van een tweehonderdtal directe en indirecte nieuwe jobs. “Als logistiek facilitator voor de Brusselse regio blijven we onze rol versterken om de mobiliteit in en rond Brussel positief te beïnvloeden en om een aanzienlijke bijdrage te leveren tot een beter leefmilieu”, zegt Alfons Moens.

De Haven van Brussel, waarvan het kapitaal in handen is van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (58%), de stad Brussel (33%) en een aantal kleine historische aandeelhouders, waaronder kleine gemeentes en de Gewestelijke Investeringsmaatschappij Brussel, liet voor 2017 een toename optekenen van de globale trafiek met 7%. Daardoor bereikt het vervoerde volume bijna 7 miljoen ton. De eigen trafiek - het laden en lossen in de haven - en de transittrafiek stegen respectievelijk met 8,8% en 3%.

“We zijn verheugd over die cijfers”, zegt Mohammed Jabour, “want hoe meer waterwegtransport, hoe groter onze bijdrage voor de levenskwaliteit van de Brusselaars. Als we alle goederen die vorig jaar Brussel via de waterweg zijn binnengekomen, over de weg zouden vervoeren, zouden 650.000 vrachtwagens of 2.000 per dag, meer hebben rondgereden op de Brusselse wegen. Dat impliceert een besparing van 100.000 ton CO2-uitstoot en van 25 miljoen euro externe kosten als gevolg van onder meer files en slijtage van de wegen.”

Sterke resultaten voor alle segmenten

Het leeuwendeel van de langs de waterweg vervoerde producten zijn bouwmaterialen (58,9%), gevolgd door olieproducten en containers met respectievelijk 23,7% en 7,7%.

“Vooral de afvoer van uitgegraven grond op de bouwwerven in Brussel met Nederland als bestemming is sterk toegenomen”, zegt Alfons Moens. “Op dat vlak blijven de vooruitzichten, gezien de aantrekkende economie ook erg goed. Maar we zijn ook verheugd dat het vervoer van ertsen en containers sterk is toegenomen. In die mate zelfs dat we volop aan het werken zijn aan plannen om de containerterminal uit te breiden. Met 16.900 ton vervoerde palletten is ook het segment van het gepalletiseerd vervoer aan een opmars bezig, hoewel het tot dusver nog een kleine niche blijft. Maar daarop willen we in de toekomst zeker ook nog sterker gaan inzetten door ervoor te zorgen dat de “last mile”-transportspecialisten de haven meer gaan kiezen als afhaalpunt van de goederen en de producten die naar het stadscentrum moeten worden gebracht.”

Investeringen zorgen in feestjaar voor nieuwe jobs

Dat de haven in 2018 zijn vijfentwintigste verjaardag viert, zal niet onopgemerkt voorbijgaan. Zo werd een speciaal nieuw logo voor die verjaardag gecreëerd dat duidelijk de verschillende havenactiviteiten in beeld brengt. En de dertig sluismeesters die dag en nacht toezicht houden om de bevaarbaarheid van het kanaal in Brussel te garanderen en om te voorkomen dat Brussel te kampen krijgt met overstromingen, zullen dit jaar ook een sluismeesterskostuum toevoegen aan de rijke collectie speciale pakken die Manneken Pis al heeft.

“Maar dat zijn natuurlijk vooral symbolische acties om de haven nog wat meer bekendheid te geven”, zegt Philippe Matthis, “en om er de Brusselaars nog meer van bewust te maken hoe belangrijk onze activiteiten voor de stad zijn. Veel belangrijker nog zijn twee projecten die we komende lente zullen inhuldigen. Op 23 maart 2018 nemen we in het Vergotedok het Bouwmaterialendorp in gebruik, waardoor we ook de linkeroever van het Bécodok zullen kunnen vrijmaken om er een nieuw park aan te leggen. Dat zal rechtstreeks en onrechtstreeks voor zowat 120 nieuwe jobs zorgen. En we creëren ook een negentigtal nieuwe jobs via de opening van de Brussels Cruise Terminal, waar riviercruise-schepen in optimale omstandigheden kunnen aanmeren. Deze terminal met een kade van 240 meter kan het watertoerisme, dat toch al in de lift zit, een forse nieuwe boost geven. Met beide projecten gaan in totaal zo’n 15 miljoen euro investeringen gepaard, maar we mogen met gepaste trots zeggen dat ze de Brusselse economie een mooie zuurstofinjectie zullen geven. En tijdens ons jaarlijkse havenfeest dat op 20 mei 2018 gratis toegankelijk is, hopen we opnieuw zowat 30.000 mensen te kunnen verwelkomen, omdat we een programma kunnen aanbieden met enorm veel beleving waaronder een “death ride” en een “skywatch”. "

Toekomstgericht

Voorzitter Mohammed Jabour benadrukt nog dat de Haven op die manier de krachtige dynamiek wil voortzetten. “We werken dit jaar ook aan nieuw masterplan dat de havenontwikkeling tegen 2040 uittekent en dat we begin 2019 zullen voorstellen. Ondertussen zetten we onze inspanningen op milieuvlak voort. Mede door een zeer doorgedreven samenwerking met de haven van Québec in Canada, die tijdens het staatsbezoek van de koning en de koningin op 16 maart bekrachtigd zal worden, zullen we dit jaar als eerste Belgische haven het CO2-neutraal label krijgen. En als symbool voor onze 25ste verjaardag en voor de inspanningen die we doen om de ecologische voetafdruk van de haven te verkleinen, zullen we binnenkort ook een klein evenement organiseren rond de aanplanting van 25 bomen op het havendomein.”

2291daecd408c2dfd9fc659b9432223f
C53e11264d8cda3038356f4d2a30498d
85a29d7d921835301144b7da7d93abeb

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.