Jobmobiliteit van uw medewerkers: vier learnings

19/09/2018 OM 08:13 - Luc Willemijns
A4ba2bcb803a04f335699c0cb4b35a64
Ondanks het overaanbod aan jobs blijven Belgen het liefst aan de slag bij hun huidige werkgever. Dat blijkt uit de 9e “Talent Pulse”-analyse van Acerta, dit jaar in samenwerking met jobat.be. Meer dan 2.000 werknemers werden bevraagd over hun intentie en bereidwilligheid tot “jobmobiliteit”. Amper 16% van de werknemers zoekt actief naar ander werk. De meerderheid blijft dus liefst van al aan de slag bij hun huidige werkgever. 60% van de medewerkers ziet het daarentegen wel zitten om zijn job over een andere boeg te gooien binnen zijn eigen bedrijf. 80% is zelfs bereid om in een ander team te gaan werken. Hoe gaat u hiermee om als werkgever?

1. Rematch binnen eigen organisatie

Dat er niet actief naar nieuwe jobs wordt gezocht, betekent niet dat werkgevers op hun lauweren kunnen rusten.

Zes op tien zouden immers hun loopbaan wel een nieuwe wending willen geven - en bij voorkeur bij de huidige werkgever. Als werkgever kan u hieraan tegemoetkomen door bijvoorbeeld vacatures intern in te vullen of door aan “rematching” te doen. Hierbij laat u, in wederzijds overleg, medewerkers rollen opnemen die beter aansluiten bij hun eigen talenten. Voor sommige werknemers zou u het zelfs mogelijk kunnen maken dat ze hun job in de onderneming combineren met een functie in een andere organisatie.

2. Rekruteer op potentieel en motivatie

Werknemers staan open voor nieuwe ideeën. Acht op tien willen wel eens tijdelijk of deeltijds ervaring opdoen in een andere rol of in een ander team. 72% zou zelfs bij een andere werkgever wat ervaring willen sprokkelen. Die ruimdenkendheid van medewerkers is een opportuniteit voor u als werkgever. De tijd van vast afgelijnde jobs is immers al lang voorbij en we neigen steeds meer naar flexibele rollen. De taken veranderen mee met de business en sommige taken verdwijnen zelfs door digitalisatie en robotisering of ander maatschappelijke evoluties. Belangrijk is dan om medewerkers met veel potentieel en motivatie in huis te hebben die open staan voor verandering. Maak hiervan een vereiste bij de rekrutering van nieuwe talenten.

3. Word talent coach van uw medewerkers

U heeft uiteraard zelf ook invloed op de jobmobiliteit van uw werknemers. Zijn uw medewerkers zich bijvoorbeeld bewust van hun talenten? Dan zullen zij minder snel geneigd zijn om over het muurtje te kijken. Van de talentbewuste mensen die een jobaanbieding krijgt, zegt immers 20% “niet geïnteresseerd” te zijn. Bij medewerkers die hun talenten niet kennen, is slechts de helft (10%) niet geïnteresseerd. Van de medewerkers die hun talenten kennen, zegt 63% open te staan voor andere opportuniteiten op (middel)lange termijn. Bij medewerkers die hun talent niet kennen, is dat 75%.

Maar opgelet, uw rol beperkt zich niet tot het louter ontdekken van de talenten van uw medewerkers. Hoe beter u uw rol als talent coach opneemt, hoe groter de kans dat uw talentvolle profielen loyaal blijven. Bij werkgevers die niet als talent coach optreden, ligt het aantal mensen dat actief naar een andere job zoekt, ruim 16% hoger. Het klassieke misverstand dat werkgevers die talent stimuleren, hun medewerkers zien vertrekken om dat talent elders te gelde te maken, is bij deze dus zeker ontkracht.

4. Wees helder over loopbaanevolutie

Ook als uw medewerkers een duidelijk zicht hebben op hun professioneel groeipad, heeft dat invloed op hun jobmobiliteit. In dat geval zegt namelijk 26% van de medewerkers niet geïnteresseerd te zijn in een andere opportuniteit. Is er veel onduidelijkheid rond hun groeipad? Dan bedankt slechts 11% vriendelijk voor een andere opportuniteit. Zorg er dus voor dat uw medewerkers een duidelijk zicht hebben op hun loopbaanevolutie. Een loopbaan is immers geen verrassingsreisje. Duidelijkheid over de toekomst gecombineerd met een goede loopbaanbegeleiding zal uw medewerkers loyaal houden.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Acerta)

Meer info: 016/24.64.30 of www.acerta.be.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.