VIL onderzoekt of deeleconomie stilstand bedrijfsvoertuigen kan tegen gaan

De deeleconomie is al enkele jaren aan een opmars bezig. Het steeds grotere aanbod aan deelwagens in Vlaamse steden is hier een goed voorbeeld van. Maar ook in de logistieke sector wordt het deelprincipe al toegepast: van pools naar het delen van vrachtwagenchauffeurs tot het delen van magazijnruimte. Platformen brengen vraag en aanbod heel eenvoudig en snel met elkaar in contact. Is dit principe ook toe te passen voor het delen van vracht- en bestelwagens? VIL onderzoekt het in het nieuwe project “Cambion” in samenwerking met acht transportbedrijven.

De stilstand van transportmiddelen is een probleem waar veel bedrijven mee kampen. Uit een bevraging die VIL deed bij transporteurs en logistieke dienstverleners bleek dat bij 50% van de respondenten transportmiddelen soms stil staan buiten de piekperiodes. Bij een kleine 20% gebeurt dit zelfs vaak.

Bedrijven stemmen hun transportcapaciteit af op piekperiodes, maar deze piek- en dalmomenten kunnen per bedrijf sterk verschillen. Daarom zou fleet sharing een oplossing kunnen zijn. Met dit project wil VIL nagaan of het mogelijk is om bedrijfsvoertuigen te delen en daardoor kosten te reduceren, extra omzet te genereren door het verhuren van vrije capaciteit of extra opdrachten te kunnen uitvoeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit. Ruimere benutting van materieel en gedeelde kosten kunnen ook kortere afschrijvingsperiodes mogelijk maken en op die manier toegang bieden tot het nieuwste en meest duurzame (Euro-normen) materieel.

VIL zal de huidige situatie en de belemmerende factoren, zoals o.a. de vergunningsplicht en de aansprakelijkheid, in kaart brengen en er oplossingen voor zoeken. Er zal een ideaal samenwerkingsmodel opgesteld worden, met de bijhorende juridische vereisten. Dit model zal bij de projectdeelnemers worden getest. VIL zal bovendien een simulatiemodel opstellen om matches tussen bedrijven bloot te leggen. Bijvoorbeeld grote winkels en depots die ’s nachts worden beleverd en distributiecentra waar overdag goederen worden opgehaald, vormen een mogelijke match om voertuigen te delen.

Acht bedrijven zetten hun schouders mee onder dit project. Het gaat om Deny Logistics, Eutraco, Exan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Remitrans, Transport Lux, Transport Vanschoonbeeck-Matterne en Vincent Logistics.

Meer sectornieuws

Agenda