De verschillen in een oogopslag: franchiseconcepten, distributie- en licentiesystemen

25/05/2018 OM 08:04 - Luc Willemijns
5d5e0deeb894f39252be458897f130c6
Zowel voor bedrijven die hun distributiemogelijkheden in de toekomst willen uitbreiden als voor zij die geïnteresseerd zijn in een samenwerking met een groeiend bedrijf, stelt zich de vraag welke opties er bestaan en welke opties het best geschikt zijn voor elk van de partijen gezien hun situatie. Over het algemeen wordt er een verschil gemaakt tussen distributiekanalen die eigendom zijn van het bedrijf, franchisesystemen en licentieconcepten. Om juist te kiezen uit deze opties, is een basiskennis van hun kenmerken en eigenaardigheden essentieel.

Als een bedrijf kiest om zijn eigen distributiekanalen te bezitten, kiest het voor directe controle over alle verkoops-, werk- en, indien nodig, productieprocessen. Dankzij het sterk gecentraliseerde beheer van deze processen in vergelijking met franchise- en licentieconcepten, haalt het bedrijf voordeel uit de eenvoudige communicatiestructuren, rechtstreekse verkoopstromen en duidelijk georganiseerde beslissingsbevoegdheden.

Aan de andere kant vereisten eigen distributiekanalen de meest intensieve vorm van investeringen ter uitbreiding: elk detail van de verkoopsuitbreiding moet gepland, beheerd en uitgevoerd worden. Dat brengt veel werk en kosten met zich om de juiste eigendommen te vinden, huren en in te richten voor nieuwe filialen of verkooppunten. Dit wordt gevolgd door de rekrutering van nieuwe arbeidskrachten en hun vaste salarissen, lokale marketing-strategieën en het voorzien in de nodige zorgroutes.

De alternatieven die in de afgelopen decennia ontwikkeld werden, zijn financieel interessanter voor een scala aan bedrijven aangezien ze het mogelijk maken om derde partijen te betrekken bij de uitbreiding om de kosten te delen en hen exclusieve voordelen te bieden …

Franchiseconcept: veelbelovende investering

Via een franchise-samenwerking kunnen nieuwe zelfstandigen meteen profiteren van de prestaties van de gevestigde franchisesector door hun eigen franchise te starten. Deze omvatten onder andere de bestaande reputatie van een merk, een bekende bedrijfsidentiteit, een bewezen marketing- en bedrijfsconcept evenals talrijke opleidingen en programma’s om de kwaliteit te waarborgen. In ruil is een periodiek te betalen franchisevergoeding verschuldigd, soms een vast aandeel voor de franchisenemer in de erelonen van de franchisegever volgens een vast percentage en de gebruikelijke lopende kosten van een zelfstandige bedrijfsvoering.

De ervaring leert echter dat een franchise-samenwerking zichzelf terugbetaalt na enkele jaren in vergelijking met andere zelfstandigen, aangezien de franchisegever overweldigende winsten behaalt. De franchisenemer verbindt de franchisegever er ook toe om alle vooruitgang in de bedrijfsstrategie, bijvoorbeeld op vlak van marketing, controle of training, door te geven aan de franchisenemers. Op die manier wordt een hoge mate van homogeniteit verzekerd tussen de verschillende franchisenemers en ook in de franchise-samenwerking zelf. Dat zorgt ervoor dat de individuele onderdelen van het franchisesysteem - niet onafhankelijk maar samen ontwikkelen - een kernonderdeel zijn van een sterke, consistente lange termijnaanbieding die de klant aanspreekt en in alles overtuigt.

Succes als franchisenemer, ook op lange termijn

In tegenstelling tot een volledig vrijblijvende vorm van zelfstandig ondernemerschap, hangt succes op lange termijn als franchisenemer grotendeels af van het kiezen van de juiste franchisegever. Een franchisegever die het potentieel biedt voor een lange, winstgevende samenwerking is iemand die u kunt herkennen door enkel te kijken naar de franchise-overeenkomst die ruimte biedt voor toekomstgerichte ontwikkelingen.

Steeds veranderende markten en consumentengedrag vereisen een constante aanpassing: terwijl de franchisegever kansen biedt voor verdere vervolmaking, de aanwezigheid van het merk en de bijhorende acties op de markt, zich aanpast aan de tijdsgeest en open staat voor innovatie, implementeert u als franchisenemer deze aanzetten en informeert u uzelf regelmatig over nieuwe trends en strategieën. Transparante communicatie tussen beide partners, ook via het eigen intranet van de franchise, helpt het succes te vergroten van zowel franchisegevers als franchisenemers.

Licentie-alternatief: minder merkloyaliteit dan in franchising

De vaste franchise-samenwerking buiten beschouwing gelaten, is het ook mogelijk om de licentie enkel voor bepaalde producten, merken of diensten aan te schaffen. Deze zijn dan, net zoals bij franchising, geladen met een bepaald imago dat de verkoopkansen van de licentienemer vergroot maar hem niet bindt aan de vaste structuren van het franchise-concept. Hoewel dit het management meer vrijheid geeft in de strategische ontwikkeling, brengt dit ook meer verantwoordelijkheid voor het economisch succes van het bedrijf mee aangezien de aanhoudende schuldratio, die wezenlijk verschilt van franchising, aanzienlijk zwakker is.

Upgrades in bijvoorbeeld de vorm van een permanent opleidingsaanbod of een CI-pakket door de licentiegever zijn vaak mogelijk, maar dan gekoppeld aan extra bijdragen die de franchising al dekken via de reguliere tarieven.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Engel & Völkers RO Benelux (Brussel))

Meer info: 02/613.16.65 of http://www.engelvoelkers.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.