Vlaanderen verwerft beslissingsmacht over het spoor
Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de samenwerking tussen het Vlaamse en het federale niveau. De Vlaamse co-financiering wordt gespreid tussen nu en 2025: het investeringsritme komt al dit jaar op gang en wordt in de komende jaren stap voor stap opgevoerd: 7 miljoen in 2019, 17 miljoen in 2020 en 26 miljoen in 2021 én 2022. De Vlaamse bijdrage is ook duidelijk afgetopt: bij oplopende kosten zal de federale overheid, Infrabel of de NMBS geen extra geld van de Vlaamse overheid kunnen eisen.
De juridische aansprakelijkheid voor de realisatie van de spoorinfrastructuur blijft volledig federale, maar het Vlaamse vehikel “De Werkvennootschap” - dat grote mobiliteitsprojecten voor Vlaanderen coördineert - zal alle werken wel mee opvolgen en over de afgesproken timing waken.
Vlaamse financiering staat al vast voor de volgende spoorinvesteringen: Beseinen spoorbundels Antwerpen Rechteroever (5 miljoen euro), Antwerpen-Gent: derde spoor Lokeren-Sint-Niklaas (20,7 miljoen euro), L15 Zonhoven en Balen en L18 Hasselt-Neerpelt (elektrificatie L15) (31,2 miljoen euro), Spoorlijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem en Spoorlijn 204 Gent-Zelzate (11,1 miljoen euro), Spoorlijn 52 Puurs-Dendermonde (500.000 euro), Spoorlijn 57 Aalst-Dendermonde (500.000 euro), Spoorlijn 19 Mol-Neerpelt-Hamont (elektrificatie, 21 miljoen euro), Tweede spoorontsluiting in de haven van Antwerpen, inclusief vertakking Oude Landen (2 miljoen euro) en Combiparkings in de GEN-zones Brussel, Antwerpen en Gent (7,3 miljoen euro).
VLAAMSE REGERING - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.