E-commerce zet opmars in Belgiƫ verder

De voorbije vijf jaar zijn Belgische consumenten wat e-commerce betreft achterop gebleven in vergelijking met onze buurlanden. Maar onderzoek toont nu aan dat de Belgische e-commerce in 2017 een omzet realiseerde van 10 miljard euro ofwel een stijging van 11% ten opzichte van 2016. Nog uit het onderzoek blijkt dat 63% van de Belgen vorig jaar minstens één on-line transactie hebben verricht. In het derde kwartaal van 2017 waren on-line aankopen goed voor 8,7% van de Belgische consumentenuitgaven voor producten.

Doordat de consumenten steeds meer gebrand zijn op een naadloze integratie van alle kanalen, blijft e-commerce niet langer beperkt tot desktop computers, maar is ook mobile commerce een belangrijke stimulans voor de groei van e-commerce. Zo bekeek 41% van de Belgische smartphone-eigenaars in 2017 maandelijks shopping websites of -apps, wat een stijging is van 12% in vergelijking met 2016.

Door de toenemende aantrekkelijkheid van de Belgische e-commerce, verhogen on-line retailers hun inspanningen om de Belgische markt te bedienen. Amazon heeft onlangs plannen bekend gemaakt om een magazijn te bouwen op 50 kilometer van de Belgische grens. Bol.com bouwt een nieuw fulfilment-centrum in Nederland om de Nederlandse en Belgische markt te bedienen. Coolblue startte een eigen leveringsdienst in België en Zalando test momenteel een partnership voor leveringen met de Belgische start-up Parcify.

Ook in de toekomst zullen er meer partnerships ontstaan tussen retailers. De opkomst van e-commerce betekent echter niet het einde van de fysieke retail. 90% van de Belgische consumentenuitgaven voor producten vindt nog altijd plaats in fysieke winkels. De toekomst van retailing zal daarom meer “phygital” zijn, een combinatie van fysieke winkels en digitale ervaringen zoals on-line webshops.