Attentia laat payrolling en well-being in elkaar overvloeien

06/03/2018 OM 08:16 - Luc Willemijns
F5b24206f6b40a251c88c5d2675f4021
De sterke koppeling tussen HR en well-being onderscheidt Attentia van zijn concurrenten, weet Berlinde Van Eenoo
Met meer dan vijftig jaar ervaring in HR en well-being, 650 medewerkers en veertig kantoren, verspreid over het hele land, positioneert Attentia zich onder de gevestigde waarden van de HR-dienstverleners in België. In totaal zijn zowat 17.000 werkgevers bij de organisatie aangesloten, waaronder 12.000 KMO’s, goed voor zo’n 95.000 werknemers. Met de duidelijke visie dat gelukkige medewerkers de motor zijn van een succesvolle organisatie, gaat Attentia vol vertrouwen de toekomst in.

Zowel KMO’s met één medewerker als grotere KMO’s met tot honderd medewerkers zijn klant bij Attentia. Het gaat van de eerste tot de laatste om organisaties die nood hebben aan een gedegen begeleiding in hun personeelsgroei en -behoud, waarbij de HR- en well-being dienstverlener zijn basisvisie ten uitvoer kan brengen.

“Onze hele werking gaat geschoeid op de visie dat gelukkige werknemers de drijvende kracht zijn achter elke succesvolle organisatie. Dat is des te meer het geval in het KMO-weefsel. Voor de KMO-bedrijfsleiders dienen zich terzake heel wat uitdagingen aan vandaag de dag. In deze tijden van arbeidskrapte en de “war for talent” is het al niet evident om talentvol personeel aan te trekken, ook op het vlak van retentie dienen KMO’s vandaag inspanningen te leveren. Well-being vormt binnen dit alles een vitale factor. “Inzetten op well-being vormt een troef om nieuwe medewerkers aan te trekken. En eens de mensen aan boord is het van belang dat ze vitaal en gezond, performant, werkbaar en wendbaar aan de slag blijven,” weet Berlinde Van Eenoo, directeur KMO bij Attentia.

Inspelen op uitdagingen KMO’s

Om zijn KMO-klanten optimaal te servicen, richtte Attentia een specifiek departement op dat dit marktsegment bedient.

“Op die manier kunnen we de KMO volledig op maat bedienen. Het verwachtingspatroon van een KMO-bedrijfsleider is nu eenmaal totaal anders dan bij een grote onderneming. De zaakvoerder neemt bij een KMO vaak de taak van HR-verantwoordelijke op zich, maar heeft niet altijd de nodige kennis van sociale wetgeving waardoor een gedegen bijstand nodig is. En dat is ook logisch”, verduidelijkt onze gesprekspartner.

Attentia heeft een team van klantenbeheerders ten dienste van de KMO-klanten, die hen dagdagelijks in alle mogelijke operationele “challenges” bijstaan. De business account managers gaan op geregelde tijdstippen proactief op bezoek. De KMO-insteek wordt transversaal doorheen de hele organisatie getrokken: van sales over busness account management tot het operationeel beheer van de klant.

“We hechten veel belang aan een diepgaande kennis van zaken en een hoge klantenbetrokkenheid”, benadrukt Van Eenoo. “Attentia zet bijgevolg altijd een gesprekspartner in met de nodige expertise voor de specifieke noden van de klant”, wordt daaraan toegevoegd.

“De gemiddelde anciënniteit van de KMO-klantenbeheerders ligt bij Attentia met 13 jaar uitzonderlijk hoog ten opzichte van het sectorgemiddelde. Dat heeft ook tot gevolg dat de beheerders een uitgebreide expertise bezitten om hun klant-bedrijven bij te staan”, zo nog de director.

Dat klantentevredenheid voor de HR-dienstverlener van bijzonder groot belang is, blijkt uit het feit dat niet één keer maar verschillende keren per jaar naar de tevredenheid van de klant wordt gepeild. De feedback komt ook bij de betrokken medewerkers terecht.

Eigen aanpak

Berlinde Van Eenoo: “Door data van payrolling op individueel vlak te koppelen met het well-being beleid, ondersteunen we de werkgever verregaand. Bijvoorbeeld binnen de problematiek van de re-integratie van een werknemer na langdurig verzuim, tekenen we voor een proactieve begeleiding van de werkgever, zonder daarbij de belangen van de werknemer uit het oog te verliezen. We zetten daarbij in op een onderbouwd verzuim- en re-integratiebeleid of begeleiding op maat voor het voeren van gerichte verzuimgesprekken. Dit alles om de absenteïsmegraad te verbeteren. De gezondheid van de werknemers is een belangrijk focuspunt. Ook als werkgever kan je daar een belangrijke rol spelen. Gezonde en vitale werknemers komen bovendien ook de bedrijfsresultaten ten goede”, aldus Van Eenoo.

Dat Attentia ook op vlak van gezondheid voor een proactieve aanpak opteert, blijkt onder meer uit de Fit Check-up, een conditietest die vrijblijvend door de werkgever aan werknemers vrijblijvend wordt aangeboden waarmee ze inzicht krijgen in hun eigen fysieke conditie. Op basis van de resultaten ontvangen de deelnemers een individueel verbeteringsprogramma waarmee ze meteen aan de slag kunnen.

Digitalisering in HR

Attentia zet uiteraard volop in op de digitalisering, een trend en uitdaging waar KMO’s vandaag niet onderuit kunnen. Ten behoeve van KMO’s speelt Attentia hierop in met QIOSQ, een modulaire on-line applicatie waarmee een bedrijf zijn personeelsbeleid efficiënt en bedrijfsvriendelijk kan beheren: van loonsberekeningen tot personeelsgegevens invullen, payroll, beheren van documenten tot rapportering en simulaties. Hierdoor kan de HR-verantwoordelijke of zijn team zich meer op hun kerntaken richten.

Naast de basismodule is er ook de afwezigheidsmodule, die nog een stap verder gaat in die digitalisering. Met deze module geeft een KMO meer eigenaarschap aan zijn werknemers, een andere trend die allengs belangrijker wordt.

Een tweede voorbeeld van die digitalisering maar gekoppeld aan welzijn, is het self-assessment voor beeldschermwerkers. Dat is een on-line bevraging die werknemers die beeldschermwerk uitoefen zelf kunnen invullen.

“De KMO’s ontvangen nadien een ergonomische analyse van hun beeldschermwerk en een gericht actieplan met concrete tips voor verbeteringen. Medewerkers waarbij een probleem opdook, kunnen zelf een afspraak bij de arbeidsgeneesheer aanvragen. Ten slotte kan deze self-assessment beeldschermwerk perfect de verplichte risico-analyse vervangen. Een mooi voorbeeld hoe digitalisering kan worden ingezet voor het bevorderen van welzijn in een onderneming,” zo nog onze gesprekspartner.

Banden tussen payrolling en well-being nog verder aanhalen

Als middelgrote speler op de Belgische markt zet Attentia in de toekomst in op het nog dichter bij elkaar brengen van HR en well-being.

“Daar zien we echt onze meerwaarde om een waardevolle partner te zijn voor ondernemingen, en zeker ook voor KMO’s. Door hen een bredere kijk te geven op het volledig gebeuren op vlak van HR en welzijn. Meten is weten, zegt het spreekwoord. Met inzicht in de data krijgen ondernemingen meer inzicht en kunnen ze preventiever en gericht aan de slag”, besluit Berlinde Van Eenoo.

F5b24206f6b40a251c88c5d2675f4021
De sterke koppeling tussen HR en well-being onderscheidt Attentia van zijn concurrenten, weet Berlinde Van Eenoo
96531df2f052769d27586e9faccb2831
Berlinde Van Eenoo (Attentia): gelukkige werknemers = succesvolle organisatie

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.