Groei Belgische e-commerce blijft toenemen

Elk jaar publiceren The House of Marketing en SafeShop.be de e-commerce barometer. Deze resultaten brengen het Belgische on-line landschap in kaart door gebruik te maken van de transactiedata. Uit de e-commerce barometer blijkt dat de Belgische e-commerce markt in 2017 een gegroeid is tot maar liefst 5,8 miljard. Dit is een stijging van ongeveer 17% in vergelijking met het jaar 2016. Wat ook blijkt uit de studie en eveneens leuk om te weten is dat het aantal on-line handelaars, webshops dus, met maar liefst een vierde gestegen is naar iets meer dan 20.400.

Om tot sluitende resultaten te komen werd voor de studie vooral gefocust op verschillende tendensen uit de e-commerce sector, zoals bijvoorbeeld de gegevens uit transacties van de vele verschillende webshops. Al deze data wordt verzameld doordat ze aangeleverd worden door betaal-providers.

Kleine webshops zijn populair

In de introductie blijkt uit de gegevens dat er in 2017 voor ongeveer 5,8 miljard euro on-line gewinkeld werd in ons land. In vergelijking met het vorig jaar, 2016, is dat dus een stijging van ongeveer 17%.

Nog een positief gegeven is dat ook het aantal webshops in 2017 een stijging kende. Zo waren er in 2017 20.480 webshops, een stijging van 26%. Volgens Safeshops.be en de cijfers die blijken uit de studies, zou de stijging zich vooral voorgedaan hebben in het segment van de kleinere handelaren of ook wel het “micro”-segment genoemd. Dat zijn webshops die een omzet halen van minder dan 100.000 euro op jaarbasis.

Aansluitend blijkt ook uit de cijfers dat de omzet voor webshops van het grote segment gestegen is met ongeveer 15% en voor de kleinere webshops tot wel 48%. Erg positief dus allemaal.

Ondanks het feit dat de kleinere webshops steeds vaker bezocht worden, zijn het toch nog enkele grote spelers die de e-commerce omzet beheersen. Cijfers geven duidelijk aan dat minder dan 4% van de Belgische webshops instaat voor ongeveer 89% van de totale omzet.

On-line shoppen heeft enkele leuke troeven

Al jaren aan een stuk maken mensen steeds vaker gebruik van het Internet om hun aankopen on-line te doen. De reden hiervoor heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat on-line shoppen enkele interessante voordelen heeft. Denk maar aan het feit dat men vanachter de computer zomaar artikelen kan bestellen die ook nog eens, vaak gratis, aan huis worden geleverd.

Een ander groot voordeel is dat on-line shoppen vaak goedkoper is. On-line prijzen vergelijken is immers eenvoudig en dankzij een aantal nieuwe initiatieven is het vinden van een korting helemaal niet meer zo tijdrovend als het vroeger was.

Zo is de Vlaamse start-up Tagcity.be een zoekmachine waarmee men eenvoudig doorheen alle actuele aanbiedingen van meer dan 875 webshops kan zoeken. Alle kortingen staat netjes geordend volgens categorie en ze onderhandelen ook exclusieve kortingscodes rechtstreeks bij de verschillende webshops.

Ook sterk in opkomst en tevens van Belgische oorsprong, is de digitale klantenkaart FamilyCard. Ook dit concept is bijzonder eenvoudig: men activeert z’n FamilyCard voor een on-line aankoop, en nadien wordt een korting teruggestort op de FamilyCard-account. Zodra een korting van 25 euro werd bijeengespaard, kan men dit laten uitbetalen.