Export Belgische voedingsmarkt boomt, Belgische markt verbrokkelt

Het economisch jaarverslag van de Belgische voedingsindustrie toont een dubbel gelaat: omzet, export, investeringen en jobs stijgen naar recordhoogtes maar de afzet van Belgische producten op de eigen markt staat steeds meer onder druk door de opeenstapeling van taksen, heffingen en bijdragen. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vraagt overheden om meer technisch geschoolde jongeren op de markt te brengen, om grens-shoppen een halt toe te roepen en om de loonkostenhandicap aan te pakken. Tegenover de dreiging van gastro-nationalisme, de Brexit en het protectionisme roept de sector ook op om met het merk “Food.be - Small country. Great Food.” ons exportpotentieel uit te spelen.

Word betalende abonnee

De volledige inhoud van dit artikel is enkel toegankelijk voor 'Web-only'-, 'Web + Print'- en 'Activity'-abonnees.

  • Lees alle artikels en thema-inhoud
  • Toegang tot alle 'Netwerk' functionaliteiten
  • Toegang tot de dVO-Bedrijvengids

Registreer nu

Reeds abonnee?