Xwift investeert 5 miljoen euro in nieuwe vestiging

Koerierconcept wordt op Nederlandse markt overgeënt

Koerierbedrijf Xwift B.V.B.A. hevelt volgend voorjaar zijn activiteiten over van een hoevetje langsheen de Anzegemesteenweg te Kruishoutem naar een nabijgelegen en prestigieus nieuwbouwpand aan de Steenweg Deinze te Nazareth. De sterk expansieve KMO investeert 5 miljoen euro in het hele project. Een jaar eerder dan verwacht los Xwift zijn omzetverwachtingen in (van 5 miljoen euro in 2013 naar 20 miljoen euro in 2020, nvdr.). Voor het lopende jaar stevent de logistieke dienstverlener af op een omzet van 16 miljoen euro (+ 30%). In de komende vijf jaar mikken ceo Pieter Denys en zijn team op een nieuwe omzetverdubbeling. Begin volgend jaar ent Xwift zijn met succes beproefde concept over op de Nederlandse markt, waar begin vorig jaar in de buurt van Utrecht een eerste buitenlandse vestiging werd opgericht.

De groei-ambities in eigen land dreigen momenteel enkel te worden gefnuikt door het nijpend tekort aan chauffeurs. Een eerlijk en transparant verloningsbeleid, met als toetje een bedrijfswagen voor de chauffeurs indien bepaalde commerciële en ecologische objectieven worden gehaald, moet daarin verandering brengen. Ook het nieuwe pand in Nazareth dient in het licht van “employer branding” gepercipieerd.

Mega-investering

De bouw van het nieuwe bedrijfspand van Xwift in Nazareth vergt een basisinvestering van 5 miljoen euro. De KMO kocht er een bedrijfsterrein van 3.500 m² aan, dat voor 1.500 m² wordt bebouwd. Net als het buitenterrein zal de ondergrondse parking een 30-tal wagens kunnen ontvangen. De onderhoudswerkzaamheden van de 120 eenheden tellende vloot worden in de nieuwe vestiging in eigen beheer verzorgd. Op het gelijkvloers wordt een eigen onderhoudsatelier ingericht terwijl ook ruimte wordt gereserveerd ter ondersteuning van bepaalde commerciële acties, gekoppeld aan de gebruikelijke vervoersopdrachten. De tussenverdieping zal de opleidingsruimte huisvesten alsook het ontspanningsgedeelte voor de medewerkers, waaronder een fitness. Rondom de patio op de hoogste verdieping, wordt voorzien in 1.200 m² kantoorvloer en vergaderaccommodatie.

Snelle doorgroei na timide start

Samen met een studievennoot stond huidig ceo Pieter Denys in 2007 aan de wieg van Xwift. Eerstgenoemde hield het al snel voor bekeken toen het uitbreken van de financieel-economische crisis niet meteen voor een goed gesternte zorgde. Denys beet evenwel door en biedt met Xwift vandaag de dag express- en dedicated vervoer binnen de Europese Unie voor vrachten van alle maten en gewichten. Specifieke expertise werd opgebouwd inzake het vervoer van gekoelde en diepgevroren vracht, gevaarlijke goederen (ADR) en lading die de inzet van een meeneem-truck behoeft.

De vloot groeide intussen uit tot een 120-tal eenheden (bestelwagen, vrachtwagens en trekker/oplegger-combinaties). Met onderaannemers wordt niet gewerkt. Indien Xwift zelf in onderaanneming werkt, geeft de KMO de voorkeur aan niet-transportbedrijven. Gebeurlijk verzorgt het bedrijf opdrachten voor collega-logistieke dienstverleners als DHL en Schenker. Zowat 70% van het vervoer vindt plaats op ad hoc-basis. Het saldo wordt verzorgd voor rekening van permanente opdrachtgevers die verkiezen geen eigen vloot in te zetten.

“In tegenstelling tot andere marktspelers die opteren voor het groeperen van lading alvorens tot aflevering over te gaan, spitst Xwift zich toe op het sneltransport van A naar B, waarbij één lading voor één klant wordt opgehaald en aansluitend afgeleverd. Dat biedt uitzicht op een adequate service en minder risico op diefstal of verlies,” aldus ceo Pieter Denys.

Het prijskaartje van die dienst is evenwel zowat 20% duurder dan bij partijen die hun toevlucht tot groupage nemen.

Meerwaardenzoeker

Van in het prille begin maakte Denys voor Xwift van meerwaarde zoeken een kernopdracht. Niet enkel ten behoeve van zichzelf, ook ten opzichte van de medewerkers.

“Wij wilden van meetaf breken met de traditie waarop medewerkers van transportbedrijven op een weinig menselijke aanpak konden rekenen,” zo nog Denys.

Die aanpak wist de KMO kennelijk in zijn voordeel aan te wenden. Tussen 2007 en 2013 klom de omzet naar 5 miljoen euro. Vorig jaar werd op 16 miljoen euro afgeklokt.

“Onze ambitie om in acht jaar tijd van 5 naar 20 miljoen euro door te stoten, halen we wellicht volgend jaar al”, heet het. Ambitie is in de komende vijf jaar opnieuw een omzetverdubbeling neer te zetten.

Concept op Nederlandse markt overenten

In 2017 entte Xswift zijn met succes beproefde concept over op de Nederlandse markt. In Geldermalsen, in de buurt van Utrecht, ging het Nederlands zusterbedrijf van start. Dat wordt vooralsnog zwaar geruggensteund vanuit België. Bedoeling is vanaf volgend jaar de vestiging autonoom te laten doorgroeien met een eigen vloot en eigen chauffeurs.